Gå till innehåll

Skulle du ha kört på det?  

6 medlemmar har röstat

1. 1. Skulle du ha kört på det?

• Jag skulle köpt det, bästa grejerna!
    • Nja..börja med något i 5000kr klassen

Recommended Posts

Postad

Jag har alltid haft intresse för video och filmning, dock har jag aldrig haft möjlighet att skaffa något ordentligt. Nu när jag är äldre så funderar jag på att köra på min passion.

Dock vet jag inte om det är överkurs att köpa en Sony NX5E det första man gör. Jag vill ju ha en riktig kamera, och ingen vanlig consumer modell. Jag har varit till Scandinavian Photo och pratat med dom, och fått en offert gjord för mig. I denna ingår:

- Sony NX5E

- BW filter

- Extra batteri

- Väska

- 2st SDHC minneskort

- Manfrotto stativ och huvud

Och för det skulle det gå på 59.000kr (och då har jag fått rabatt på 3000kr)

Vad tycker ni? Är det överkurs eller en framtida investering?

Postad

Det ser ju ut som en bra kamera men det är mycket pengar. Eftersom den arbetar med HD så måste du konvertera ned allt till SD om du vill lägga något på DVD för annars gäller BlueRay som ännu inte är särskilt spritt.

Postad
Tja, ska du ha den och leka med är det en väldigt dyr leksak. Ska du använda den som en investering och jobba så är den förhållandevis billig.

Ja poängen är väl att kunna tjäna pengar på det. Men som det är nu vet jag inte hur man tjänar pengar på det,haha. Jag hade också tänkt gå en utbildning på Göteborgs universitet på 3år (filmisk gestaltning) och jag måste göra 4 olika filmer till ansökan..

Postad
Det ser ju ut som en bra kamera men det är mycket pengar. Eftersom den arbetar med HD så måste du konvertera ned allt till SD om du vill lägga något på DVD för annars gäller BlueRay som ännu inte är särskilt spritt.

Den kan spela in i SD också, men de känns kanske inte så nödigt när det ändå är en HD kamera, men det kanske är bra att ha en HD kamera ifall det ska vara HD?

Postad

Enkelt. Har du råd så köp det du vill ha! Sonyn verkar vara en riktigt bra kamera! Annars så känns det som om mycket kommer att handla om filmande DSLRs den kommande tiden. Rätt handhavt spöar en Canon 550D skiten ur en NX5E bildmässigt, men för att få ut fullt ur en sån så krävs det att den är ordentligt "kittad" med ljud, fokussystem och rails.

Postad
Enkelt. Har du råd så köp det du vill ha! Sonyn verkar vara en riktigt bra kamera! Annars så känns det som om mycket kommer att handla om filmande DSLRs den kommande tiden. Rätt handhavt spöar en Canon 550D skiten ur en NX5E bildmässigt, men för att få ut fullt ur en sån så krävs det att den är ordentligt "kittad" med ljud, fokussystem och rails.

Haha råd och råd..jag kommer få ta ett lån för att kunna köpa den. Är de värt de eller är de dumt? :P

Postad

Tycker det är svårt att svara på om jag tycker det är värt det. Jag kan bara svara för vad jag hade gjort. Jag vet att man inte kan säga att vänta för utveckling går hela tiden framåt och fort dessutom. Men det känns som vi är är inne i en revolution nu vad gäller bra kameror för lite pengar. Snart kommer ju red scarlet och lagom efter en rad andra märken som hänger på i kriget. Vad jag har förstått kommer red kosta ungefär så mycket du vill lägga på den här, kanske till och med mindre. Red kommer väl förmodligen i sommar...

Personligen skulle jag köpa en Canon 550D om du vill ha en kamera idag och sen ta det där lånet om några månader istället. 59 000 kr är mycket pengar och skulle jag investera så mycket i något så skulle jag vänta tills Red scarlet kommet. Till dess kan du ju leka med 550 d och sälja den när Red kommer. Så jag skulle ha gjort iaf...

