Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har följande frågor

1. Om jag har en master i HD CAM, tankar in den okomprimerat i FCP, gör lite ändringar i klippen, och sedan tankar ut igen, blir det nån försämring då?

2. Hur pass mycket bildförsämring blir det om man zoomar in lite i FCP på bilden i HD kvalitet. typ 3%?

3. Hur pass mycket bättre är de enkla funktionerna i Smoke jämnfört med Premiere eller FCP? Tänkte bättre på skärpan i ett par bilder.

Postad

1. Jag har gjort det rätt många gånger. Jag har tagit in det som Uncompressed 1920x1080 10 bit och modifierat materialet och sen inserterat det på samma tape. Jovisst en försämring blir det alltid. Men det är aldrig något du kommer att märka. Ens om du gör det 100 gånger.

2. Det blir ju en försämring. Men om materialet ser väldigt bra ut som kommer det att se helt okej ut.

3. Smoke och final cut tex gör väl det lika bra kanske... Smoke är ju egentligen en helhetslösning för allt och kan utnyttja Nvidia Quadro korten något enormt.

Postad
1. Jag har gjort det rätt många gånger. Jag har tagit in det som Uncompressed 1920x1080 10 bit och modifierat materialet och sen inserterat det på samma tape. Jovisst en försämring blir det alltid. Men det är aldrig något du kommer att märka. Ens om du gör det 100 gånger.

2. Det blir ju en försämring. Men om materialet ser väldigt bra ut som kommer det att se helt okej ut.

3. Smoke och final cut tex gör väl det lika bra kanske... Smoke är ju egentligen en helhetslösning för allt och kan utnyttja Nvidia Quadro korten något enormt.

tack för bra svar. 100gånger, ja, men då borde ju en gång vara ok eller två...

Postad

Martin, två frågor till.

1. Hur mycket hårddisk och datorkraft tror du jag behöver för att göra detta? Gäller alltså att tanka in en 90min långfilm från HDcam, göra lite ändringar och sedan tanka ut. Är en MAC PRO RAM 2GB 667/Mhz DDR2(2X1GB), Mac Pro 2.8 tillräkligt med FCP?

2. Funkar det med en hårddisk ansluten via FireWire800 att göra detta?

Postad
Martin, två frågor till.

1. Hur mycket hårddisk och datorkraft tror du jag behöver för att göra detta? Gäller alltså att tanka in en 90min långfilm från HDcam, göra lite ändringar och sedan tanka ut. Är en MAC PRO RAM 2GB 667/Mhz DDR2(2X1GB), Mac Pro 2.8 tillräkligt med FCP?

2. Funkar det med en hårddisk ansluten via FireWire800 att göra detta?

Hmm vad är det för bitrate på HDcamen?

Yes din Mac Pro kommer att funka utmärkt. Fina datorer det.

2. Ah FireWire 800 kan nog funka, men att föredra är ju eSata diskar.

Postad
Hmm vad är det för bitrate på HDcamen?

Yes din Mac Pro kommer att funka utmärkt. Fina datorer det.

2. Ah FireWire 800 kan nog funka, men att föredra är ju eSata diskar.

Bra fråga. Det är alltså vanligt HD cam band, INTE HD cam SR så då kan det väl inte vara mer än detta (HDCAM, introduced in 1997, is an HD version of Digital Betacam, using an 8-bit DCT compressed 3:1:1 recording, in 1080i-compatible downsampled resolution of 1440×1080)?

Skall jag fortfarande tanka in i Uncompressed 1920x1080 10 bit för att inte riskera någon kvalitetsförsämring?

Postad

Tja... du kommer, om du gör all rendering i 10-bitars, tjäna lite i kvalitet om du kör 10-bit. (Undviker banding effekter och annat).

Kör du allt i 8-bitars mode är det tveksamt om du tjänar ngt.

//Max

Postad
Tja... du kommer, om du gör all rendering i 10-bitars, tjäna lite i kvalitet om du kör 10-bit. (Undviker banding effekter och annat).

Kör du allt i 8-bitars mode är det tveksamt om du tjänar ngt.

//Max

har du rätt i. Vad kostar en HDCAM alt HDCAMSR bandare att hyra en dag?

har jag räktat rätt att det kommer att kräva ungefär 1 TB i hårddisk för en 90 min långfilm?

10 bit @ 1920 x 1080 @ 50i = 198 MB per/sec, or 695 GB per/hr.

Postad
har du rätt i. Vad kostar en HDCAM alt HDCAMSR bandare att hyra en dag?

har jag räktat rätt att det kommer att kräva ungefär 1 TB i hårddisk för en 90 min långfilm?

10 bit @ 1920 x 1080 @ 50i = 198 MB per/sec, or 695 GB per/hr.

Jag skulle välja ProRes (av någon variant) istället som format. Jämfört med okomprimerat tar det 5-10 ggr mindre plats men ger ett väldigt bra resultat.

Postad
Jag skulle välja ProRes (av någon variant) istället som format. Jämfört med okomprimerat tar det 5-10 ggr mindre plats men ger ett väldigt bra resultat.

fast det är en master vi talar om och jag vill inte tumma på kvaliteen en mm mer än nödvändigt...

Postad

HDcam är 1440x1080 native ja men det görs alltid till 1920 iallafall.

Samma med HDV som också är 1440, man kör upp det till 1920 sen.

Ta in det som uncompressed 10 bit. Det är bara frågan om diskplats och firewire 800 ska klara det men säkrast om det är en eSata disk.

Sen om du vill ha lite mindre filer så kör ProRes 4444 vilket är en jättebra codec.

Postad

Inte en chans att FW 800 klarar okomprimerad 10-bit HD - kräver minst 4 SATA-diskar i raid (helst 6-8 om man ska vara safe när disken börjar bli full). Skulle definitivt också kolla på ProRes 4:4:4:4.

//Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...