Gå till innehåll

Hjälp med att ta nästa steg upp...


goffemannen

Recommended Posts

Hejsan. Jag behöver lite hjälp. Jag har iår startat ett samarbete med Superior Imports AB. Jag gör en hel del foto och filmjobb åt dem. Foto har jag hållit på med i snart 6år men film började jag med i april/maj iår. Ja har i dags läget en Canon Legria HF20 som ja filmar med. Har även en Röde Videomic och en raynox 5050pro 0.5x vidvinkellins. Men känner redan att den sätter begränsningar för mitt "skapande". Och i den fart jag tycker jag utvecklas så kommer ja snart ha växt ur kameran. Ni kan se lite filmer på min vimeo eller youtube kanal. Jag tycker jag har kommit rätt långt på denna korta tiden ja har hållit igång. Jämför t.ex de första filmerna med de sista. Sen är jag nog mer kräsen när det gäller inställningsmöjligheter iom jag har fotat med systemkamera i flera år. Jag tänkte iaf att jag skulle vara ute i god tid med att kolla uppgraderingar inför nästa år. Typen av filmer kommer vara liknande de ja gjort hittills. Filmer från banträffar och filmer till deras annonser.

 

De kraven som kameran minst ska uppfylla är följande.

 

Kunna filma i så hög fps så man kan få riktigt snygga slowmotion sekvenser. Som t.ex i dessa videos http://vimeo.com/12253320, http://www.youtube.com/watch?v=DxrFb2qT2z4

Kunna ställa framförallt exponering,mic nivå och bländare manuellt. Dessa ska vara lättillgängliga utan att behöva mixtra inne i menyerna då det kan bli mycket action på kort tid. Så det måste gå snabbt att kunna ändra inställningar.

Extern mic ingång.

Spela in på minneskort.

Filma i HD kvalité.

Funka hyffsat i mörker. Blir det för mörkt nån gång senare så kan jag nog använda 550d/7d'n när den är inköpt.

 

Priset får gärna vara så lågt som möjligt men kameran ska vara en rätt bra kliv upp från den jag har i dagsläget så det verkligen är värt att uppgradera och lägga ut den stora summa pengar som det blir. Mening är att det ska gå att tjäna pengar på detta i framtiden. Just nu så sponsrar Superior Imports AB mig med inköp av utrustning. T.ex nästkommande kameraköp. En 550d el 7d då ja har vuxit ur min 350d för flera år sen och sen dess använt brors 1ds mark III eller 5d mark I, men kommer inte kunna det i samma utsträckning i framtiden. 550d/7d'n ska ja ha till foto och lite film ibland.

 

 

 

EDIT: Nån som vet om nått annat liknande forum som detta???

Länk till kommentar
Share on other sites

Köp din 550D/7D istället och köp till en rigg för den. axelstativ, follow focus, monitor m.m och sen ett fast objektiv tex.

 

Då har du alla inställningsmöjligheter med.

 

Jag har en 550D och är inte missnöjd med något!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ljudnivå är ett problem med 550D/7D, Beachtek har en lösning på det eller så skaffa en extern ljudinspelare. Men visst, en semipro-kamera har alla rattarna på plats för detta redan, titta på begagnade Canon XH-A1 eller köp en Panasonic HMC41 (eller vänta på nya storebror, axelkameran HMC80).

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur mkt kostar det att utrusta en 7d på de viset?? Och hur stor plats tar det? Det får inte ta så mycket plats och det ska inte ta lång tid att sätta upp det så man kan börja filma. Ska vara lätt att kunna flytta kameran snabbt mellan olika delar av banan osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur mkt kostar det att utrusta en 7d på de viset?? Och hur stor plats tar det? Det får inte ta så mycket plats och det ska inte ta lång tid att sätta upp det så man kan börja filma. Ska vara lätt att kunna flytta kameran snabbt mellan olika delar av banan osv.

 

Sök på "dslr rig" på google så kommer du få upp massor av bilder på olika riggar.

Kolla även dom svenska webfotoaffärerna för mer kunskap.

 

Billigast är att köpa på ebay.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hade lagt pengarna på en HMC151 eller tagit klivet upp till HVX200. Visst, ganska stora pengar (går dock att hitta riktigt billigt beg) men då har du 50fps slowmo, 100mbit bitrate, full HD, och minimumkraven för broadcasting (som jag förstått det, specsen nämnda gäller HVX).

 

Så kort och gott en jävligt bra framtidssatsning. DSRL-kameror är ju jävligt sweet men vette fasen om det funkar så bra till racingvideos och så pass snabb rörelse av föremålet. Deras CMOS-sensorer har ju en tendens att ha en jädrans jello-effekt.

 

HMC151 däremot filmar ju på "vanliga" SDHC-kort men har även den 50fps slowmotion. Dock AVCHD så kräver ju lite mer av din dator, alternativt en konvertering i prepostprod.

 

*edit: oj vilket ovårdat språk. Nåja, skyller på att det är morgon.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har nyligen kittat en 7d med 3 fasta objektiv (20mm, 50mm och 85mm alla f1.8), en swedish chamelion rigg, cokin mattbox, röde ntg-3 mic + boom och zeppelinare, fostex field recorder + en massa lullull som filter, extra batterier osv.

 

Det gick på 55' plus moms hos scandinavian photo. Ett mycket kompetent kitt som vi är supernöjda med än så länge.

 

Om du köper en 7d/550d så köp en rigg till, blir extremt skakigt (i alla fall på högre brännvidder) utan!

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Jag hade lagt pengarna på en HMC151 eller tagit klivet upp till HVX200. Visst, ganska stora pengar (går dock att hitta riktigt billigt beg) men då har du 50fps slowmo, 100mbit bitrate, full HD, och minimumkraven för broadcasting (som jag förstått det, specsen nämnda gäller HVX).

 

Så kort och gott en jävligt bra framtidssatsning. DSRL-kameror är ju jävligt sweet men vette fasen om det funkar så bra till racingvideos och så pass snabb rörelse av föremålet. Deras CMOS-sensorer har ju en tendens att ha en jädrans jello-effekt.

 

HMC151 däremot filmar ju på "vanliga" SDHC-kort men har även den 50fps slowmotion. Dock AVCHD så kräver ju lite mer av din dator, alternativt en konvertering i prepostprod.

 

*edit: oj vilket ovårdat språk. Nåja, skyller på att det är morgon.

 

 

är nog mest inne på det spåret. Kan nog bli svårt att hinna med me en dsrl kamera när det går undan på banan. Men det kommer inhandlas en 550d iaf. För måste ha en ny bättre kamera att fota med också. Så 550d'n kommer att hänga med å filmas med monterad på stativ i depå m.m.

 

avchd är inga problem. Min nuvarande HF20 använder sig av det formatet å de klarar min dator med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...