jbergman Posted April 1, 2010 Posted April 1, 2010 I Sydsvenskan skriver de idag om att Bildbyråernas internationella samarbetsorgan har bestämt sig för att "stävja det illegala bruket av upphovsrättsskyddade bilder" genom att rikta in sig på avatarer på webbforum. På TechCrunch skrev man om det redan för ett par dagar sedan, men det hade jag missat. An executive spokesperson announced yesterday that the widespread use of copyrighted images as so called "avatars" on internet message boards will be put to an end. Reportedly, the gathering of evidence has been going on for some time, but no information as to which message boards have been investigated has yet been released. According to representatives the investigation is international in scope, and "cease and desist" letters will soon be sent out worldwide. Kjell Ahlgren, ordförande för Svenska bildbyråföreningen skriver i ett pressmeddelande att de har deltagit i utredningen under de senaste sex månaderna och att de inom kort kommer att begära ut identiteterna bakom ett hundratal webbforumanvändare från respektive administratörer för en första prövning av lagrummet. - Det är för jävligt att se hur bilder används utan att vi konstnärer får någon ersättning eller ens ett erkännande. De som driver nätforum måste ta ansvar för att vi får betalt för vårt arbete, säger fotografen Nils Strid. Rena galenskapen, om ni frågar mig. Men för den som vill vara laglydig gäller det tydligen att framöver inte använda olovliga bilder som avatarer. /Jakob 0 Quote
jbergman Posted April 1, 2010 Author Posted April 1, 2010 Nä, TechCrunch skrev ju om det före första april. /Jakob 0 Quote
jbergman Posted April 1, 2010 Author Posted April 1, 2010 På CNet citeras Joseph Leibowitz på MPAA: "During the course of our investigation we have seen users post the same copyrighted image hundreds of times. In accordance with the Millennium Digital Rights Act, these infringements will be considered repeat offences, thus giving the rights holders the possibility of sueing for some pretty hefty damages. In the film industry, we will most definitely follow through on this." /Jakob 0 Quote
Jonis Film Posted April 2, 2010 Posted April 2, 2010 men det är ju klart att det är ett aprilskämt! :D 0 Quote
jbergman Posted April 2, 2010 Author Posted April 2, 2010 Ja, genomskådad har jag ju redan blivit, men för att vara extra tydlig bekräftar jag härmed att det var ett april(fylle)skämt. Jag fruktar dock att det inte kommer att dröja alltför länge innan det blir verklighet... /Jakob 0 Quote
Recommended Posts