Postad
Tycker det är svårt att svara på om jag tycker det är värt det. Jag kan bara svara för vad jag hade gjort. Jag vet att man inte kan säga att vänta för utveckling går hela tiden framåt och fort dessutom. Men det känns som vi är är inne i en revolution nu vad gäller bra kameror för lite pengar. Snart kommer ju red scarlet och lagom efter en rad andra märken som hänger på i kriget. Vad jag har förstått kommer red kosta ungefär så mycket du vill lägga på den här, kanske till och med mindre. Red kommer väl förmodligen i sommar...

Personligen skulle jag köpa en Canon 550D om du vill ha en kamera idag och sen ta det där lånet om några månader istället. 59 000 kr är mycket pengar och skulle jag investera så mycket i något så skulle jag vänta tills Red scarlet kommet. Till dess kan du ju leka med 550 d och sälja den när Red kommer. Så jag skulle ha gjort iaf...

Det har du helt rätt i att det alltid kommer nya bättre billigare. Jag kanske ska köra på de som känns bra ^^

Sen fattar jag inte varför det har blivit så populärt med stillbildskameror som kan spela in video...varför är det bättre än en ren odlad videokamera..? Är det pågrund av objektivet på kameran?

(men tack för tipset! Jag ska kolla upp Red Scarlet)

Postad

Canon EOS 550D har ju sina nackdelar och fördelar.

Fördelar

Filmar mer filmiskt tack vare kortare skärpedjup

Handhavandet mer likt film

Ljuskänsligare

Nackdelar

Begränsade inställningar

Kräver mer av fotografen

Långsammare att jobba med än en videokamera - bland annat tack vare ljudet

Ska du bara göra kortfilmer - ta 550:an ska du göra mer saker - dokumentär, reportage, sända via nätet välj NX5:an.

Som arbetsverktyg vinner Sony NX5 över Canon EOS 550D - Sonyn är en förenklad proffskamera medan Canonen är en stillbildskamera som kan filma bra om du har tid och är duktig.

Postad
Canon EOS 550D har ju sina nackdelar och fördelar.

Fördelar

Filmar mer filmiskt tack vare kortare skärpedjup

Handhavandet mer likt film

Ljuskänsligare

Nackdelar

Begränsade inställningar

Kräver mer av fotografen

Långsammare att jobba med än en videokamera - bland annat tack vare ljudet

Ska du bara göra kortfilmer - ta 550:an ska du göra mer saker - dokumentär, reportage, sända via nätet välj NX5:an.

Som arbetsverktyg vinner Sony NX5 över Canon EOS 550D - Sonyn är en förenklad proffskamera medan Canonen är en stillbildskamera som kan filma bra om du har tid och är duktig.

Tack! Det blev betydligt lättare att välja när man fick veta för och nackdelar. Jag ska filma dokumänter bland annat och känner därför att jag vill ha en "renrasig" videokamera.

Sen är just NX5:an väldigt ljuskänslig, 1.5lux (säkert inte lika ljuskänslig som canons men ändå..haha)

Postad

Panasonics HMC151 är också ett bra och billigare val i samma klass. Sonyn är lite nyare och vassare men HMC151 har en CCD-sensor som många föredrar framför CMOS, som Sonyn kör. CMOS-sensorer har problem med panoreringar och snabba sekvenser då bilden tenderar att "luta" istället för att vara helt vertikal. Finns massor att googla på om ämnet.

Postad
Panasonics HMC151 är också ett bra och billigare val i samma klass. Sonyn är lite nyare och vassare men HMC151 har en CCD-sensor som många föredrar framför CMOS, som Sonyn kör. CMOS-sensorer har problem med panoreringar och snabba sekvenser då bilden tenderar att "luta" istället för att vara helt vertikal. Finns massor att googla på om ämnet.

HMC 151 är som en sagt en väldigt bra kamera - men med nackdelen att den har en ring för fokus eller för bländare - man kan alltså bara styra antingen fokus eller bländare vilket jag personligen tycker är asjobbigt. Men CCD är guld värt. Sen har du ju HDSDI på NX5:an vilket gör att den går att använda i HD till en bildmixer.

