Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Haj å de.

Funderar på ta ett sabbats år från jobbet funderar på att läsa filmvetenskap

30P till att börja med. Vilka har erfarenheter av en sådan kurs?

Vad var bra. vad var dåligt?

Svår? Tråkigt? pretto? skoj? lärorikt?

Berätta mer

Postad

Äntligen en tråd som jag kan tillföra nåt vettigt i, då jag har gjort två terminer filmvetenskap i Halmstad. Den första terminen var när jag läste uppdelad i tre delkurser, filmiska uttrycksmedel, filmhistoria och filmteori+ A-uppsats. Detta var visserligen 2007 så det kan ju ha ändrats men det borde vara snarlikt. Tyngdpunkten ligger mycket på att ge studenten verktyg för att självständigt analysera filmerna man ser, och man får se en hel del. Även historiedelen innebär en stor del analys och man går från filmens födelse fram till franska nya-vågen ungefär. Den första terminens filmhistoria handlar bara om Europa och USA, resten av världens filmhistoria kommer först i andra terminen.

Det jag upplevde när jag läste första terminen var den där känslan av att ha trott sig veta nåt, men sen inser att man kanske inte gjorde det alls. I alla fall så lärde jag mig mycket och man får ganska mycket nyttig kunskap tycker jag själv. Läraren vi hade då, Lena Israel, är en av de bästa lärarna jag har haft. Mycket speciell, mycket personlig, på gott och ont. Hon sitter i alla fall på mängder med kunskap och det gäller att hänga med med anteckningarna för hon fyller whiteboarden varje föreläsning. Tarkovsky-fantast är hon också, första tentan gick ut på att analysera Stalker, vilket kanske var lite synd. Jag orkar i alla fall inte se den filmen igen, det blev för mycket.

Så ja, det är bra. Lite pretto kanske men vafan, man får ta till sig det man vill. Jag ångrar inte att jag läste, det blev fyra terminer till slut, även om jag bytte Halmstad mot Lund. Men det hade inget med utbildningen att göra. Så jag säger go for it. Du gillar ju Tarkovsky.

Edit: Det är inte särskilt svårt heller, en bra introduktion till universitetsstudier i övrigt kan man nog våga påstå.

Postad

Låter ju sjukt lovande. Tarkovsky fans säger du. ;) Stalker är nästan religion för mig (fast jag inte förstår den). På tal om Lena Israel upptäckte jag attjag har en bok i hyllan hon skrivit

Jag antar att man får lära sig ett mausuppbyggnad och lite dramaturgi också första terminen?

Man går igenom historien kornologiskt alltså? Eller är det blandat äldre och nyare filmer redan den första terminen? Känns lite tungt att se stumfilm en hel höst :S

Hur stora klass var det?

Långa dagar?

Mycket facklitteratur man måste ta sig igenom?

ÄR tentorna svåra för en nybörjare på ämnet? Måste man plugga en massa fakta eller är det tänka utifrån viss premisser som gäller?

Postad

Stalker ja..fina minnen. Men fem gånger på färre dagar blir tungt och jag kan inte heller påstå att jag förstår den (Även om Lena sa att vi hade skrivit den bästa analys hon nånsin sett). Angående den där boken du hade så gissar jag att den heter "Dramaturgi och vardagstänkande" och ja, den ingår (ingick) i kurslitteraturen. Så visst läser man dramaturgi, manusuppbyggnad däremot snuddar bara lätt mot, en bildmanusövning vill jag dock komma ihåg att vi gjorde.

Historien går man igenom kronologiskt ja, men tat lugnt, du behöver inte se stumfilmer en hel höst :) Historiekursen var vill jag minnas på 7,5hp så antalet stumfilmer man hinner med är ganska få, och dessutom bra. Pansarkryssaren bland andra.

Hur stora klass var det?

Gigantisk klass, åtta pers, om alla var där :)

Långa dagar?

Ja, i alla fall till en början. Femtimmars föreläsningar tre dagar i veckan och filmvisning två.

Mycket facklitteratur man måste ta sig igenom?

Nej, inte direkt, jag läste långt ifrån allt och fick fina betyg ändå.

ÄR tentorna svåra för en nybörjare på ämnet? Måste man plugga en massa fakta eller är det tänka utifrån viss premisser som gäller?

Den tenta som var svårast var filmhistorietentan, kanske för att det var den enda salstentan, i den är det mycket namn, årtal och sånt. Man ska kunna redogöra för de stora filmepokerna, t.ex. tysk expressionism, italienska neo-realismen osv. med utmärkande drag, största profiler etc. Ganska mycket hårdfakta men ingenting övermänskligt. De övriga, som stalker-analysen, var mycket mer baserade på att visa att man kunde tänka i vissa banor och ha belägg för det man sa med exempel ur filmen. Vilket ledde till en del longshots...

• 2 veckor senare...
Postad

har man något intresse för film så är ju filmvetenskap helt underbart! har själv läst upp till magisternivå + lite kvällskurser... hur kurserna är beror lite på lärarna och deras intressen och forskningsområden, är de intresserade av någon viss epok eller land så blir det ju mkt av just den filmen...i början kan det vara lite segt att gå igenom all filmhistoria (minns typ ingenting av det), men när man sedan kommer längre fram blir det lite friare och man kan fokusera bättre på den typ av film man själv är intresserad av, och då blir det riktigt roligt! lite prettovarning kan det vara på en del, men alla filmsmaker är accepterade, spelar ingen roll om du gillar bergman eller terminator, bara du gör det passionerat ;)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...