gren81 Postad 21 februari 2010 Postad 21 februari 2010 Hej! Är väldigt ny på det här med HD-film och även Premiere Pro CS4 som jag har. Köpte en Panasonic HDC-SD10 som skall filma full-HD 1920x1080 AVCHD. Jag börjar med att göra inställningar när jag startar ett nytt projekt, enligt följande info som jag sökt mig fram till ; Capture Format : HDV AVCHD 1080i25 (50i) Sen lägger jag in ett klipp bara föra att testa. Exporterar enligt spec : Export media ; MPEG2 1440 x 1080i 25 High Quality Nu till mitt problem. Bilden blir väldigt bra men när det blir snabba rörelser så blir det väldigt suddigt och bilden hänger på något konstigt sätt inte med. Jag är som sagt helt ny inom detta och är väldigt tacksam för tips som kan hjälpa mig på traven. Jag har som mål att få ut mina filmer så att jag kan bränna på DVD och även för att lägga upp på Vimeo & Youtube med HD-kvalitét. mvh // Poppe 0 Citera
Max_H Postad 22 februari 2010 Postad 22 februari 2010 Du måste se till att din sekvens och din export matchar originalformatet. Filmar du 1080i (1920 x 1080i), så klipper du i en 1080i sekvens med formatet 1920 x 1080i. Ska du ut som h.264 till webben bör du se till att det är progressivemode du exporterar till. (Notera att PPro i CS4 gör sk. DeInterlacing automatiskt när du har en interlace-sekvens som du exporterar till ett progressivt slutformat) En egenhet PPro kan ha för sig är att den lägger på frameblending vilket kan ge "ghosting" (och suddighet). Högerklicka på ett klipp i timeline och kolla om "frameblend" är markerat. Slå av detta (går att göra på flera klipp på en gång). //Max 0 Citera
gren81 Postad 22 februari 2010 Författare Postad 22 februari 2010 Hej Max! Tack så mycket för tipsen, jag testa detta :-) Ghosting var en väldigt passande beskrivning av just vad som jag har råkat ut för. Jag uppskattar din hjälp, tack än en gång. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.