Gå till innehåll

vad innebär 4.4.2 ???


Cameraguy

Recommended Posts

Tjena!

 

När man läser om olika kameror och deras codecs dom filmar i så pratar man ofta om färger och 4.4.0 osv. Vad innebär dessa siffror? Är det utlimata 4.4.4 vad det nu än innebär?

 

Min kamera har till exempel 4.4.0...

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan hitta artiklar på nätet om vad kvalitetsbeteckningarna på en färgsignal betyder.

 

Allmänt betyder det att färgsignalen består av tre komponenter Y, U och V där ljusstyrkan/intensiteten representeras av Y och U och V innehåller färginformationen.

 

Eftersom ögat uppfattar ljusintensitet bättre så avgör Y signalen i högre utsträckning skärpan i signalen. Färginformationen kan tillåtas ha sämre "upplösning" utan att ögat märker det. Eftersom det är digital video så överförs de tre analoga signalerna till digitalt format med hjälp av samplingteknik. Den första siffran 4 anger ett mått på hur många intensitetsprov (samples) som finns på en linje i bilden - Y. I t ex 4.2.2 finns det alltså dubbelt så många intesitets data som för vardera U och V. En högklassig signal som kan vara uppdelad enligt 4.4.4 har lika många samples av varje komponent. Bättre kan det inte bli även om ögat knappast kan se skillnaden mellan bilder i de två bästa klasserna.

 

Detta är ett ytterst ovetenskapligt försök att ge en uppfattning om vad beteckningarna 4.1.1, 4.2.0, 4.2.2 m fl innebär. Det kommer säkert några som kommer att protestera och kanske kan komma med en mer klar teoretisk genomgång av vad det handlar om även om jag tror att det blir svårt utan att först ge en uppfattning av hur en färgsignal är sammansatt och hur de olika färgkomponenterna kan beräknas och överföras.

Länk till kommentar
Share on other sites

tack för svaren! Har själv en panasonic HMC151, har gått från hvx200 till denna då denna kameran passar mig mycket bättre. Vad jag vet var hvx200 bättre när det kom till dessa fyror och tvåor =P

 

Så 4.4.4 är det bästa som finns rättare sagt, och därmed det man ska eftesträva med nästa kamera?

Länk till kommentar
Share on other sites

HVX 200 har 4:2:2, men inte full pixelres i chippen eller i codecen (men är därmed ingen dålig kamera).

 

HMC151 är en AVCHD kamera (som har en h.264 baserad Long GOP codec) men är då 4:2:0.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

tack för svaren! Har själv en panasonic HMC151, har gått från hvx200 till denna då denna kameran passar mig mycket bättre. Vad jag vet var hvx200 bättre när det kom till dessa fyror och tvåor =P

 

Så 4.4.4 är det bästa som finns rättare sagt, och därmed det man ska eftesträva med nästa kamera?

 

Är man inte väldigt bildtekniskt och teoretiskt intresserad finns det ingen större nytta med att gå igenom vad siffrorna betyder i detalj. Det man bör känna till är vilken kombination som betyder vad, i relation till de andra. 4:4:4 (och även 4:4:4:4, om vi slänger in en alphakanal) är som nämnts det "bästa", dvs. ingen färginformation försvinner (grovt sagt) Dock kommer man troligen inte hitta en kamera under 100k som har 4:4:4. (någon får rätta mig dig om det finns) Det är väldigt mycket information som i normala fall det inte finns någon nytta av. Visst det ger lite mer att leka med vid avancerad färghantering och chroma key motsv.

 

Vad jag vill säga är att du kommer sannolikt inte ha behov av en kamera med 4:4:4

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...