Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Jag undrar om det finns "Filmdagböcker" typ där man får följa hur en storfilm blev till. Med bilder och beskrivningar på hur filmen skapades allt från manus, casting, filmning, post, osv..ni fattar va jag menar

Finns det sådana böcker att få tag i?

Postad

Um...en sån bok skulle ha tusentals sidor & vara uppdelad i kopiösa mängder band. Exakt den informationen kan du dock få i komprimerat skick, förutom att du måste tänka efter själv en del, i en mängd böcker, både inom specifika ämnen (dom böckerna brukar vara bäst) & mer omgripande.

En sak man måste förstå när man ska skapa en film, är att varje film är unik, & skapas under sina egna förutsättningar. Något som funkar för en rulle kan vara katastrof för en annan, så för att ha nån som helst nytta av att veta hur någon gjort en specifik sak så måste du veta VARFÖR personen i fråga gjorde just så.

Dessutom är det så sjukt mycket folk som har hand om de olika delarna av en film att det vore orealistiskt att försöka få varje person att beskriva vad de hade för sig.

...vilket de inte skulle göra ändå i många fall. Mycket av det man gör är personliga små trick man lärt sig av erfarenhet & trial-and-error, det är oftast ingenting folk delar av sig med hur som helst, & när man gör det så är det för att man vill själv.

En bok jag gillade, som både är bra för nybörjare & innehåller en del kul även för etablerade, heter Make Your Own Hollywood Movie. Har ett ex själv i studion, enkel, men inte dum alls :-)

Postad

En av dom som var med och gjorde Evil Dead (Josh Becker) skrev en dagbok över den inspelningen, finns på nätet nånstans på hans sida. småkul läsning.

ingen storfilm dock

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...