Gå till innehåll

När skådisarna är ens vänner


Lunaa

Recommended Posts

Hejsan!

 

Jag är alldeles ny på forumet men tänkte jag det väl är lika bra att leta goda råd på direkten.

Jag går på Film och animation på fritiden, och får då lära mig hur man göra egna filmer och sådär. Jag gör nästan bara spelfilmer efter som jag varken är bra på eller road av att rita och hålla på med lera. Grejen är iallafall att de enda skådisarna jag har är mina kompisar, som visserligen är rätt bra för att vara amatörer, men det är fortfarande problem.

När jag ska göra en film försöker jag träda in i rollen som regissör. Jag säger åt skådisarna vad de ska göra och filmar det. Oftast har vi inte så mycket tid, men jag är bra på att vara fokuserad och driva framåt. Problemet är att mina kompisar inte är det. De gillar att skämta och garva länge efter en blooper, medan jag bara ler lite snabbt och säger åt dem att köra om. Jag känner inte riktigt att jag kan börja skratta tillsammans med dem, jag måste behålla fokuset. Jag blir liksom lite avstängd.

Efter den senaste filmen jag gjorde sa en kompis till mig att hon tyckte att jag var lite sur när jag filmade. Hon sa att hon inte tyckte det var kul när jag inte kunde skämta med dem och att jag var tvungen att driva på hela tiden.

Jag försökte förklara för henne att vi hade en tid att passa (vi filmade på min mammas jobb och kunde bara vara där tills hon slutade) och att någon helt enkelt var tvungen att vara den pådrivande, alla kunde inte flamsa.

Men det känns inte så kul när de säger så. Jag vet att jag inte behöver ta filmerna så seriöst, men det är något jag tycker är kul att syssla med.

Så, har ni några tips? Hur är man både regissör och kompis samtidigt? Hur är man pådrivande utan att vara sur?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag känner helt och hållet igen rollen du kliver in i när du gör film för jag är precis likadan. Men jag tycker att det är viktigt att behålla god stämning på inspelningen. Därför brukar jag vara lite skämtsam och mer avslappnad mellan olika scener.

När jag jobbar med kompisar eller personer jag känner så brukar vara seriös när det väl gäller, t. ex scenbeskrivning, regi och allt som har med filmen att göra är jag seriös med. Då är jag verkligen 100% film

 

Men mellan tagningar och scener så kan det vara skönt att slappna av lite och prata lite skit och skämta för att hålla arbetsmoralen uppe. Då skulle jag säga att jag är 50% film och 50% kompis.

 

Tycker att du får prata med dina kompisar och säga att du brinner för film och därför blir väldigt fokuserad för att du vill få det bra.

 

Vet inte om det var så mycket tips men hoppas det hjälper lite iaf.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det låter som att du har ett kommunikationsproblem med skådisarna. Det brukar vara lugnt att ha bråttom så länge alla förstår varför det är bråttom. Och om du kör hårt med skådisarna en dag, se då till att tacka dem ordentligt efteråt.

 

Om jag som regissör skulle uppleva en kul blooper skulle jag skratta med skådisarna och låta dem lugna ned sig. Om det drar ut för långt på tiden skulle jag säga "okej, det där var kul, men nu måste vi faktiskt gå vidare. Vi har bara en timme till på oss." Innan ett brådskande inspelningspass skulle jag se till att alla visste att det var bråttom, och efteråt skulle jag säga något i stil med "tack som fan allihop, det var stressigt och jag vet att jag blev lite jobbig, men alla gjorde ett jättejobb och vi fick det vi skulle."

 

Som Hebron säger är det viktigt att hålla en god stämning på inspelningen, för det får alla att prestera bättre. Men samtidigt är det viktigt att som regissör visa att man har kontroll på situationen, så att alla litar på en. Om det är någon som sinkar inspelningen, ta den personen åt sidan och prata med denne på tu man hand och försök att lösa problemet.

 

Och bjud på godis. Seriöst.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Och bjud på godis. Seriöst.

 

/Jakob

 

Instämmer helt. Har man ett riktigt nice fikabord brukar alla bli väldigt glada och det höjer arbetsmoralen väldigt skulle jag vilja säga. Även om det är lågbudget så borde man iaf ha godis och kaffe.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag tycker helst att man ska undvika att göra film med "kompisar". mitt tips är nog att prata igenom innan inspelning, och förklara att du nu går in i din regissörsroll, ni har begränsat med tid och att de måste fokusera. men det bästa är nog att skaffa en inspelningsledare som är den som driver på arbetet, det bör inte vara regissörens uppgift.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...