Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag redigerar en film i Adobe Premiere CS3 i storleken 1440x1080 och pixel aspect ratio HD Anamorphic 1080 (1.333).

Dit vill jag även importera animationer, som skapas i Toon Boom Studio 4.5. De sparas i QucikTime-format i storleken 1440x1080 och bildformatet 16:9. Den färdiga .mov-filen visar då att dess aspect ratio är 1.333.

Ändå får animationen fel proportioner, den blir ihoptryckt på höjden och alltså bredare på längden än den ska vara. För att ge den rätt proportion måste man trycka ihop den på längden så att bilden i praktiken får formatet 4:3.

Varför? Och hur löser man problemet?

Postad

Ok, verkar ha löst problemet.

Valde man istället att exportera animationen med komprimeringen "Animation" (istället för H.264 och något annat vi hade från början) i storleken 1920x1080 och 16:9, blev aspect ratio 1,0 och då blev proportionerna rätt.

Om någon vill ge sig in på att förklara varför (eller kan hänvisa till var förklaring finns) så är det fritt fram... :)

Postad

Quicktime förstår inte non-square pixel aspects ratios. (Har du Pro-versionen kan du gå in och ändra detta - dvs hur den ska spelas upp.)

//Max

Postad

Aha, det förklarar varför QT ibland inte visar rätt proportioner på vissa klipp. :)

Fast jag förstår ändå inte hur det påverkar i det här fallet... Animationen visades upp korrekt när man spelade upp den i QT, med rätt bildformat och proportioner. Men efter import till Premiere blev det plötsligt andra proportioner... Vad missar jag för logik? :S

Postad
Du får ändra pixel aspect ratio i Premiere (hö klicka på klippet och välj interpret footage).

/Max

Hmm, det alternativet finns inte med i popup-menyn...?

Klippet är ju alltså en .mov-fil.

Postad

Ah, tackar!

Då blir dock resultatet att storleken på bilden i praktiken ändras, så att resultatet blir som om bredden på bilden minskats (vilket gör att animationen inte kan komma in i bild från kanten, utan nu dyker upp en bit in i bilden ur tomma intet).

Men lyckligtvis kom vi på hur vi skulle exportera istället, så därefter ser resultatet bra ut.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...