biglebowski Posted January 15, 2010 Posted January 15, 2010 Hej, är det någon som kan svara på vad meningen med att analysera film är? Det verkar vara en ganska stor dela av filmutbildningarna som går ut på just det. 0 Quote
Luzer Posted January 16, 2010 Posted January 16, 2010 Att analysera en film innebär i mina öron att man ökar förståelsen för alla delelementen i en film och sätter sig in mer i vad kreatören kanske vill säga med filmen, om det finns ett budskap. Sedan kan ju film betyda så mycket olika för olika personer, och alla upptäcker och ser / hör olika saker och kopplar till saker vilket kan göra det väldigt intressant att diskutera och analysera en film i grupp. Kan bli lite stelt om någon påstår att det finns ett rätt sätt att förstå en film på, så förhoppningsvis innebär filmanalys på utbildningen att man tränar sig att se på film på ett mer medvetet sätt och förhoppningsvis lär sig med vilka medel man kan använda sig av när man gör film för att få publiken att känna något speciellt. 0 Quote
daarco Posted January 16, 2010 Posted January 16, 2010 Prova att se först tio minuterna på Gökboet med en "filmanalytiker". Du kommer aldrig kunna titta på film på samma sätt igen. 0 Quote
biglebowski Posted January 16, 2010 Author Posted January 16, 2010 Tack för ditt svar Luzer. Hur menar du Daarco, är det bra eller dåligt. Jag funderar på att söka till någon sort filmutbildning, men att analysera film känns så totalt ointressant. När man ser film så tycker jag inte att man ska tänka så mycket, utan bara känna och ta in det man ser och hör. Och ju mindre jag ser av en film jag gillar desto mer kan jag uppskatta den, om jag skulle se om samma scen flera gånger så kan jag ju den tillslut utantill. Och då känns det som om den där speciella känslan som jag en gång fick av den är helt borta. 0 Quote
daarco Posted January 16, 2010 Posted January 16, 2010 Ja du! Bra eller dåigt? Jag personligen tycker att det är dåligt (för mig). Jag är filmälskare : ) Det beror på vad du är ute efter. Drömma dig bort i en annan värld för två timmar, eller titta på ett hantverk/konstverk. Efter alla kurser jag har tagit så tog det veckor innan jag blev normal igen. 0 Quote
Headman Posted January 16, 2010 Posted January 16, 2010 Prova att se först tio minuterna på Gökboet med en "filmanalytiker". Du kommer aldrig kunna titta på film på samma sätt igen. Så sant, även när man sett flera filmer med en filmanalytiker börjar man inse att man tänker likadant även utan den som sällskap. 0 Quote
testicklas Posted January 17, 2010 Posted January 17, 2010 När folk frågar mig om man inte får svårt att se på film när man har läst filmvetenskap brukar jag svara med ett bestämt ja. Men sedan är det också så att man ser på film med lite andra ögon än vad man kanske gjorde innan. Jag brukar likna det med en vin och vinkännare. Tänk dig att du gillar vin, du vet inte så mycket om distrikt, smak eller olika druvor och sånt men du gillar att dricka vin. En vinkännare däremot kan allt det där, hittar olika nyanser i varje vin och bangar inte att suga i sig en något svårare sort, men kan samtidigt, absolut, njuta av ett lättdrucket. Det är samma med film. Jag upplever bara att mina filmupplevelser blivit bättre efter filmvetenskapen. 0 Quote
daarco Posted January 18, 2010 Posted January 18, 2010 Sammanfattning: Du kommer att kunna se så mycket mer i en film. Det låter ju kanske bra, men för mig är det inte alltid kul. Istället för att "titta" på filmen, så tittar du också på klippning, ljussättning, regi, skådespeleri, etc på ett helt annat sätt. Och det kan lätt få dig att "ur" filmen hela tiden. Det är då du går från att vara filmälskare till filmvetare. 0 Quote
testicklas Posted January 19, 2010 Posted January 19, 2010 ja, eller så är det då du går från filmtittare till filmälskare ;) Nej jag förstår vad du menar, jag var också rädd för det i början och visst blev man lite knäpp. Men det går som sagt att koppla bort, och oftast gör man det speciellt om man ser en film för första gången. Sen en sak till bara. Man tittar inte särskilt mycket på saker som klippning och ljus osv. utan snarare på underliggande värderingar i form av människosyn och ideologier. Det skulle krävas ganska mycket mer för att verkligen förklara vad filmvetenskapen handlar om, om det ens är möjligt, men det orkar jag inte nu. Dessutom har jag inte mina glasögon på mig så jag får ont i huvudet. Men om någon undrar nåt så får man fråga. 0 Quote
_nemo_ Posted January 19, 2010 Posted January 19, 2010 Lite sådär ser jag på vanlig filmtittare kontra filmvetare :) 0 Quote
Sarista Posted January 26, 2010 Posted January 26, 2010 vill man själv göra film tycker iaf jag att det är extremt viktigt att förstå hur film är konstruerad och fungerar, vilket är något man delvis kan lära sig med hjälp av filmanalys. vad jag tycker att filmvetenskapen främst har hjälpt mig med är att kunna sätta fingret på vad det är som inte fungerar (eller som jag inte gillar) i en film, tex att det saknas en tydlig konflikt eller mål, för mkt exposition/plot dumps, dåligt foto/klipp, etc, etc. genom filmanalys lär man sig dekonstruera alla filmens delar och kan sedan titta på dem var för sig och hur de fungerar tillsammans. 0 Quote
Recommended Posts