Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har stött på ett problem i Adobe Premiere Pro som rör försämrad kvalitet. Jag har filmat vissa Greenscreen-bitar som redigerar och renderar i After Effects utan några som helst problem, men när jag sedan ska lägga ihop flera klipp med musik, text osv i Premiere Pro och sedan renderar allt detta, förlorar klippen märkbar kvalitet. Här (http://i48.tinypic.com/dher2o.png) finns en bild som visar två screenshots från det jag gjort och den kvalitetsförsämring som på något sätt uppkommer i Premiere Pro.

Jag använder Quicktime - Animering när jag renderar eftersom detta är det tips jag fått när jag sökt en lösning på problemet, men det hjälper inte. Vad ska jag rendera i för att inte förlora kvalitet?

Postad

Vad är originalmaterialet inspelat med?

Vad är din sekvens inställd på?

Kör du ut som QT animation i 24 eller 32 bitar?

Vilken version av PPro respektive QT kör du?

//Max

Postad
Vad är originalmaterialet inspelat med?

Vad är din sekvens inställd på?

Kör du ut som QT animation i 24 eller 32 bitar?

Vilken version av PPro respektive QT kör du?

//Max

Orginalmaterialet är inspelat med en sådan här kamera (http://www.slashgear.com/gallery/data_files_old/3/canonXH-G1.jpg) i vanlig DV, inte HDV

Sekvensen är inställd på Widescreen 48kHz

QT animation står på 24 bitar, ska jag ändra till 32?

Premiere Pro CS4, Quicktime vet jag inte...

Postad

Tyvärr har jag inte särskilt stor koll på det, nej

Jag vet dock att interlacing har att göra med ränder i bilden, då jag fick problem med det ett tag, men efter lite forumletande hittade jag funktionen always deinterlace, som löste det problemet, men det löser inte detta problem...

Postad

Problemet är: Always Deinterlace är ett säkert sätt att minsta den vertikala upplösningen med 50%... (Den slänger i princip bort halva bilden)

Så du måste ha koll på:

- Vilken field order hade materialet från början?

- Hur är det renderat i AE?

- Hur är din sekvens i PPro inställd?

- Hur har du exporterat det?

//Max

Postad

Har ju så sjukt dålig koll på de där grejerna.

Vi säger såhär istället, jag har filmat DV-material och ska lägga in det i Premiere Pro, och sedan ska jag köra Keylight 1.2 på det i After Effects och sedan återigen lägga in det i Premiere för att klippa ihop det med annat material, text, musik osv. Vilka steg ska jag ta på vägen, vilka inställningar ska jag välja, hur ska jag rendera under förflyttningarna? Hur ska jag göra slutrenderingen för bästa kvalitet och minsta filstorlek?

Always Deinterlace är inte problemet heller, eftersom det förlorar samma kvalitet även om jag inte väljer det...

Postad

1. Klipp sekvensen i PPro

2. Kopiera klippen du vill ha med till AE (Ctrl-C)

3. Starta AE och skapa en ny D1/DV PAL comp. Klistra in klippen i compen.

4. På med effekterna (Keylight etc)

Om det bara är ett par korta klipp (och du har Production Premium annars funkar in Dynamic Link):

5. Ta "tag i" compen i After Effects Projekt fönster och Alt-Tabba tillbaka till PPro. Släpp kompen i PPro som en dynamic link. Dra ner på timeline.

Om det är många filer:

5. Add to render Que (i After Effects).

6. Kör ut dem som ex DV AVI eller QT animation. Men du MÅSTE ha koll på att du renderar med korrekt field order för QT Animation (DV är lower field first om det inte är filmat progressive).

Visst, DV AVI kanske inte är bästa valet, men kolla om kvaliteten håller för det du ska göra.

//Max

Postad

Först av allt vilja säga tack för att du tar dig tid och hjälper mig, är riktigt tacksam för det!

Jag har tydligen inte production premium :(

Angående att rendera i After Effects (det måste jag ju då göra eftersom jag inte har production premium):

Renderingen där går hur bra som helst och kvaliteten är på topp, men det är sedan när jag kör det genom Premium Pro som det bli sämre kvalitet, hur ska jag fixa detta?

Postad

Om du tar in ett DV klipp i AE, gör en effekt i AE (ex slänger på en textskylt), exporterar det som en DV AVI-fil och sen jämför originalet med det nya klippet med effekten på - är det skillnad?

//Max

Postad

Nej, när jag häver på Keylight 1.2 och sedan renderar ut det ur AE är det samma kvalitet som det orginala DV-klippet, men kvalitetsförlusten kommer när jag renderar klippet en ytterligare gång ut ur Premiere Pro...

Har idag filmat nytt greenscreen-material och jag har stött på nya problem som inte fanns innan, därför borde det vara lätt att rätta till. Materialet som är filmat DV ser fantastiskt bra ut i Capture-rutan i Premiere Pro, men när det väl är inne i programmet blir det pixligt och dåligt, samma gäller när jag lägger det i After Effects, som har funkat galant innan. Jag testade även att lägga in material som fungerat tidigare i programmet, och det är lika illa med det... Vad ska jag göra för att lösa detta?

Upptäckte också nu att den filmfilen som skapas när man kör CAPTURE i Premiere Pro, blir glasklar i VLC Media Player och Windows Media Player, men i Quicktime ser det fördjävligt ut (bildlänk: http://i41.tinypic.com/315l7jm.png), vad är det som är skumt?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...