Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Vi har ju sett ohyggligt massa trådar på forumet om att börja filma med stillbildskameror och folk argumenterar hit och dit om att videokameror är out och stillbild är in. Det är alltid svårt att förklara för den som inte arbetat med en "riktig" kamera vad som är skillnaden, speciellt varför man skall investera i riktiga grejjer direkt istället för att köpa konsumentprylar och sedan försöka utrusta dem till en "riktig" kamera. Codecs, stöd för ljud mm mm i all evighet.

Då såg jag denna video.. och kände att denna kanske kan få något att reagera och förstå..

En jämförelse där de tar nya iPhonen mot en 7D.. de flesta vet att 7D är bättre att filma med men i videon upplever man det som hyffsat samma och iPhonen har du ju alltid med dig, smidig, kan redigera i iPhonen direkt.. bla bla bla osv..

Samma resonemang med nya ord helt enkelt. Fast alla som hållit i en 7D skulle ju aldrig ta en iPhone istället till ett shoot, precis som någon som filmat med en pro film/videokamera inte skulle ta en 550D/7D/5D till en inspelning. Det är helt enkelt mer saker än det enkla i bilden som avgör resultatet.

Som sagt dock.. stillbildskamerorna är fantastiska på sin sak men kanske inte rätt väg att gå ännu om du vill göra saker på "riktigt". Hoppas detta inlägg hjälper någon i sommarvärmen.

Postad
Vi har ju sett ohyggligt massa trådar på forumet om att börja filma med stillbildskameror och folk argumenterar hit och dit om att videokameror är out och stillbild är in. Det är alltid svårt att förklara för den som inte arbetat med en "riktig" kamera vad som är skillnaden, speciellt varför man skall investera i riktiga grejjer direkt istället för att köpa konsumentprylar och sedan försöka utrusta dem till en "riktig" kamera. Codecs, stöd för ljud mm mm i all evighet.

Då såg jag denna video.. och kände att denna kanske kan få något att reagera och förstå..

En jämförelse där de tar nya iPhonen mot en 7D.. de flesta vet att 7D är bättre att filma med men i videon upplever man det som hyffsat samma och iPhonen har du ju alltid med dig, smidig, kan redigera i iPhonen direkt.. bla bla bla osv..

Samma resonemang med nya ord helt enkelt. Fast alla som hållit i en 7D skulle ju aldrig ta en iPhone istället till ett shoot, precis som någon som filmat med en pro film/videokamera inte skulle ta en 550D/7D/5D till en inspelning. Det är helt enkelt mer saker än det enkla i bilden som avgör resultatet.

Som sagt dock.. stillbildskamerorna är fantastiska på sin sak men kanske inte rätt väg att gå ännu om du vill göra saker på "riktigt". Hoppas detta inlägg hjälper någon i sommarvärmen.

Det är kvalmigt men ditt inlägg gör mig inte mer sval.

Vet inte vad du vill egentligen men självklart kan en iPhone vara bättre än en 35mm Panavision kamera att rusa runt med. Fast du menar ju tvärt om.

Jämför digital video mot film ger filmen en kvalitet som vi upplever som behagligare i allmänhet.

Den är oftast också bättre i brusnivå.

Upplevelsen som vi får med film kallas på engelska Cinematic.

Flera tester visar ju att du kan få denna Cinimatic effekt med digitala stillbildskameror i konsumentkostnadsklass.

Det har varit så intressant att professionella produktioner valt att testa detta upplägg i tv serier som Lost och House.

Så sanningen är ju att folk med professionell vana visst velat prova denna setup.

Jag vill inte säga att den digitala videokameran och absolut inte filmkameran är passé.

Det beror på vad man ska utföra.

Så som DSLR teknik är idag har den många nackdelar, speciellt vid hastiga scener så den är inte alltid lösningen. Men om ett par år så tror ju jag att tekniken är nästan framme för RAW format med slutarlös sensor, kanske.

