Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Bra kamera överlag om man jämför med storebröderna HPX och HVX.

Bra med manuella inställningar, XLR, SD-kort, Batteritid, HDMI-ut.

Tyvärr bara en kortplats dock. Om man kan ska köra chroma-key kanske man anser färgsamplingen är lite snål 4:2:0. Dock kan man tydligen få 4:2:2 om man kör via HDMI-ut med inställning.

Man kan göra om filformatet AVCHD från kameran till DVCPROHD (P2-formatet) med ett gratisprogram som Panasonic tillhandahåller på hemsidan. Lättare för datorn att redigera då.

Postad

Filmar idag med en Canon Legria HF S100 och redigerar utan problem på en iMac 24" 2,93 GHz Intel Core Duo 2 med 4 Gb minne. Är inte de filerna lika stora som Panasonic AG-HMC151 skapar?

Postad

Stora vet jag inte, utan det är komprimeringen AVCHD som är relativt tungt för en dator att jobba med. Men det är ju givetvis beroende på vad man har för hårdvara. Men i jämförelse med ett intermediateformat eller t.ex. DVCPROHD eller ProRes så är AVCHD tyngre för en CPU. Men har du redan redigerat i AVCHD och inte upplever några problem så ..kör på, glöm min mening om det.

Postad

FCP konverterar (via funktionen "log and transfer") AVCHD till Apple ProRes som tar mycket utrymme men är lättredigerat för din dator. Jag filmar med HMC151 och redigerar allt på min gamla Macbook Pro 2,33Ghz/3Gb via Final Cut Pro. Kör en vanlig LaCie med FW800 som scratch. Funkar kanon. Du borde uppleva HMC151s filer på samma sätt som din Canon på Imacen.

Final Cut Express har dock problem med HMC151s 720/50p-läge.

HMC151 har också helt OK vidvinkel.

Postad

Vidvinkeln väger tungt eller rättare sagt lätt för mig. Hade tidigare en Canon XH-A1 med extra vidvinkeloptik vilket gjorde kameran rätt tung. Tilläggas kan att trots Legria HF-S100 begränsade manuella inställningsmöjligheter så är det en väldigt trevlig kamera och ger riktigt bra resultat. Men när mickar och annat ska på så blir det rätt bökigt.

Och vad stod -e för på nya modellen?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...