Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Vill ha ut högsta möjliga kvalitet från en konsert jag filmat.

Filmningen är gjord i 1080i/50, längd något under 2h.

Tycker att kvaliteten på min nyss gjorda MPEG-2 DVD inte är tillräckligt bra

Att den skall ut på DVD är som sagt klart (Har ej Blue Ray) men vet inte om jag kan få bättre kvalitet genom att välja en DVD Dual Layer skiva på 8,5 Gb istället. Om ja Vilka inställningar rekommenderar ni då?

A. Har provat och gjort en vanlig DVD (4,7Gb), gjorde så här:

1. Gjort klart filmen i premiere

2. Öppnat upp den i Encore (ej via dynamic link)

3. Valde Transcode settings genom att högerklicka på premiere sequencen (i Encore i Projectfönstret) och satte detta till Automatisk.

4. Valde sedan Transcode (...tar lång tid ;))

5.Ok, valde sedan Build

Output: DVD Disc

Disc info:4.69Gb 6.267 MB free 526 KB used for DVD ROM content

Size: 4.7

Side: One

Detta fungerade helt OK och är förmodligen automatiserat via MPEG-2 DVD,

B. MEN vill ha bättre kvalitet eftersom originalet är bättre.

1. Är det så att jag i stället ska välja export till MPEG-2 redan i premiere?

2. Vilken Preset i Export Settings skulle ni välja för bästa kvalitet?

3. eller Vilka inställningar matchar bäst under fliken Video settings, Bitrate Settings, Advanced Settings för att matcha mot en Dual Layer DVD 8.5 GB?

Min förhoppning är som sagt att kräma ut bästa möjliga kvalitet på en DVD/DVD Dual Layer och som skall gå att spela upp på de flesta DVD spelare.

Hoppas någon här har erfarenheten och kan komma med bästa tipsen

Postad

Att originalet är i 1080 50i bör ju ge en bättre bild än vad du kan få med DVD 720 50i förutsatt att objektiv och kameran är korrekt inställda.

Längden på knappt 2h betyder att du reducerar bithastigheten. Att använda dubbla lager hjälper men du har ändå kvar max gränsen på 10.000 kb/s för DVD. Det inkluderar ljud och en del annat. Sedan finns det skillnader mellan de algoritmer som olika programvaror använder för kompressionen. Det kan också ge viss förbättring om du använder two-pass rendering.

Postad

Ok tack, Använder du Premiere?I så fall har du använt Export settings och har erfarenheter rent direkt av att använda de presets som finns där?

Att originalet är i 1080 50i bör ju ge en bättre bild än vad du kan få med DVD 720 50i förutsatt att objektiv och kameran är korrekt inställda.

Längden på knappt 2h betyder att du reducerar bithastigheten. Att använda dubbla lager hjälper men du har ändå kvar max gränsen på 10.000 kb/s för DVD. Det inkluderar ljud och en del annat. Sedan finns det skillnader mellan de algoritmer som olika programvaror använder för kompressionen. Det kan också ge viss förbättring om du använder two-pass rendering.

Postad

Jag använder Grass Valley Edius 5 där det finns många möjligheter att ställa in de olika parametrarna i programmets export modul. Färdiga tidslinor kan sedan direkt importeras som assets i Encore och organiseras på olika sätt med menyer, playlists mm.

Postad
Vill ha ut högsta möjliga kvalitet från en konsert jag filmat.

Filmningen är gjord i 1080i/50, längd något under 2h.

Tycker att kvaliteten på min nyss gjorda MPEG-2 DVD inte är tillräckligt bra

Att den skall ut på DVD är som sagt klart (Har ej Blue Ray) men vet inte om jag kan få bättre kvalitet genom att välja en DVD Dual Layer skiva på 8,5 Gb istället. Om ja Vilka inställningar rekommenderar ni då?

A. Har provat och gjort en vanlig DVD (4,7Gb), gjorde så här:

1. Gjort klart filmen i premiere

2. Öppnat upp den i Encore (ej via dynamic link)

3. Valde Transcode settings genom att högerklicka på premiere sequencen (i Encore i Projectfönstret) och satte detta till Automatisk.

4. Valde sedan Transcode (...tar lång tid ;))

5.Ok, valde sedan Build

Output: DVD Disc

Disc info:4.69Gb 6.267 MB free 526 KB used for DVD ROM content

Size: 4.7

Side: One

Detta fungerade helt OK och är förmodligen automatiserat via MPEG-2 DVD,

B. MEN vill ha bättre kvalitet eftersom originalet är bättre.

1. Är det så att jag i stället ska välja export till MPEG-2 redan i premiere?

2. Vilken Preset i Export Settings skulle ni välja för bästa kvalitet?

3. eller Vilka inställningar matchar bäst under fliken Video settings, Bitrate Settings, Advanced Settings för att matcha mot en Dual Layer DVD 8.5 GB?

Min förhoppning är som sagt att kräma ut bästa möjliga kvalitet på en DVD/DVD Dual Layer och som skall gå att spela upp på de flesta DVD spelare.

Hej !

Är själv lite frågande gällande kvalitet på dvd.

Vad är det som inte är bra i bilden ?

Är den "pixlig/suddig konstant eller förekommer det sporadiska störningar.

Själv har jag precis färdigställt ett projekt på 1 timma och 12 minuter

i sd 720 50 p.

Jag använder Premier pro 2 och intern encoder.

Har ställt enligt följande:

VBR 2 pass

bitrate lover ca 1,9

target ca 6500

max 7500

Med dessa inställningar blir hela filmen ca 3,6 gb.

Kvaliten är i huvudsak bra bra men vissa korta "störningar i form av svaga svarta ränder

dyker upp på en liten del av bilden under bråkdelen av en sekund.

Detta händer även om sekvensen inte verkar komplicerad dvs. den är utan särskilt snabba röresler.

Kan det vara så att datorn inte är tillräckligt snabb ,har PC med dubbelrpocessor och 3gb

inernminne.

Grafikkortet kan jag inte data på men enligt uppgift skall detta uppfylla

programmets krav.

Man kan kanske prova med att öka bitrate hastighet men det finns väl en risk att

vissa dvd-spelare då hackar vid uppspelning ?

Lite infallsvinklar som någon med större kunskap än vad jag har kan hjälpa till att svara på.

Min uppfattning är i alla fall att man måste ringa in vad i bilden som man upplever

som otillräcklig.

Bästa hälsningar

Tomas

Postad

Med reservation för hur mycket plats ett antal menyer, textning och ljudspår tar så finns det nog utrymme att höja bithastigheten något. Om störningarna kommer i clip med snabb rörlighet och detaljrika bilder så kan du öka average till 7 och max till knappt 8. Men som sagt 10 är gränsen och det är nog farligt att inte ha litet marginal.

Det allra första du måste göra är att noggranna kontrollera den avi-fil du utgår från så att den är absolut ren på de ställen där störningen ligger.

Postad

Vill du skapa en "vanlig" DVD så är det SD och inte HD som gäller.

Vill du däremot skapa en "data" DVD kan du lagra HD på den, lämpligen i H.264 eller kanske någon form av divx. Frångår du vanlig DVD så kan det li problem vid uppspelning på fristående DVD-spelare.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...