Postad

Visst, köpa en 7D och sen investera i en Zacuto-rigg för 20.000 för att det inte ska bli för skakigt är väl inte det smartaste om det man behöver är en professionell videokamera som kan slänga upp på axeln och spela in 80 minuter i sträck. Men en fotograf som som har jobbat professionellt kan visst ta med en 7D till en inspelning (jag vet en) därför att man inte har råd med något annat på just den produktionen. Och iphone-ägare kommer att göra massor sina första filmer utan att behöva satsa sina sparpengar på en 7D (men det blir lite löljigt när Philip Bloom och kompisar ska maxutrusta sin nya iphone bara för att visa att det går). Var sak har sin plats efter talang och plånbok.

Postad

Vet inte riktigt vad din poäng är men som professionell reklamfilmsproducent måste jag säga att man inte kan jämföra en professionell videokamera i 4-500 000 kr klassen med en dslr. Bilden blir helt annorlunda mellan en videolins och en systemkamera/filmlins. Om man arbetar med 35 adapter på videokameran så slukar ju det en hel del ljus och är ganska bökiga.

Jag vet ett flertal kollegor som arbetar professionellt med reklam och filmproduktion och de flesta har eller är på väg över till DSL-R utrustning.

Tex:

http://vimeo.com/11838054

Bakomfilm

http://vimeo.com/11761500

Tex:

http://vimeo.com/7099314

Bakomfilm

http://vimeo.com/7083089

Att folk kommer spela in film på Iphonen tvivlar jag mycket på men att dsl-r kamerorna med rätt riggar och tillbehör är definintivt att betrakta som professionell utrustning som ger absolut toppresultat och jag tror inte det kommer dröja innan vi ser de första spelfilmerna som är filmade på dsl-r!

Postad

Blev många tunga svar där ;)

Rubriken och inlägget var egentligen inte riktat till er som redan har koll, som har jobbar med riktiga kameror osv utan snarare till de som frågar 10 ggr extra om varför inte och hur, vart och varför utan att egentligen lägga ner tid att ta reda på varför.

Det jag ville få fram var att även en riktig nybörjare tar i valet mellan en iphone med kamera och en 7D den senare, av anledningar de själva kan relatera till. Sitter man i valet att köpa en 7D eller kanske en HVX så förstår man inte varför jag nog i 9 fall av 10 skulle säga kör på HVX:en då den ger så mycket mer för användarens utveckling.

Postad

Ok då förstår jag vad du var ute efter MEN:

HVXen är KASS! Mycket osmidig kamera som saknar ingångar och liknande för monitorer, blir sjukt ljussvag med 35mm adapter osv. Dessutom är den svindyr i förhållande till vad den levererar.

Vi använde HVX förut, kör 7d nu, mycket nöjdare nu!

Postad

Man får väl jämföra alternativ som kostar ungefär lika mycket, visst man kan lägga ner hur mycket pengar som helst på gluggar till 7D så att det lätt överstiger den fyra gånger dyrare HVXen inklusive 35mm-adapter, men dessa är ju en rätt framtidssäker investering och det går ju att börja rätt billigt. Men visst, handhavande och codecen är bättre på HVX och dessutom är den ju godkänd av tevekanaler på ett helt annat sätt än 7D (även om oberoende produktionsbolag nog ser lättare på dessa regler gissar jag).

Om man jämför t ex 550D+kitobjektiv med en videokamera i samma prisklass som t ex Panasonic TM700 så lär man sig ju mycket mer om filmfoto med 550D *om* man tar sig tid att köra manuella kontroller rakt igenom, sjukt roligt! Däremot så passar ju inte en stiillbildskamera för all sorts filmning, men det finns ju redan hybrider, som Panasonic GH1 med kontinuerlig autofokus och kommande AF100 , vi får se hur den senare står sig mot HVX/HMC-serierna.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...