camarade Postad 22 februari 2010 Postad 22 februari 2010 Uh, jag gogglade kanske fel men hittade faktiskt inget vettigt. Hur spetsar man en person fullt synligt? Är ju standardmat på film, så jag utgår från att det finns några "typiska" tillvägagångsmetoder. Nu pratar jag självklart inte om klippning från t ex vapen-anfaller till kille-blir-spetsad, utan on-screen penetration med valfritt verktyg (svärd/spjut/whatever). Kommer såklart inte på några bra exempel på scener men ni vet, de "minnesvärda brutala scenerna" i form av knivar, svärd och annat krafs som går in i en stackares kropp. (I mitt fall funderar jag specifikt också på om det är möjligt att flytta ett svärd "på-sidan" till personens bröstkorg, i post). 0 Citera
daarco Postad 22 februari 2010 Postad 22 februari 2010 Klart du kan flytta svärdet i post. Men med lite kreativitet så fixar du det på plats under inspelning. Din uppgift är ju att lura tittarna, så länge du filmar och det ser bra ut så funkar det. En menlös scen vi gjorde med en kniv som dras ut ur en mage, gjorde vi på plats. Men många har frågat om kniven är animerad! Så vi brukar skämta och säga "ja", vad som helst för att lura tittarna : ) 0 Citera
Christian van Caine Postad 25 februari 2010 Postad 25 februari 2010 Det vanligaste, & enklaste eftersom det inte behövs några speciella props eller förberedelser, är att helt enkelt spela in från sidan eller mer bakifrån. Folk ser sig gärna blinda på att allt ska synas i närbild, men faktum är att det som oftast funkar bäst är att låta publiken föreställa sig hugget själva istället genom bra skådespeleri & slafsiga ljudeffekter. Ett mycket mycket bra exempel på sånt är Motorsågsmassakers från '74. Folk kunde sätta sin högra kula på att de hade sett kroken gå in i ryggen på tjejen, men allt som fanns var bra skådespeleri & en diskret ljudeffekt :-) En film blir inte automatiskt brutalare för att allt är fullt synligt, brutaliteten hänger för det mesta framför allt på, i ordningen; skådespeleriet, manus, regi, & ljudläggning. Kolla på exempelvis Battle Royale & i stort sett vilken kung fu-rulle som helt för exempel. Finns gott om exempel som saknar exempelvis berättande ljud, Pusher ett utmärkta exempel. Sen finns det givetvis en hel del filmer åsså som är grymt grafiska, Saw, Cannibal Holocaust, Ichi The Killer & Passion Of The CHrist är fantastiska filmer som håller sig brutala på ett väldigt grafiskt sätt utan att bli fjantiga, men tyvärr är det ganska sällsynt, i de flesta fall när filmskaparna försöker förlita sig på visuella effekter så brukar publiken sitta & dissa effekterna på molekulärnivå. Finns inget inom film som får besserwissrarna & gnällspikarna att gå igång så förbannat som dåliga specialeffekter. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.