Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ja, jag skriver i word, har Celtx, men har har inte lagt ner tid på att lära mig det, men är nog dax. Fick inte så att man såg var en sida börjar och nästa slutar, men är väl en inställning förmodar jag. Eller?

Jo detta med dubbla radavstånd, det läste jag här på forumet.

http://www.voodoofilm.org/artikel/avancerad-manusskrivning-del2.aspx

Ganska långt ner på sidan står det jag citerar:

Dialog bör omges av tillräckligt mellanrum

När du skriver dialog är det viktigt att du skriver dialogen så att den inte grötas ihop med texten. Standarden är att skriva dialogen med en rads mellanrum till den löpande texten. Mellanrummet som finns mellan den löpande texten som kommer före dialogen ska däremot vara två rader.

Det kan tyckas ganska absurt och på gränsen till idioti (eller kanske språkfetisch?), men om du har läst ett manus med bara en rads mellanrum så inser du snabbt att det blir väldigt svårläst. Se exempel: Slut citat.

Men jag tror med det sättet du skriver på skulle nog korta ner mitt färdiga manus med säkert fyrtio sidor om inte mer, Vilket vore skönt.

Postad

Bifogar ett testmanus som följer med i celtx så får du se hur det ser ut. Samma som mina iallfall så det är nog rätt.. Florerar så många olika råd o rön om hur saker ska se ut och gå till och det intressanta är att i många fall är svaren motsägelsefulla (??) Allt beror på vilken bok du läser, eller vilken sida på nätet du är på etc..etc..

Vet inte hur man ställer in detta med sidor i celtx, inget jag vare sig tänkt eller stört mig på så det har aldrig varit aktuellt.

Skriver mestadels i final draft och där ser det ut som du vill ha det, där vet jag att man kan ändra och göra en jävla massa saker jag inte orkar börja att förklara.. Skulle faktiskt rekommendera dig att köpa det. Kostar lite pengar men det är det värt! Inte lika dyrt som golf i allfall..

Carl76

Wonderful Wizard of Oz.pdf

Postad

Okej.

Tackar för informationen, tänk vad man kan låsa upp sig på en infosida, har faktiskt följt den slaviskt.

Skratt.

Detta gör det ju onekligen lättare, varjefall portomässigt. Ska se hur många sidor jag sparar på att komprimera det.

Mvh Onlyme

Postad

Om någon var nyfiken så kan jag informera om att efter ändringen av radavståndet, krympte manuset från 146 sidor till 96. :)

Och personligen tyckte jag det var mer lättläst.

Postad
Om någon var nyfiken så kan jag informera om att efter ändringen av radavståndet, krympte manuset från 146 sidor till 96. :)

Och personligen tyckte jag det var mer lättläst.

Det förstår jag.

Är dessa 96 grovmanus?

Postad
Det förstår jag.

Är dessa 96 grovmanus?

Nej ett slutmanus, men helt utan kameradirektiv.

Har en fråga till, om tid finnes, angående Celtx, men öppnar en ny tråd till det.

Hoppas på svar. :)

Postad
Ok..

Ska du försöka sälja verket eller filmar du själv?

Det är sälja som gäller. Har det "ute" nu, men får inte svar förrän i början på Mars, de är bortresta.

Postad
Det är sälja som gäller. Har det "ute" nu, men får inte svar förrän i början på Mars, de är bortresta.

Fan va kul!

Håller tummarna att det går vägen..

Postad
Fan va kul!

Håller tummarna att det går vägen..

Tackar, även om man hamnat i tratten, så är ju utgångshålet så dj litet i andra änden. :)

Så alla tummar behövs. :)

Själv då? Någonting på gång?

Postad
Jodå! Jag har endel intressanta saker igång....på gång....och avklarade.

Okej, ja jag läste här på eftermiddagen att du hade sålt. Megagrattis!

Har du hört om det blir en film av det?

Onlyme

• 4 veckor senare...
Postad

Kul manus, det är bara två saker jag kom att tänka på

Jag tyckte det var lite väl segt i början, du kanske skulle lägga in någon mindre grej för att fånga läsarens/tittarens intresse.

