peppe73 Postad 9 maj 2010 Postad 9 maj 2010 Hej på er!! Blev nyss medlem på forumet!! Jag har filmat ett tag med en sony kamera med dvd skiva som inspelningsmedia. Jag har förstått att jag köpt fel kamera om jag ska kunna redigera enkelt o smärtfritt!?? Jag får hem min macbook pro till veckan, o det jag undrar nu är om ngn kan tipsa om hur jag går tillväga för att redigera mina filmer?? går det överhuvudtaget?? Tacksam för svar då jag ej idagsläget har råd att köpa en annan kamera. MVH Peppe 0 Citera
Nyaz Postad 9 maj 2010 Postad 9 maj 2010 Mini-DVD? Stoppa INTE in såna i DVD-läsaren i MacBook Pro:n, om du inte vill ha en trevlig kväll av svärande när du försöker pilla ur skiten ur datorn med ett kreditkort. 0 Citera
peppe73 Postad 9 maj 2010 Författare Postad 9 maj 2010 oki!! TACK för varningen, jaha då måste jag alltså köpa en extern spelare också!! har så klart mig själv att skylla, men blir såååå sne på personal som i princip lurar en på nått som man inte borde köpa!! i butiken sa han att var det inga som helst problem att redigera filmerna. Läste om att det finns ett program som heter Handbrake!! som ska funka att rippa dvd !?? /Peppe 0 Citera
StenR Postad 9 maj 2010 Postad 9 maj 2010 Du kan ansluta kameran med skivan i via usb-sladd till datorn, finns det usb på kameran? 0 Citera
Nyaz Postad 10 maj 2010 Postad 10 maj 2010 Handbrake är dock snarare för att konvertera material till ett uppspelningsformat än ett redigeringsformat. 0 Citera
video_sync Postad 10 maj 2010 Postad 10 maj 2010 Något "enkelt" sätt vill jag ej påstå att det finns då filsegmentet på skivan som skrivs i videokameran är finaliserad som DVD-Video. Detta innebär att MPEG-2 Part 2 PS strömmarna som videon från sensorn har komprimerats i, har strukturerats som VOB segment. Detta för en "native" uppspelning av DVD-Video på samtliga DVD-ROM enheter enligt DVD standarden. Att avkoda MPEG-2 Part 2 PS video ur VOB segment är alltid tungt och tidskrävande, speciellt vid direkt access från ett DVD medium. Dock hanterar de flesta redigeringsprogrammen på marknaden VOB segment smärtfritt i dagens läge och kommer därmed att kunna hantera avkodningen av MPEG-2 Part 2 strömmarna. Det jag rekommenderar dig är Sony Vegas Pro, alternativt Sony Vegas Movie Studio som bearbetningsprogram för redigeringen samt import av VOB segmenten. Flytta mappen VIDEO_TS från DVD mediumet till intern hårddisk först, för att slippa en extremt lång access tid av segmenten vid import. 0 Citera
plf66 Postad 10 maj 2010 Postad 10 maj 2010 Det finns inte i Mac-version, men jag kan bekräfta att Vegas går utmärkt att ha för att redigera kamera-dvd. Programmet tar in filmsekvenserna som individuella klipp. Sen renderar programmet fram ett underordnat format som man egentligen inte behöver bry sig om. Sen är det bara att klippa som vanligt och exportera den färdiga filmen. Dock! Man märker lätt att kvaliteten inte blir då (dj-a) bra... Dels beroende på att de kameror som skriver till DVD är rätt så dåliga, och dels att kvaliteten på dvd-komprimeringen i kameran inte heller är då bra. 0 Citera
video_sync Postad 11 maj 2010 Postad 11 maj 2010 Det finns inte i Mac-version, men jag kan bekräfta att Vegas går utmärkt att ha för att redigera kamera-dvd. Programmet tar in filmsekvenserna som individuella klipp. Sen renderar programmet fram ett underordnat format som man egentligen inte behöver bry sig om. Sen är det bara att klippa som vanligt och exportera den färdiga filmen. Dock! Man märker lätt att kvaliteten inte blir då (dj-a) bra... Dels beroende på att de kameror som skriver till DVD är rätt så dåliga, och dels att kvaliteten på dvd-komprimeringen i kameran inte heller är då bra. Lade ej märke till att du var en "Mac" användare när inlägget skrevs. Korrekt att Sony Vegas tar in videoströmmarna och underrenderar en sfk länkad fil, detta för att visuellt rita ljudbildens vågformer. Att "kvaliteten" eller då korrekt sagt: kvalitén - på videon inte blir bra, antar jag att du menar vid generationskomprimeringen, detta helt beroende på encoderns precision och att operatören bakom spakarna vet vad denna sysslar med, speciellt vid ett känsligt och för de flesta "fruktat" ämne som komprimering. Det mesta handlar om nivån av kunskap för att hantera redan hårt komprimerad video på rätt sätt. Hur grundvideon från videokameran blir beror på många faktorer och visserligen kan vi här stämpla att DVD videokameror är indirekt konsumentinriktade och når aldrig en "broadcast" gräns vid visuell kvalité, dock inte huvudsak av den hårt komprimerade H.262 strömmen (vid "Normal Mode" i praxis circa 5500 kbit / sek), som i de flesta fall inte skapar en extremt visuellt artefakt-skadad video på en 625 linjers videosignal. Sensorns typ / storlek, A/D konverterings precisionen, DSP/ADSP prestandan, för-kalibrerade hårdvaruinställningar för kompensation av low-pass / high-pass filtreringar och precision på hårdvarukodaren av videosignalen, är bara en rad av tekniska passeringar som påverkar videosignalen. I slutändan har vi kameraoperatören som är den viktigaste faktorn.. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.