Gå till innehåll

Ljuddläggningsprogram?


MBergstrom

Recommended Posts

Hejsan!

 

Vad rekomenderar ni främst som ljudredigering för film? Alltså man skall kunna importera videon in och göra ljudet där. Tänkte först på Pro tools men tänkte använda mig utav en Zoom H4N som ljudkort och det funkar inte med PT.

 

Vad rekomenderas?

 

 

/Mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag köpte faktiskt Sound Forge för knappa 10 år sedan när jag började med videoredigering i dator, strax innan Sony tog över det.

Jag har (kors i taket) inte uppgraderat sen dess, i min version går det att ta in avi-filer i SD, och jag har troget använt det programmet för ljudredigering och speaker. Jag vet att programmet är spritt i USA, men vet inte hur det är här.

Det var f ö genom Sound Forge jag hittade till Vegas som numera är mitt standardprogram för videoredigering. Jag borde se om jag kan uppdatera min gamla licens eller köpa nytt så jag kan göra HDV-filerna direkt i ljudredigeringen och så tror jag det går att koppla till Vegas bättre än vad jag gör idag.

 

Ny version av Sound Forge finns här:

http://www.sonycreativesoftware.com/soundforgesoftware

Länk till kommentar
Share on other sites

Å fan! Senast jag rörde Sound Forge (bytte sen till WaveLab istället, gillade det bättre) så var det en singel track ljudredigerare :-)

Mitt favoritprogram är Nuendo annars, arbetar på det dagligen. Kostar dock mer än tre gånger så mycket som den största versionen av Cubase, & alla extra funktioner jag känner till (har inte jobbat med Cubase (undantaget på Atari) på länge så vet inte exakt längre hur mycket som skiljer dem åt) är rent professionellt avsedda.

Cubase är ett mycket bra val enligt mig för folk generellt. Det är hyfsat kraftfullt & låter väldigt bra :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har inte använt soundforge själv men är inte det mer ett masteringsprogram. Och använder bara 2 kanaler? Känns inte så lämpligt för film då du oftast behöver ganska många kanaler.

 

Nja, som vanligt tänker man ju utifrån sin egen erfarenhet, och jag tänkte nog mera ljudbearbetning än ljudläggning. (beklagar det) Jag lägger allt ljud i videoredigeringen. Med Soundforge redigerar jag enstaka filer innan de läggs i redigering.

 

Men jag följde min egen länk och läste lite. Helt klart är att nyast Soundforge stöder flera ljudkanaler (hur många hittar jag inte) och de kan mixas ned till stereo eller 5.1 för slutmaster. Men jag hittar inte om varje kanal motsvarar ett ljudspår i redigeringen där jag kan lägga in flera klipp på olika ställen på tidslinjen. Jag ska nog själv fundera på en uppdatering i alla fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har ibland använt n-Track Studio (http://www.ntrack.com - enbart windows dock), kostar inte så mycket och är ganska lättarbetat.

 

Är inte i första hand gjort för ljudläggning av film, men kan (som de flesta program) spela upp filmklipp i synk med ljudet och även synkas mot t.ex. SMTPE och liknande...

 

Finns en trial att ladda hem som säkert funkar bra för att testa :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...