Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjena.

Hade en fundering som jag inte riktigt kommer på hur jag ska formatera den.

Som frågan löd. När man ser en sådan kalender som har 365 lappar, och det ska ramla ner en lapp som symboliserar att det är en ny dag, eller tre lappar om det gått tre dagar. Ska man ta ett Scenhuvud enbart till det?

Eftersom dagen inte nödvändigtvis börjar på samma ställe varje gång.

Tacksam för svar.

Onlyme.

Postad
Det är väl bara till att notera ner vilken dag kalendern visar?

Du avslutade med ett frågetecken så förmodar att du inte är säker. :)

Tänkte att hela bildskärmen ska vara bara en kalender. Gör man en notering säger det ju inte så mycket till den som läser det att bildskärmen visar en kalender, och nu ramlar ett blad av.

Postad

Jag skulle inte säga att det är en egen scen. Det är mest ett arbete för redigerarna, så länge de har alla nödvändiga foton. Alltså, spela in en kalendern vars lappar dras av och pilla in dessa klipp i filmen där de ska vara - så skulle jag göra.

Det är ingen exakt vetenskap, manusskrivande. Det fungerar om det är en egen scen och det fungerar som en liten notis i början av scenen. Det handlar mest om vad Du tycker är det bästa sättet att förmedla på.

Låter det vettigt?

Postad
Det handlar mest om vad Du tycker är det bästa sättet att förmedla på.

Låter det vettigt?

Ja det lät ju onekligen logiskt.:) Tanken var att det kommer ju att återkomma över fyrtio gånger, så vore inte kul om det ser klumpigt ut.

Tänkte ge två exempel, så får ni gärna ge förslag på vad som är mest lättbegripligt, om man i tidigare skede beskrivit almanackan helt.

INT. ALMANACKA.

Tre blad i almanackan faller av och visar den 19 Maj.

Eller:

INT. EN POLISSTATION. DAG.

Tre blad i almanackan faller av och visar den 19 Maj.

Inne på ett vanligt poliskontor sitter GREGER och...

Personligen tycker jag den översta är mest estetisk, men den nedre känns som det går snabbare att läsa.

Ja för mig är det i princip 50/50.

Förslag?

/ Onlyme

Postad

Jag lutar åt det sista alternativet. Skrivs det som en egen scen så finns risken att man tror att det krävs en hel scen för att filma almanackan.

Kanske kan man förtydliga att almanacksbläddrandet bara är en liten effekt genom att skilja anvinsningen från övrig text via versaler:

Ext. Riktigt cool scen - dag

Coola saker händer och en bil sprängs som Hamilton går bort ifrån utan att vända sig om och titta.

CUT TO:

Int. polisstation - dag

BILDEN UPPTAS AV EN ALMANACKA; BLAD FALLER AV OCH VISAR DEN 19 MAJ.

FADE TO:

Inne på ett vanligt Gregerkontor sitter POLISEN och...

Postad
Jag lutar åt det sista alternativet. Skrivs det som en egen scen så finns risken att man tror att det krävs en hel scen för att filma almanackan.

Kanske kan man förtydliga att almanacksbläddrandet bara är en liten effekt genom att skilja anvinsningen från övrig text via versaler:

Ext. Riktigt cool scen - dag

Coola saker händer och en bil sprängs som Hamilton går bort ifrån utan att vända sig om och titta.

CUT TO:

Int. polisstation - dag

BILDEN UPPTAS AV EN ALMANACKA; BLAD FALLER AV OCH VISAR DEN 19 MAJ.

FADE TO:

Inne på ett vanligt Gregerkontor sitter POLISEN och...

Låter som det är mer lättläst faktiskt. Om du sett "500 days whit Summer" så har dom ungefär så som jag har tänkt.

Tror det får bli så här, kanske?

INT.POLISTATION.DAG

ALMANACKAN VISAR 19 MAJ NÄR TRE BLAD FALLER AV.

Alla sätt är väl kanske bra utom de dåliga. :)

Postad

Jag har inget säkert svar, men generellt sett så bör man dela upp scener efter vad man kan filma i en tagning. Två personer som pratar i ett rum är en scen, för det går att filma i en tagning (sen gör man flera med olika vinklar för att klippa ihop, men det är en annan sak).

Sett från den aspekten så borde din almanacka vara separat från efterföljande scen. Men en egen scen känns också lite överdrivet.

Du skulle kanske kunna använda:

INSERT: ALMANACKA

Ett blad faller. Det är nu den 19:e maj.

BACK TO SCENE

...

http://www.simplyscripts.com/WR_format.html

Det viktigaste tycker jag är att det blir lättläst och lättbegripligt.

Postad
Jag har inget säkert svar, men generellt sett så bör man dela upp scener efter vad man kan filma i en tagning. Två personer som pratar i ett rum är en scen, för det går att filma i en tagning (sen gör man flera med olika vinklar för att klippa ihop, men det är en annan sak).

Sett från den aspekten så borde din almanacka vara separat från efterföljande scen. Men en egen scen känns också lite överdrivet.

Du skulle kanske kunna använda:

INSERT: ALMANACKA

Ett blad faller. Det är nu den 19:e maj.

BACK TO SCENE

...

Det viktigaste tycker jag är att det blir lättläst och lättbegripligt.

Just det med lättläst, lättbegripligt som jag funderade på,

Men om använder man insert, är inte det en närbild i samma scen? Funderar på om inte en egen scen är lämpligast. Är ju enkelt vid scennedbrytning för de som ska jobba med den biten.

Nu kommer väl detta projekt inte så långt som jag vill. Men även om det kommer så pass att det ligger i en papperskorg i Trollhättan, ska det ligga rättformaterat. :)

Onlyme

Postad
Men om använder man insert, är inte det en närbild i samma scen?

Jag har aldrig sett det användas så. Då brukar "CLOSE ON" användas, men kameradirektiv ska undvikas om inte köparen begär det.

Jag har sett INSERT användas i samband med att man vill lägga in en beskrivande text t ex "Nevada 1876" eller andra korta inlägg som inte är egna scener i sig.

Men även om det kommer så pass att det ligger i en papperskorg i Trollhättan, ska det ligga rättformaterat. :)

Bara du inte förutsätter att det hamnar där. Det vet vi väl alla att de ska till pappersåtervinningen ;)

Lycka till.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...