Spiritual_Chaos Postad 28 februari 2010 Postad 28 februari 2010 Som exempel tar jag Film i Väst som kan pungaa in högst 1/4 av en films budget (om det är kortfilm) men då ska kollektivavtal följas för löner. Och då är min fråga - varför skulle produktionsbolag, om det så är memfis, 3 vänner eller mindre bolag ge sig i kast med kortfilm? Det finns ingen ekonomisk avkastning inom kortfilm mig veteligen så hur kan det vara försvarbart att för varje 10kr man lägger ut så får man betala 7,50 ur egen ficka. Jag förstår varför man kommunalt eller statligt vill stödja kortfilm då det är en form av kultur, där det inte behöver finnas ett ekonomisk mål. Men Memfis, varför skulle de överhuvudtaget göra kortfilm och på vilket sätt är det ekonomiskt försvarbart för dem? SKulle jag som enskild näringdsidkare t.ex. göra en kortfilm och söka pengar så tror jag skatteverket skulle undra varför jag lagt ner x antal månader och x tusen kronor på något som inte kommer ge betalt. Lönsamhet är ju en av grundpelarna för att ha företag. Finns det något bra svar på detta? :) 0 Citera
StenR Postad 28 februari 2010 Postad 28 februari 2010 Man kan ju få stöd av mer än en institution det är ju det vanligaste så ett bolag betalar sällan någon större del själv. Däremot så ger ju aldrig kortfilm inkomster så det är i princip bara goodwill tillbaka för bolaget. Jag tror man vill göra såna konstnärliga projekt då och då, hjälpa filmare på väg upp osv. 0 Citera
beta75 Postad 28 februari 2010 Postad 28 februari 2010 Som exempel tar jag Film i Väst som kan pungaa in högst 1/4 av en films budget (om det är kortfilm) men då ska kollektivavtal följas för löner. Och då är min fråga - varför skulle produktionsbolag, om det så är memfis, 3 vänner eller mindre bolag ge sig i kast med kortfilm? Det finns ingen ekonomisk avkastning inom kortfilm mig veteligen så hur kan det vara försvarbart att för varje 10kr man lägger ut så får man betala 7,50 ur egen ficka. Jag förstår varför man kommunalt eller statligt vill stödja kortfilm då det är en form av kultur, där det inte behöver finnas ett ekonomisk mål. Men Memfis, varför skulle de överhuvudtaget göra kortfilm och på vilket sätt är det ekonomiskt försvarbart för dem? SKulle jag som enskild näringdsidkare t.ex. göra en kortfilm och söka pengar så tror jag skatteverket skulle undra varför jag lagt ner x antal månader och x tusen kronor på något som inte kommer ge betalt. Lönsamhet är ju en av grundpelarna för att ha företag. Finns det något bra svar på detta? :) De andra 7,50 kan ju komma från andra finansiärer. T.ex. SVT. Och lönerna betalas ju ut till produktionsbolagets anställda. Så det är ett sätt att ta del av den statliga kakan. /KN 0 Citera
Bleckert Postad 2 mars 2010 Postad 2 mars 2010 Den största anledningen är ofta att man vill testa nya förmågor som regissörer, manusförfattare och fotografer innan man låter dem göra långfilm. Vet att moodysson fick göra kortfilmen "bara prata lite" innan han fick den minimala budgeten till fucking åmål. Dessutom är det som de andra nämner här att man kan ha flera finansiärer och dessutom värderas även inlagd tid eller andra utlägg som en del av egeninsatsen. Men visst finns det en stor skepsis i många bolag och det är inte jättevanligt att etablerade produktionsbolag gör kortfilm. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.