Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjena alla!

Trevligt forum!

Nu är det såhär. Är mer eller mindre helt grön på videokameror.. och tänkte lägga till med lite seriös filmning i min verksamhet.. nu e det mest stilbild men har med den gamla Sony Handycam DCR-HC23 ibland. Och den håller inte riktigt för bildkvalite till tv..

Så skulle vilja ha seriösa tips osv på en bra hyffsat billig videokamera som klara att ge bra bild dag som kväll/natt och klarar kvalite för tv försäljning.. SVT vill gärna ha i 16:9.. men lite sämre går säkert bra också.

Har kollat lite på bla Canon xm2.. Läst en del och vet inte riktigt om den når upp till kraven?

Tack så mycket så länge!

Postad

Det finns redan tusen trådar med folk som ber om tips på videokameror. Börja med att läsa dem så får du bättre koll på läget.

För att få bra svar bör du även hyfsa dina specar. "hyfsat billig" kan vara vad som helst. Beskriv exakt vad du vill göra, hur ditt arbetsflöde ser ut och vad maxpris ligger på, så har du mycket större chanser att få svar.

/Jakob

Postad

Tjena!

Håller på å letar å läser här också.

Då kameran kommer användas vid filmning på olycksplatser/bränder osv, Även konserter å teatrar i viss mån så ska den gärna klara av svagt ljus.. Och klara av publicitet i TV, Vet att SVT gärna vill ha i 16:9 men att ligga lite under det skulle väll funka bra det också.

Beroende på kamera men priset ska gärna ligga under 20 000:- även intresserad av begagnat. Har kollat på Canon XM2 men blir inte riktigt klock på om den ger tillräkligt bra bild för TV?

Hoppas det kan ge mig lite mer chans för svar.. =)

Tack så länge!

Postad

XM2 ger tillräckligt bra bild för TV om den handhas korrekt. För att få in en film på SVT krävs oftast att man har kontakter inom SVT.

XM2 är ju en gammal kamera och det finns nyare Canon modeller t ex XH A1 som är en bra kamera men har betydligt högre nypris.

Postad

Okej, vad menar du men handhas korrekt? Bilder osv till svt, tv4 osv osv är inget som är problem, det e bara att kameran ska klara upplösningen som dem vill ha. Eller iaf ge tillräkligt bra bild =)

Okej, Letar gärna begagnat också. Och behöver inte vara Canon..

Tack så länge!

Postad

Med att handha korrekt innebär att filmaren kan behärska kameran för optimal bildkvalitet.

Upplösningen i bilden är inte bara beroende på kamerans sensorer och elektronik utan också på optikens kvalitet och förmåga att behålla bildens geometri och att den behandlar alla färger någorlunda lika. Kostnaden för optiken stiger dramatiskt med kvaliten.

Om man använder flera kameror i samma projekt så kan det vara en fördel vid redigeringen om kamerorna använder samma färgskalor. Det blir kinkigare att få färgnyanserna att stämma överens om källmaterialet har olika färgåtergivning. Det är besvärligt nog med filmning i olika vinklar av samma objekt med varierande belysning och skuggor.

Vad gäller kraven eller önskemålen från kommersiell TV så finns det massor av program som är filmade med enkla kameror.

Postad

Sant sant. Precis som det är med dagens digitalkameror som jag då använder mest i mitt arbete. Så som det ser ut nu så ska jag bara ha en kamera och inte filma i olika vinklar och klippa ihop osv, utan en kameran som ska ge bra bild och gärna även ge bra bild i mörker/svags ljus då som sagt den kommer vara med i "blåljus" situationer.

Har man lyckats sälja till TV med min gamla Sony Handycam DCR-HC23 så kan det nog inte bli sämre iaf.. hehe.

Så ber om förslag på kameror som skulle klara dessa kraven och ligga på MAX 15-20 000:-

Som sagt, Canon XM 2 är en kamera jag kollat runt på lite men då videokamerornas uttryck för olika saker inte är bekant för mig e det lite svårt å förstå vad som e bra å inte bra. Men det lär man sig med tiden. Precis som man va helt grön i början när man köpte första systemkameran..

Postad

Sony PD150/170 är nog den bästa SD-kameran för ditt behov - kombinerat med Sony Minneskortinspelare HVR-MRC1K. Den kostar 9995 kr och du kan nog hitta en PD150/170 för 10000 kr - då får slipper du band och kan köpa en kamera med en sliten trumma.

PD150/170 är nog den som har bäst lågljus-förhållande av de inom din prisbild...

Postad
Vad kostar vad i ditt inlägg? :O

Hitta en DSR-PD170 på blocket, kostar inga 10 tusen? Så vet du var ja kan hitta en för det hojta till! ;D

Det är kanske lättare att hitta en VX2000 som är i princip samma kamera fast lite enklare utförande.

Postad
Vad kostar vad i ditt inlägg? :O

Hitta en DSR-PD170 på blocket, kostar inga 10 tusen? Så vet du var ja kan hitta en för det hojta till! ;D

Minnekortsenheten kostar 9995 kr

Letar du lite kan du hitta en PD150/170 för 10 000 kr

Använder du bara minneskortenheten gör det inget om trumman är slut ett vanligt problem på bandkameror. Sålde min PD 150 för 5000 med trasig trumma för två år sen.

Postad
PD150/170 ger rätt usel 16:9-bild.

Ja och nej... Den e inte anamorfisk men fungera hyfsat. Problemet med de kameror som har "äkta" 16:9 väldigt få har bra ljusegenskaper. Sveriges främsta blåljusvideofotograf använde PD150 fram till för något år sedan. Just pga ljuskänsligheten.

Postad

Fram till för ett par år sedan sände SVT nyheter också 4:3, men om man har sett Rapport och Aktuellt på senare tid så går det att uppfatta att allt går som 16:9 numera. :-) Och i det sammanhanget är PD150/170 rätt usel, om man inte ska sända materialet i repris av Rapport från 2004.

Postad

Någon som vet något om Sony DSR-200a? Sony HVR-Z7U? SONY VX2100? Sony hdr fx1000e? Panasonic HVX200? Sony Hvr-V1E? Canon XH A1? Sony HDR-FX1?

Många kameror jag hittat.. undrar vilken som skulle passa bäst eller som ni har erfarenhet av..

Eller andra tips på videokamera som klara de jag e ute efter? =)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...