Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej. Kan vara fel tråd men jag chansar.

Jag har en kamera Sony hvr-Hd1000 och skall filma en sekvens i HD där ett föremål är inzoomat. (ett barn). Därefter skall sekvensen zoomas ut så att man ser att det står vuxna vid sidan om. Problemet är att om man zoomar ut med knapp eller linsringen så blir det skakningar. Hur löser man detta. Steadycam? räls? eller tror Ni att det går att filma sekvensen utzoomad och sedan göra det digitalt i premier el annat program.

Tacksam för all hjälp.

Postad
Hej. Kan vara fel tråd men jag chansar.

Jag har en kamera Sony hvr-Hd1000 och skall filma en sekvens i HD där ett föremål är inzoomat. (ett barn). Därefter skall sekvensen zoomas ut så att man ser att det står vuxna vid sidan om. Problemet är att om man zoomar ut med knapp eller linsringen så blir det skakningar. Hur löser man detta. Steadycam? räls? eller tror Ni att det går att filma sekvensen utzoomad och sedan göra det digitalt i premier el annat program.

Tacksam för all hjälp.

Hur menar du? Beror det på att du skakar kameran, i så fall rekommenderar jag ett bättre stativ. Har du exempelklipp?

Postad

Att göra det digitalt går inte utan att tappa upplösning.

Om kameran skall stå på samma punkt hela tiden så är det väl stativ som gäller precis som Hummel säger.

Postad

sätt i kameran ordentligt i stativet, dra åt det som kan dras åt och se till att benen står stadigt. antar att det du menar är när du rör kameran så skakar det till lite fult, sen efter det kommer zoomen?

sånt litet skak går dock att ta bort med bildstabilisering i efterhand, brukar jag göra i aviden iaf! ibland kan man få trixxa runt lite men oftast så blir det bra.

Postad

Hmm, jag antog att filmkotten menade att kameran skakade när han ska försöka röra zoomen/zoomknappen under filmning. En fjärrkontroll som den jag länkade löser ju det problemet.

Postad

Tack för alla svar. Det jag menar är att bilden blir skakig. Stativet jag använder är kanonbra. Allt åtdraget. Förstår väl att det är jag som skakar vilket inte är mycket men förmodligen tillräckligt för att det skall synas. Fjärrkontrollen skall undersökas, kan vara en lösning. Allternativet är ju att filma 2 sekvenser,1 : med inzomning, 2: utzoomat och sedan klippa i hop det med morphning eller liknande på annat sätt.

Fortsätt gärna kommentera och ge förslag

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...