Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
hade jag inte sett den där reelen hade jag aldrig trott att så mycket är greenscreen jobb.

Ja, man blir nästan förvånad över vilken typ av scener greenscreen har används till...

Postad

Jag har funderat på t.ex. Law and Order som är mycket i NY miljö hur det gör och nu fattar jag. Men jag trodde inte att det var så enormt omfattande.

Skulle vara intressant att medverka så ett riktigt stort greenscreenjobb. Var med och stillbildsplåtade på The Divine Transition.

En coverbild och Reportage från inspelningen i denna. Behind the scenes material.

Men detta är ju på en helt ny nivå för mig.

/KN

Postad
Det som jag nästan tycker är mest imponerande är ljussättningen. Hur otroligt bra dom matchar ljus/skuggor/etc.

//Max

Ja, helt osannolikt. Man får väl acceptera att en bild faktiskt ljuger :x

/KN

Postad

En anna grej man relekterar över är ju att man i "vanliga" fall gör Green screen för att det är farligt och/eller omöjligt att lösa det på annat sätt. Eller att miljön helt enkelt inte finns vilket ju automatiskt gör att man tror/vet att det är fejk. Här det vanliga miljöer som Green screenas bara ur ekonomiskt syfte.

Ruggigt coolt i alla fall...

/Max

Postad
Här det vanliga miljöer som Green screenas bara ur ekonomiskt syfte.

Kanske snart går dithän att man av kostnadsskäl inte tar ut skådespelarna ur studion alls för att göra en produktion.

Som den nu gamla rullen Sky Captain and The World of Tomorrow som näst intill uteslutande är Green Screen.

Man skickar ett litet team för att filma miljöerna och sedan får skådisarna kravla omkring i studio på grönt underlag.. ;)

Postad

Vi har precis avslutat ett stort greenscreen jobb. Jag tycker att 80% av dom exempel som visas på reelen är helt onödiga greenscreen jobb.

Många av dom hade fel ljus och konstig korr men dom flesta lyckade riktigt bra med ljuset. Hatten av för dom. Jag som har ansvar för postproduktion i RedFilm vill inte tro att det är enklare att keya en massa matterial och posta in alla miljöer än att filma på plats. Finns inte sånna miljöer så förstår jag att man måste men annars känns det meningslöst.

Hur billiga är postproduktionsbolag i USA egentligen. Hajar inte att det blir billigare.

Postad

Om du funderar på en sån enkel scen som Ugly Betty på en trottoar så måste man ju väga in följande:

Den utspelar sig i New York men alla studios för all interiör är i Californien.

Söka tillstånd att filma inkl spärra av ev trafik, invänta rätt väder, etc, etc.

Dra dit ett filmteam inkl skådisar, statister plus alla annan crew.

Då inser man att en backplate tagning med en scen tagen i en färdig greenscreen-studio är helt klart billigare...

Men vissa av scenerna håller jag med.

//Max

Postad

Stiller Studios på Lidingö använder sig av samma teknik som i klippen från Ugly Betty (rätta mig om jag har fel). De har bland annat gjort reklamfilmen för Ving "Hotell som älskar barn" där ALLA skådisar och statister är filmade i deras studio och Backplatesen är filmade på Mallorca.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...