Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag har en burk med följande spec:

Intel P4 HT 3.4 GHz

1 GB Ram

250 GB HD 7200 rpm S-ATA

ATI PCI-Express X700 256 MB TV-ut

Vill kunna redigera AVCHD. Kan man uppgradera eller är det bara att köpa nytt?

Postad

I första hand behöver du minst en extra hårddisk där du lägger alla videofiler och också de mellanlagringsfiler som redigeringsprogrammet behöver. Vilka det är och hur du gör beror på vilket program du använder.

Om du vill redigera direkt i AVCHD så krävs det rejält med datorkraft och också något större RAM än vad du har. Det kommer att gå väldigt trögt nu men beror också i hög grad på vilket program du använder.

Postad
Hej!

Jag har en burk med följande spec:

Intel P4 HT 3.4 GHz

1 GB Ram

250 GB HD 7200 rpm S-ATA

ATI PCI-Express X700 256 MB TV-ut

Vill kunna redigera AVCHD. Kan man uppgradera eller är det bara att köpa nytt?

Du kommer inte kunna redigera AVCHD med de spec. Men du kan konvertera klippen så de blir lättare för datorn. Jag har haft stor framgång med ett program som heter voltaic hd på min mac och det finns till Windows också.

Beroende av vad du har för moderkort så hade jag stoppat i mer Ram-minne. XP klarar väl 3GB.

/KN

Postad

Jag har en extern hårddisk på 500 GB.

Jag kommer köra något av följande redigeringsprogram:

Premiere Elements 8.0

Sony Vegas Movie Studio 9

Skulle det funka att byta processor och ramminne och då kunna använda ovanstående program?

Postad

För Elements måste du i princip ha QuadCore-cpu för att det ska fungera. Då måste du byta moderkort, minne, cpu, grafikkort (minst 512ram) och möjligen även nätdelen.

//Max

Postad
Du kommer inte kunna redigera AVCHD med de spec. Men du kan konvertera klippen så de blir lättare för datorn. Jag har haft stor framgång med ett program som heter voltaic hd på min mac och det finns till Windows också.

Beroende av vad du har för moderkort så hade jag stoppat i mer Ram-minne. XP klarar väl 3GB.

/KN

Betyder det att om jag köper Voltaic så kan jag redigera med t ex Vegas och kunna lägga upp filmer på t ex Vimeo med hyfsad kvalkité typ 720 p med nuvarande set up, givet att jag fixar mer ramminne?

Postad
Betyder det att om jag köper Voltaic så kan jag redigera med t ex Vegas och kunna lägga upp filmer på t ex Vimeo med hyfsad kvalkité typ 720 p med nuvarande set up, givet att jag fixar mer ramminne?

Ta det lite lugnt. Du måste prova först.

Börja med att ladda hem en testversion av programmet och installera det.

Prova att konvertera ett par filer och se om det flyter i något redigeringsprogram. Om det funkar och du vill köra på den setupen så köp slutligen mer minne.

Men troligast är att du kommet tycka att det går för segt.

/KN

Postad

Jag håller på. Har laddat hem testversionen.

När jag tankar över mina filer till den externa hårddisken landar de automatiskt som MPEG-4. När jag browsar så syns de inte i mappen där de ligger. Det känns som om jag missat något någonstans.

Hjälp!

Postad

Kolla också vilken typ av minne samt hur mycket din dator klarar. Om du har ett 32-bitars operativssystem så är det ingen vits att köpa mer än 3GB eftersom allt över ~3GB kommer att användas för PCI-adressering eller hur det nu var.

Postad

Jag tycker inte det är någon större idé att lägga ned pengar på uppgradering av din dator om syftet är AVCHD-redigering. Ska du köra AVCHD via extern disk så krävs i princip E-SATA. En ny burk med fyra kärnor, minst dubbla HDs (gärna tre och då två i RAID 0 för ökad hastighet), över 4Gb Ram och win7-64-bit.

Det finns nästan inget tråkigare än att hålla på med video på en strulande dator.

Postad

OK, tack för inläggen.

Om jag vill kunna lägga upp mina filmsnuttar på t ex Vimeo (720p), kan jag välja någon fungerande arbetsgång med andra format som gör att datorkraven blir lägre?

Postad

Vill du komma billigt undan tycker jag du ska köpa en till intern HD på kanske 500Gb, 7200 rmp för ca: 400:- och 2Gb ram för ca 400:-. Då borde datorn orka HD-redigering i vissa format. Sedan får du helt enkelt konvertera ditt AVCHD-material till ett format Premiere/Vegas gillar. Använd nya HDn till scratch-disc för dina videofiler.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...