Det andra är en väldigt liten detalj men det verkade lite udda. Håller Max sin pappa om höften? Det brukar annars ha en lite sexuell underton.

Postad

Tackar Slampolina!

Början är en etablering av vad som komma skall, precis som de flesta början på berättelser är. Tycker inte det tar så lång tid innan det börjar hända saker som fångar läsaren och med tanke på kommentarer i tråden så har man nog lyckats hyfsat med det.

Det här med sexuell underton har jag inte reflekterat över och kommer inte göra så heller.

Tackar Mistral!

Skriver faktiskt allt möjligt. Enda regeln jag har är att jag ALDRIG skulle skriva nånting jag inte själv skulle vilja se på film.

På sistone har det blivit manus med viss verklighets förankring vilket medför enhel del förarbete så att faktan man väver in i fiktionen ska stämma lagom överrens iallafall.

Brukar använda mig av samma knep som konspirationer är uppbyggda av d.v.s ha med lagom mycket greppbar och känd "fakta" så att läsaren eventuellt kan tro att det som händer är sant. Funkar bra ;-)

Carl

Postad
Tackar Slampolina!

Början är en etablering av vad som komma skall, precis som de flesta början på berättelser är. Tycker inte det tar så lång tid innan det börjar hända saker som fångar läsaren och med tanke på kommentarer i tråden så har man nog lyckats hyfsat med det.

Jo, jag förstod poängen med uppbygnaden, men jag skulle säga att den är i längsta laget för en kortfilm.

Om jag inte missminner mig så tar det sju sidor innan det sätter igång, vilket skulle kunna få tittare att tappa intresset innan filmen riktigt börjat . Om du skulle slänga in en liten teaser i början för att fånga tittarnas intresse och sen sätta igång med presentationen.

Det här med sexuell underton har jag inte reflekterat över och kommer inte göra så heller.

Jag tror som sagt inte att det är en sån stor grej, men jag tror det kommer se konstigt ut.

Det skulle nog vara mer naturligt att hålla honom om axeln, vilket ger ett mycket mer tröstande intryck

tror jag åtminstonde

Postad
Jo, jag förstod poängen med uppbygnaden, men jag skulle säga att den är i längsta laget för en kortfilm.

Om jag inte missminner mig så tar det sju sidor innan det sätter igång, vilket skulle kunna få tittare att tappa intresset innan filmen riktigt börjat . Om du skulle slänga in en liten teaser i början för att fånga tittarnas intresse och sen sätta igång med presentationen.

Jag tror som sagt inte att det är en sån stor grej, men jag tror det kommer se konstigt ut.

Det skulle nog vara mer naturligt att hålla honom om axeln, vilket ger ett mycket mer tröstande intryck

tror jag åtminstonde

Jag uppskattar dina åsikter runt detta men jag kan inte påstå att jag håller med dig.

Detta med den sexuella undertonen får jag verkligen hoppas att sammanhanget och scenen förövrigt förmedlar vilken känsla/sinnesstämmning personerna har. Om nån nu tolkar det som sexuellt så är det en anningen skrämmande..

Carl76

Postad
Jag uppskattar dina åsikter runt detta men jag kan inte påstå att jag håller med dig.

Detta med den sexuella undertonen får jag verkligen hoppas att sammanhanget och scenen förövrigt förmedlar vilken känsla/sinnesstämmning personerna har. Om nån nu tolkar det som sexuellt så är det en anningen skrämmande..

Carl76

Problemet är inte att någon skulle tolka scenen sexuellt utan att det inte kommer att se naturligt ut. Folk brukar inte hålla sina föräldrar om höften helt enkelt.

Men om du känner att det är något du vill ha kvar så för all del även om jag inte kan se varför det skulle vara bättre än att hålla honom runt axeln

Postad
Problemet är inte att någon skulle tolka scenen sexuellt utan att det inte kommer att se naturligt ut. Folk brukar inte hålla sina föräldrar om höften helt enkelt.

Men om du känner att det är något du vill ha kvar så för all del även om jag inte kan se varför det skulle vara bättre än att hålla honom runt axeln

Det kommer bli kvar.

carl76

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...