cutecats Posted December 23, 2009 Posted December 23, 2009 Hej jag har en ide om att filma an musikvideo men har väldigt svårt att komma på hur det ska göras : ( Iden är att en kille i bild ska spela på ett flertal instrument som ploppar upp igenom scenens gång, tex har jag tänkt att han ska hålla i två personers händer (personerna ligger på marken) och sen så ska personerna han håller i förvinna och han håller då i två trumpinnar, sen så ska en trumma komma fram och han börjar trumma, sen försvinner trumpinnarna och snart även trumman, då kommer däremot en zynt fram : ) krångligt javet :/ personen som alltid är i bild ska alltså inte flytta på sig så mycket men jag känner att det kommer bli alldeles för hackigt att göra detta med att bara klippa och flytta runt saker för att sen filma igen. haha är det nån som ens fattar? aja om du fattar, har du i så fall nån ide om hur man gör detta? har tillgång till dom mesta programmen men fcp och after effect har jag väl lite erfarenhet av också. om du kan hjälpa: tack så hemsk mycket i förhand : ) om inte: spama gärna upp tråden med kommentarer till iden : P 0 Quote
beta75 Posted December 23, 2009 Posted December 23, 2009 Spontant känns det som ett greenscreen jobb. Jag fattar nog inte riktigt hur du menar. Om personen ska försvinna vad ska då finnas i bakgrunden? Svart? Miljö? Är det helbilder eller närbilder eller både och? Vill du ha åkande kamera eller fast? Utveckla gärna, Det låter som en intressant ide. /KN 0 Quote
cutecats Posted December 23, 2009 Author Posted December 23, 2009 för att göra allt lättare och mer effekt fullt så vill jag ha stilla kamera, bakgrunden ska vara typ skog/äng miljö, hel bild på allt hade jag tänkt men kanske även nån närbild här och var om det går ihop med effekten bra Det där med att personerna ska försvinna, det e bara dom två personerna han håller i som ska försvinna, han ska alltså vara kvar i bild. mer förklaring: han ska först "trumma" med två personers armar, i takt med musiken och sen ska alltså dom två personerna som han använder som trumpinnar försvinna och "förvandlas" till riktiga trumpinnar utan att det ser ut som att det klipps... sen ska även en trumma komma som han sedan ska börja trumma på 0 Quote
Octavianus Posted December 26, 2009 Posted December 26, 2009 prova att göra så att alla stannar på en given signal, tex en nerräkning. Tränar man några gånger, så att personen som ska vara kvar blir helt stilla, så kan det se ganska snyggt ut. Jag har själv gjort det några gånger, och det går faktiskt att få till ett förvånansvärt bra resultat. 0 Quote
Christian van Caine Posted December 26, 2009 Posted December 26, 2009 Jag hade löst det med mycket klipp & variation i vinklarna. Att ta allt som en flytande rörelse känns som det kan bli både svårt & lite småfult, men med kreativa klipp kan man få det att flyta som det gör i drömmar. 0 Quote
Torayami Posted January 2, 2010 Posted January 2, 2010 Gör som Octavianus säger och använd senare fade effekt mellan varje klipp. Inte för långt men det borde ge en snygg övergång som inte blir för hackig. 0 Quote
beta75 Posted January 2, 2010 Posted January 2, 2010 Eller en scen där "han" trummar med armarna och kameran flyttar mot trummaren tills bara han syns i bild. Sen ett byte av vinkel 180 grader och dp ser man att armarna blivit trumstockar. Allt i takt till musiken. Se till att det i kamera rörelsen händer något, t.ex. i blicken på trummisen som leder bort uppmärksamheten. /KN 0 Quote
cutecats Posted January 3, 2010 Author Posted January 3, 2010 ja stort tack till alla som har hjälpt det gav mig två riktigt bra sett att göra detta på och det känns som att det kan bli bra det här : ) tror jag kommer göra som Octavianus sa ungefär eftersom att jag nu även vill ha med "hans" reaktion att "oj armarna blev till trumpinnar" och "oj nu kom en trumma fram också" fast det borde man iof kunna få med med klippning också :/ Hur menade du föresten mer 180 grader beta? kan man inte lika gärna ta typ 70 för att få en ny bild där hans ansikte också syns, eller blir den övergången fulare menar du? Tack! 0 Quote
beta75 Posted January 3, 2010 Posted January 3, 2010 ja stort tack till alla som har hjälpt det gav mig två riktigt bra sett att göra detta på och det känns som att det kan bli bra det här : ) tror jag kommer göra som Octavianus sa ungefär eftersom att jag nu även vill ha med "hans" reaktion att "oj armarna blev till trumpinnar" och "oj nu kom en trumma fram också" fast det borde man iof kunna få med med klippning också :/ Hur menade du föresten mer 180 grader beta? kan man inte lika gärna ta typ 70 för att få en ny bild där hans ansikte också syns, eller blir den övergången fulare menar du? Tack! Jag menar en åkning framåt mot objektet och klipp ny vinkel bakifrån och kameran fortsätter i samma rörelse dvs bakåt från den vinkeln. På så sätt stannar inte rörelsen upp. /KN 0 Quote
cutecats Posted January 3, 2010 Author Posted January 3, 2010 Jag menar en åkning framåt mot objektet och klipp ny vinkel bakifrån och kameran fortsätter i samma rörelse dvs bakåt från den vinkeln. På så sätt stannar inte rörelsen upp. /KN jaha igenom "han" alltså :) ja jo det låter iof smoth. Ska nog göra ett litet test på Octavianus ide och se hur bra det blir egentligen sen om det ser lite hackigt ut så testar jag nog din :) å det skulle kunna bli sjukt snyggt faktiskt om man typ filmar allt vid sidan om "han" alltså 90 grader från hans näsa till att zoma in och sen gå 90 grader från hans näsa fast andra hållet, varje gång nått då kommer fram eller "förvandlas" så går man bara igenom honom igen så blir det som en grej :) kan bli snyggt 0 Quote
Recommended Posts