Affedeaf Postad 13 april 2010 Postad 13 april 2010 Hej! Grubblar lite just nu på en frågan... Man filmar med Canon Legria HV40 med Fire Wire kabel till Quadro FX 1700, Dator är Dell T3500 med xeon processor. ( Och då vill man GIVETVIS köra med HDV kvalitet) Så filmen från kameran till datorn och därefter till klippbordet då är kvalitet prima bra! Efter en stunds arbetet med klippande och cromakey även med photoshop bilderna,själva på klippbordet är jag mycket nöjd med. Då kör jag med h.264 med t ex You tube Widescreen HD, då UPPSTÅR det här problem... 1) Bilden blir rätt suddig oavsett hur jag än gör. 2) Det kan också komma upp "en massa streck" (progessiv är inte påslagen så??) Men byter istället till AE och då blir det ännu bättre. Åter till Premier och lägger in på media, då är filmen något bättre, ingen streck däremot fortfarande lite suddig... SUCK! Då kastar jag mig ner till hemsidorna och letar efter lösnigar på problem, hittade en på Adobe hemsidan i länk till support, så de påstår/rekommendera att man bör köra med videokort eftersom grafikkort är det bara som vi ser men att arbeta med film är ännu bättre med videokort... Så nu till min fundering... Vad rekommenderas? Ska jag satsa på videokort eller försöka istället bygga upp med en bättre grafikkort? Förresten...Kör nu med XP pro SP3 (Funderar på att uppgardera till Windows Vista Business 64 bit, men kanske räcker inte i längden? Win 7 är inte tal om än så länge på jobbet :-( ) Förslag mottages tacksamt! /Göran 0 Citera
Kimster Postad 13 april 2010 Postad 13 april 2010 Exporterns kvalité har regel inte med vilket grafikkort eller videokort du använder. Det är en codec och dess algoritm tillsammans med vilka inställningar man ger är de som påverkar kvalitén. Ett videokort kan möjligen göra exporten snabbare men påverkar inte kvalitén. Vilka grafikkort du ska ha till CS5 däremot finns avhandlat i annan tråd inte långt borta. Att det blir suddigt kan ha med hur h264 är med sin export i Adobe Media Encoder. Jag har själv liknande problem om jag använder AME. Exporterar jag med t.ex. Quicktime Pro eller ProCoder så får jag ett helt annat resultat. Sist kan jag tycka att hoppa till Vista nu när Win7 finns vore rent slöseri med tid och resurser. Men har du inget annat val så kan du iaf dra nytta av mer minne om du kör Vista 64bit + att du kan köra CS5 0 Citera
Affedeaf Postad 14 april 2010 Författare Postad 14 april 2010 Exporterns kvalité har regel inte med vilket grafikkort eller videokort du använder. Det är en codec och dess algoritm tillsammans med vilka inställningar man ger är de som påverkar kvalitén. Ett videokort kan möjligen göra exporten snabbare men påverkar inte kvalitén. Vilka grafikkort du ska ha till CS5 däremot finns avhandlat i annan tråd inte långt borta. Att det blir suddigt kan ha med hur h264 är med sin export i Adobe Media Encoder. Jag har själv liknande problem om jag använder AME. Exporterar jag med t.ex. Quicktime Pro eller ProCoder så får jag ett helt annat resultat. Sist kan jag tycka att hoppa till Vista nu när Win7 finns vore rent slöseri med tid och resurser. Men har du inget annat val så kan du iaf dra nytta av mer minne om du kör Vista 64bit + att du kan köra CS5 Ok! Då funderade jag på "Codec". Vad för rekommendation? Det finns många på http://www.codecs.com enligt på adobe hemsidan som rekommenderade, men när jag kom dit, då kände mig lite vilse i det här "djungeln".... Så.... Ok Ska kolla nu med chefen innan jag lägger in Win Vista 64-skivan, då innebär det också att jag måste lägga in allt på nytt igen med adobe etc etc?? Eller? Hur gör man? 0 Citera
Max_H Postad 14 april 2010 Postad 14 april 2010 Det KAN gå att uppgradera, men jag skulle aldrig göra det själv. Gör en ny, ren installation om det går. //Max 0 Citera
Affedeaf Postad 16 april 2010 Författare Postad 16 april 2010 Det KAN gå att uppgradera, men jag skulle aldrig göra det själv. Gör en ny, ren installation om det går. //Max Ok Det är en svar på min andra frågan men första frågan kvarstår... Se gärna på t ex http://www.blackmagic-design.com/products/decklink/ Är det något som man bör satsa på eller? Förresten jag uppgav fel grafikkort... Det som jag har är FX580 med SLI-kort. Då bör det räcka istället eller? 0 Citera
Max_H Postad 16 april 2010 Postad 16 april 2010 Videokort och grafikkort är två skilda saker. Och FX580 fungerar för både CS4 och CS5 (men inte för grafikkorts acceleration i CS5). Decklink har du för att få ut videobilden till en skärm. Val efter vad du behöver för portar... För GPU acceleration i CS5 gäller GeForce FX 285, Quadro 3800/4800/CX/5800. /Max 0 Citera
Ray_Ban Postad 21 april 2010 Postad 21 april 2010 Min reflektion över xp vista win7 är: Att xp fungerade bra för mig, jag har xp pro kvar i en gammal dator (som sällan strular). Vista har jag i en laptop som i stort sett bara används till surfning, funka hyffsat i den burken. Och jag hade OBS HADE visa i min nyare burk, men deet fungerade inte alls. det var blåskärmar, buggigt långsamt, så nu.... ...har jag win7 64 bit i den burken och det är inte lika stabilt som mitt gamla XP men mycket bättre än Vista! Jag skulle INTE använda Vista utan vänta o ta Win 7 istället. Det är stor risk att det inte kommer vara värt pengarna i längden (om det är företag det handlar om) att ha vista i, utan lägga de pengarna på Win7 istället! Som sagt detta är min privata åsikt. (burken jag jobbar i nu på jobbet har Vista 64 bit och fungerar hyffsat, dock en hel del hängningar i premiere elements 7. Och denna burken används INTE till något annat än premiere och photoshop elements) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.