Postad
HMC 151 är som en sagt en väldigt bra kamera - men med nackdelen att den har en ring för fokus eller för bländare - man kan alltså bara styra antingen fokus eller bländare vilket jag personligen tycker är asjobbigt. Men CCD är guld värt. Sen har du ju HDSDI på NX5:an vilket gör att den går att använda i HD till en bildmixer.

Bländaren styr du med iriskontrollen på vänster sida kameran. Där sitter också Gain och ND-filtret. Personligen tycker jag lösningen på HMC151 fungerar precis lika bra som dubbla ringar på gluggen.

Sen är ju frågan vad han ska använda kameran till. HDSDI blir ju först intressant om du kör livesändningar med flera kameror. Kanske inte något man behöver prioritera på sin första kamera. Men visst, jag skulle gärna byta ut mina HMC151 mot NX5 om jag fick.

Måste också passa på att nämna Panasonic HMC41 och JVC GY-HM100E som bägge två är små men seriösa kameror med samma arbetsflöde som kamerorna ovan, som gott och väl fungerar som seriösa arbetsredskap.

Postad
Bländaren styr du med iriskontrollen på vänster sida kameran. Där sitter också Gain och ND-filtret. Personligen tycker jag lösningen på HMC151 fungerar precis lika bra som dubbla ringar på gluggen.

Sen är ju frågan vad han ska använda kameran till. HDSDI blir ju först intressant om du kör livesändningar med flera kameror. Kanske inte något man behöver prioritera på sin första kamera. Men visst, jag skulle gärna byta ut mina HMC151 mot NX5 om jag fick.

Måste också passa på att nämna Panasonic HMC41 och JVC GY-HM100E som bägge två är små men seriösa kameror med samma arbetsflöde som kamerorna ovan, som gott och väl fungerar som seriösa arbetsredskap.

Jag ska helt klart kolla upp dom andra kamerorna ni nämt, och jag tror inte jag behöver HDSDI eftersom jag ska göra dokumentärer osv.

Sen är jag för övrigt en HON ;)

Postad
Jag ska helt klart kolla upp dom andra kamerorna ni nämt, och jag tror inte jag behöver HDSDI eftersom jag ska göra dokumentärer osv.

Sen är jag för övrigt en HON ;)

Genusinkorrekt av mig, man förutsätter att alla i ett tekikforum är en "han". Sorry!! Redigerar du på Mac eller PC?

Postad
Genusinkorrekt av mig, man förutsätter att alla i ett tekikforum är en "han". Sorry!! Redigerar du på Mac eller PC?

Ingen fara ;) jag är van! haha! Jag har både Mac och PC. Men jag vet inte vilken som är bäst att redigera på...jag har en iMac med 2.8GHz och 2GB minne.

Sen en bärbar PC (HP HDX18) som har 2.4GHz och 4GB minne..och den har ett speciellt grafikkort, med 1GB separat minne..Vilken ska jag redigera på då? o.O

Postad
Ingen fara ;) jag är van! haha! Jag har både Mac och PC. Men jag vet inte vilken som är bäst att redigera på...jag har en iMac med 2.8GHz och 2GB minne.

Sen en bärbar PC (HP HDX18) som har 2.4GHz och 4GB minne..och den har ett speciellt grafikkort, med 1GB separat minne..Vilken ska jag redigera på då? o.O

Imacen, lätt! En bärbar PC kommer du inte långt med när det gäller t ex AVCHD-format. Med Final Cut Express som kostar runt 2000 på imacen får du ett professionellt redigeringsprogram som räcker långt.

Postad
Imacen, lätt! En bärbar PC kommer du inte långt med när det gäller t ex AVCHD-format. Med Final Cut Express som kostar runt 2000 på imacen får du ett professionellt redigeringsprogram som räcker långt.

Då kör jag på de! :D Så kan jag ju titta på filmerna jag gjort på min bärbara sen haha! Så jag får nån användning för den också.

Men jag kommer nog köpa mig en NX5 tror jag. Jag tycker om den mer och mer, och den är jäkligt snygg!

Postad

Nu är det bestämt! Det blir en Sony NX5E. Med det paketet jag fått offert på. Ska bli mycket mycket mycket spännande!! Nästa vecka ska jag hämta den nya godingen.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...