GreenEye Postad 7 januari 2010 Postad 7 januari 2010 Hej! Jag är ny på detta trevliga forum, hoppas jag väljer rätt del av forumet nu. Tror mest det har med redigeringen att göra nämligen. Jo, till saken nu då. Jag har skaffat mig en samsung smx-f30, alltså en minneskorts digitalkamera. Den är helt klart prisvärd och jag är nöjd med bilden för priset den kostade. Den spelar in filerna i mp4-format och jag har nu spelat in en och en halvtimmes filmklipp som jag med hjälp av programet Pinnacle Studio 12 klippt ihop till en film med för och eftertexter. Det hela ser bra ut i programet när man förhandsgrandskar och det ser även bra ut när jag sparat ner det hela till en video_ts-fil klar för bränning. Det ser till och med bra ut efter bränningen i själva datorn vill säga. Alltså när jag spelar upp DVD´n i datorn. MEN, så fort jag sätter in den i en DVD-spelare så ser bilden inte alls lika bra ut. Eller själva bilden i sig ser bra ut, för den ser skarp och snygg ut när man pausar eller spelar den i slowmotion, men i vanlig normal hastighet så rycker bilden på ett konstigt sätt som gör att den är jättejobbig att se. Den lixom blinkar och skakar. Ju mer kameran har rört sig ju värre ser det ut. På de ställen där kameran står helt still och varken zoomar in eller ut så ser det helt ok ut. Men så fort rörelse uppstår ser det dåligt ut igen. Den fungerar annars helt felfritt, ljudet t ex låter jättebra och hakar sig inte på något sätt och för och eftertexterna ser bra ut. Är det någon som har minsta lilla aning om vad det skulle kunna bero på? Jag har testat i flera spelare och som sagt så fungerar det jättebra när jag spelar upp skivan på datorn. Så på något sätt känns det som att filmen är anpassad till bara spelas upp i en dator och inte en dvd-spelare med tv. Vad jag vet finns det heller inte många inställningar att göra i pinnacle. Jag blir galen på såna här problem, snälla hjälp! Blir mycket tacksam för minsta lilla. 0 Citera
Hummel Postad 8 januari 2010 Postad 8 januari 2010 Hej! Det du ser beror på interlaced-material. Din spelare visar två delbilder och dessa skiljer i tid, därav flimrandet. Det hör till tekniken med video som inte är progressivt inspelat. 0 Citera
jbergman Postad 8 januari 2010 Postad 8 januari 2010 Det du ser beror på interlaced-material. Din spelare visar två delbilder och dessa skiljer i tid, därav flimrandet. Det hör till tekniken med video som inte är progressivt inspelat. Nej, i så fall skulle det se konstigt ut på datorn men inte på teven. Kanske är det fel 'field order' men att det det spelas upp som progressivt på datorn? Svårt att säga utan mer detaljer. Jag bara spekulerar. /Jakob 0 Citera
Hummel Postad 8 januari 2010 Postad 8 januari 2010 Nej, i så fall skulle det se konstigt ut på datorn men inte på teven. Kanske är det fel 'field order' men att det det spelas upp som progressivt på datorn? Svårt att säga utan mer detaljer. Jag bara spekulerar. /Jakob Är inte helt säker på det, GreenEye säger att det är problem vid stillbild/slowmotion. Det flimrande fenomenet får man då. Men visst det kan säkert vara andra problem med som field order osv. Ett exempel för oss att titta på skulle hjälpa avsevärt. Du har helt rätt tror jag. Jag läste första inlägget två gånger och lyckades ändå tolka det fel. Filed order-problem röstar jag på nu. 0 Citera
Max_H Postad 8 januari 2010 Postad 8 januari 2010 Jag skulle också tippa på fel fieldorder (en PAL videobild består av 50st delbilder/sek där varje bildruta består av 2st - sk Upper och Lower Fields). Jag vet inte hur Pinnacle hanterar det, men du borde ha ett val någonstans vilken typ av media du ska klippa. DV, HDV, etc. Det kan vara så att du klipper i ett projekt inställt för DV-kameror som har sk. Lower Field first och att din kamera använder Upper Field first. Då blir det detta symptom och vissa spelare i datorn slår ihop fälten till en sk. progressiv bild vid uppspelningen, därav att det inte syns i datorn. //Max //Max 0 Citera
Legendary Postad 8 januari 2010 Postad 8 januari 2010 Men ser den exporterade filen bra ut på datorn? Eller bara i preview i pinnacle. Tror antingen på fel field order, fel framerate eller att exporteringen görs fel. Att du exporterar till interlaced t.ex. Den filmar väl progressivt, kan inte tänka mig något annat. 0 Citera
GreenEye Postad 8 januari 2010 Författare Postad 8 januari 2010 Hej och tack för svaren som jag har fått hitills. Grejen är den att jag kan väldigt lite om sånt här, så begreppen säger mig inte så mycket. Jag tänkte att jag kan göra lite printscreens i inställningarna i pinnacle och lägga upp så att det blir lättare att förstå. Vad borde jag mer ladda upp? Jag vill bara klargöra att det ser bra ut i paus/slowmot alltså och det ser bra ut i datorn hela tiden. Men så fort den hamnar i en dvd-spelare blir det annorlunda. Bra i paus/slowmotion gör det även på dvdn. 0 Citera
GreenEye Postad 8 januari 2010 Författare Postad 8 januari 2010 Hej igen, här här några printar från inställningarna i pinnacle. Någon som kommer på något? Vad borde jag mer lägga ut? mvh 0 Citera
