extremfilming Posted July 9, 2010 Posted July 9, 2010 Hej, jag har en liten fundering. Jag skulle vilja vet hur man gör när man tex hör någon prata till en bild för att sedan klippa till intervjun där personen fortsätter på samma konversation bara att bilden är bytt och nu ser man den pratande personen i intervju tex. Hoppas ni förstår hur jag menar. Fenomenet ser man i flera dokusåpor där man tex hör en tjej prata och man ser en film om deras dejt och sedan fortsätter bilden med att man filmar tjejen men samtalet flyter bara på. Tacksam för svar. Jag jobbar i imovie. 0 Quote
jolt_jokern Posted July 10, 2010 Posted July 10, 2010 vet inte om det går i iMovie, men du kan ju låsa ljudspåret och bara klippa i videospåret. det funkar i premiere iaf. 0 Quote
extremfilming Posted July 10, 2010 Author Posted July 10, 2010 Premiere säger du... finns det att ladda hem gratis någonstans och vad är dess fulla namn? Tack ska du ha förresten! 0 Quote
Bleckert Posted July 10, 2010 Posted July 10, 2010 nej, premiere är ett betalprogram, Adobe premiere heter det! 0 Quote
Luzer Posted July 11, 2010 Posted July 11, 2010 Måste väl gå i de allra enklaste programmen såsom iMovie eller moviemaker också, är ju något av det vanligaste man gör. 0 Quote
GutteG Posted July 12, 2010 Posted July 12, 2010 Lätt att göra i lite mer avancerade program, men kan vara avancerat att göra i de enklare :-) De enklare programmen kan ofta göra en hel del avancerade saker som är kluriga att göra i de avancerade programmen. Men fördelen är att man har större kontroll över effekter och klipp i avancerade program. Jag tror att, om du inte vill skaffa ett annat program, får du spara ljudet som en separat fil och lägga till det så att det passar på samma sätt som när du lägger till ljudeffekter. Är som sagt väldigt lätt att fixa sådana övergångar i mer avancerade program. Adobes Premiere Pro finns att ladda ner i en testversion från deras hemsida så att man kan prova innan man köper. Det finns många andra program som också klarar det och som också finns i provversioner. 0 Quote
Mahatmas Posted July 12, 2010 Posted July 12, 2010 Du kan definitivt sätta olika in och ut punkter för ljudspår resp video i iMovie. Under fliken där man gör "finjusteringar" i klippen. Har inte programmet framför mig nu men jag vet att det går. M 0 Quote
MooDHooDs Posted July 21, 2010 Posted July 21, 2010 Premiere kan man leka gratis och lagligt med i trettio dagar. 0 Quote
Recommended Posts