Jump to content

Vad ska jag söka nu efter folkhögskola?

Kissemiss

Recommended Posts

Hej på er!

Jag är 21 år och har nyss avslutat 2 år på Molkoms Folkhögskolas filmlinje, andra året inriktade jag mig på regi och manus.

Nu ska jag ta ett sabbatsår och jobba, skriva manus på fritiden och försöka hitta personer i staden (örnsköldsvik) som är intresserade av att göra lite kortfilm.

Jag har också sökt en distanskurs i filmvetenskap i höst, 6 månader. Men pluggar distans nu i sommar och det funkar inte sådär jättebra för mig. Har hellre ett schema och lektioner att gå till.

Jag undrar nu om någon har tips på vad jag kan söka nu?

Jag har kollat lite på stockholms filmskola och kulturama men dem är ju ganska mycket för dyra för mig, iaf just nu.

Har även kikat på grundkursen i film på DI.

Jag har ju som dröm att läsa regi på DI en dag och tycker att grundkursen verkar intressant, även fast det finns lite möjlighet för upprepning så tror jag att jag fortfarande kan lära mig mycket från den, speciellt mer tekniskt.

Någon som har några tips? Kanske egna erfarenheter av dessa utbildningar?

Här är min showreel om ni vill se lite av det jag regisserat tidigare:

MVH

Anna

Det jag tänker på att det kanske är dumt om det blir kaka på kaka. Är inte Molkoms Folkhögskola en ganska bra skola. Det är den uppfattningen jag fått iaf. Kanske du borde hitta andra vägar till utveckling innan du känner dig redo för DI. Vad säga t.ex. om praktik? Praktisera under lite filmproduktioner och se samt lära medans du samtidigt gör egna projekt.

Filmvetenskap på halvfart kanske?

Jo kanske det kanske. Har fått höra också att filmvetenskap kan vara bra att ha i bagaget.

Något speciell filmvetenskap kurs så har att tipsa om?

Det jag tänker på att det kanske är dumt om det blir kaka på kaka. Är inte Molkoms Folkhögskola en ganska bra skola. Det är den uppfattningen jag fått iaf. Kanske du borde hitta andra vägar till utveckling innan du känner dig redo för DI. Vad säga t.ex. om praktik? Praktisera under lite filmproduktioner och se samt lära medans du samtidigt gör egna projekt.

Jo jag tycker att det var en bra utbildning.

Lärde mig massor.

Men kan tänka mig att det är en del tekniskt jag skulle kunna lära mig mer om, de använder väl t.ex film på DI? Något jag inte har någon erfarenhet av alls.

Sen hade vi inga lektioner i regi på molkom, det fick man lära sig själv praktiskt och av dramaeleverna, vilket funkade med men är ju lärorikt med lektioner från en lärare.

Jag har varit med på lite musikvideoinspelningar, annars vet jag inte jättemycket om hur man ''söker'' praktik så att säga, till filminspelningar. Kan tänka mig att det hela handlar om kontakter? Eller finns det någon process eller hemsida där produktioner faktiskt söker produktionsassistenter osv?

Du får nog vara driven och ta kontakt med produktionsbolag själv. Produktionsassistent kanske inte är jätteenkelt att få utan kontakter och erfarenhet men att praktisera kan säkert gå om du visar framfötterna och jobbar lite på att få praktik.

Helt rätt tänk. Det som jag kan tycka är bra med praktik är att man vistas i en miljö med människor som på ett eller annat sätt lyckats etablera sig i en mycket hård bransch. Du kan finna inspiration, fråga om råd för att senare bli stärkt i att finna din egna väg till framgång. Lycka till!!