Peus Postad 8 januari 2010 Postad 8 januari 2010 Hello, vet inte om jag kan tillföra så värst mycket när jag oftast inte befattar mig så mycket med Pinnacle och dylikt, men jag kan iaf försöka. Att använda progressiv kodning låter som något man kan testa med på eller av. Det är mitt bästa tips. Gissningsvis skulle jag tippa på att det kan vara så att ditt material är progressivt men blir interlaced vid DVD-bränningen vilket inte alltid är så hälsosamt. Låter som det men kan självfallet vara field orders, frame rate eller dylikt som strular. Är det frame rate som är boven så kan det ha något att göra med ett 24p läge (ser ingen inställning för sådant) eller att du kör med t.ex. en amerikansk kamera (NTSC) på europeisk standard (PAL). Testa med progressiv kodning på/av och se vad som händer. Lycka till m.v.h. /Pontus w 0 Citera
FilmFix Postad 9 januari 2010 Postad 9 januari 2010 Interlaced/progresivt problem bör det inte vara då som några redan skrivit skulle se randigt ut på datorskärmen men inte vid uppspelning på tv. När du spelar in 25p och gör hastiga kamerarörelser så hinner inte kameran (samma på alla kameror) med riktigt och det kan bli väldigt ryckigt, men om det hade varit det så hade du sett det även när du spelade upp filmen i datorn (men kanske inte lika tydligt). Några test du kan göra (om du har tillgång till utrustningen som behövs) är: 1. Koppla sladd från datorn till tvapparaten och se om samma fenomen uppstår då. 2. Ställ in så att skivan bränns med minimal hastighet för att undvika evt fel vid bränningen. 3. Tanka hem någon test eller gratisversion utav något annat program som skapar DVD skivor för att se om felet ligger i Pinnacle. 4. Om du har tillgång till en DVDspelare som klarar spela upp divX och/eller Xvid filmer och bränna en del utav filmen i det formatet för att se om samma sak händer då. 0 Citera
GreenEye Postad 9 januari 2010 Författare Postad 9 januari 2010 Tack så mycket för svaren och tipsen. Jag blir så trött när sånt här krånglar, nu kryssade jag i alternativet för progressiv kodning och spelade sedan upp filen i VLC-media player i datorn och då hänger sig programet gång på gång. Det går alltså inte öppna filen, ingen annan ny film jag sparar ner till dvd-format går att öppna heller. Så det har blivit fel på alltsammans verkar det som. Och jag vill helst inte offra en dvd-skiva för att testa. Är det någon som vet om man kan använda en DVD-rw? Kommer dvd-spelaren att kunna spela upp den? Det här verkar ju helt hopplöst! Jag hade inte räknat med att få problem med sånt här. 0 Citera
Hummel Postad 9 januari 2010 Postad 9 januari 2010 låt oss ta det från början. Vad har du spelat in i för format, interlace eller progressivt? Har du något vi kan få se på för att lättare avgöra problemet? Vilken codec använder du? 0 Citera
Peus Postad 10 januari 2010 Postad 10 januari 2010 FilmFix – Det kan mycket väl vara problemet då många datorprogram automatiskt kör deinterlace eller behandlar bilden på annat lämpligt sätt (t.ex. som progressiv vilket leder till ränder) på material de spelar upp p.g.a. att datorskärmar är progressiva. Det finns helt enkelt inget ”riktigt” sätt för ett program att spela upp interlaced video på en dator. GreenEye - En DVD-RW skiva bör fungera utmärkt. Vissa äldre spelare kan ha problem med dylikt men då är brända skivor över huvud taget inte alltid fungerande så fungerar vanliga brända skivor utan problem kan du nog förutsätta att RW-skivor funkar. Du kan ju alltid testa med en RW-skiva, funkar det inte så gör det ju inte mycket då du har kvar skivan och kan återanvända den. I regel fungerar RW- på fler spelare än RW+ Hummel – Jag håller med att den informationen möjligen kan hjälpa men då Pinnacle Studio tycks vara högst begränsat, så kanske informationen ändå inte leder någon vart. Lycka till m.v.h. /Pontus w 0 Citera
FilmFix Postad 10 januari 2010 Postad 10 januari 2010 Peus> hmm du menar att han har ett progressivt grundmaterial, som han sedan bränner som interlaced (som då blir någon sorts felaktig interlaced) men som datorn sedan deinterlacar (ball ord, hehe) vid uppspelning så bilden blir rätt men att dvd-spelare och tv inte klarar av att göra en sådan deinterlace? Ja helt omöjligt är det faktiskt inte, har aldrig hört talas om det innan men inget är omöjligt i filmens och datorernas värld :) I de lite bättre programmen är det nog omöjligt att göra den sortens misstag så det är väl därför man inte råkat ut för det själv. GreenEye> Ser det ut så här ungefär när du spelar upp filmen på TV? http://www.matthiasm.com/PAL2NTSC/interlaced.jpg 0 Citera
GreenEye Postad 11 januari 2010 Författare Postad 11 januari 2010 Stort tack för era försök att hjälpa till, men det här verkar helt hopplöst. Det kanske helt enkelt är så att pinnacle studio inte fungerar så bra tillsammans med den här kameran. Som tur är var det bara en trialversion så jag har inte betalat något. Det bästa är nog att jag gör det i ett annat program och jag funderar på sony vegas 7.0 som jag ska få av en kompis som inte behöver det längre. Så jag tänkte att jag gör om hela projektet i det programmet i stället. Men för att det ska gå till rätt för att fungera bra i dvd-spelare redan från början skulle det vara bra med lite hjälp. Finns det förresten möjlighet att göra dvdér i detta program eller måste jag ha något mer till? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.