Jump to content

Var hittar jag kurs i videoredigering?

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag är en kille på 18 vårar från Uppsala. Har en konsmentkamera från JVC och filmar rätt mkt extremsport, men även lite annat smått och gott.

Ligger rent kunskapsmässigt inte på någon monsternivå, utan har lärt mig det jag kan från diverse tutorials på nätet, forum, kompisar etc.

Tkr det är grymt kul och filma, men vettefan hur man ska utveckla de hela, men fortfarande hålla det på hobby/entusiastnivå (iallf som det ser ut i dagsläget).

Är inte direkt ute etfer någon universitetsutbildning i videoredigering, men någon kurs eller dyl. där man får chansen att lära sig från nån som pratar svenska skulle vara grymt skönt. Finns det ingen snubbe här på forumet som har workshops llr dyl. kanske?

Redigerar för tillfället med Vegas, vet inte om det är det bästa alternativet, men programmet föll mig i smaken dågränssnittet såg rätt okomplicerat ut när jag började filma för några år sedan. Bör man köra på med vegas eller kan det vara värt att byta till typ Premiere Pro, medan man fortfarande är ung? :P

Nästa fråga jag har är ang. kamera. Håller på och sparar för att kunna köpa nått mer seriöst fram till sommarn. Vart är värt att sattsa på?

Har kikat lite på scarlet, men kanske blir lite väl dyrt med alla tillbehör och lagringsmedium som ska till? Då min mama fotar mkt och har en 5d har jag även fått chansen att klämma lite på den. Ser också riktigt fin ut men stör mig på att den saknar autofokus.

Vart kanske en lite väl lullig tråd, men känner mig lite vilsen och har rätt många frågor.

Tacksam för svar och god jul på er alla :)

Posted

Ändra huvudrubriken på tråden så att folk förstår vad det är för tråd. "Hej alla!" har ju inget med själva tråden att göra.

Angående videoredigerings programmet så tycker _jag_ att Premiere Pro är bäst då det är relativt enkelt att lära sig och det finns många tutorials på nätet.

Scarlet? Vad är det?

Är det en foto- eller videokamera du är ute efter? (du snackar om film i början, men i slutet om en canon 5d?)

Vad är det för prisklass du är ute efter?

God jul! :D

Posted

Håller med nson om Premiere Pro. Det är ett bra nybörjarverktyg, likaså Sony Vegas ifall du har någon tillgång till det. Dock ska du börja rätt från start så får jag rekommendera Final Cut på MAC, som då vad jag hört ska vara det bästa redigeringsverktyget. Möjligtvis att du provar Avid som är PCs svar på det.

5d tror jag som de andra nyare systemkameror har ett alternativ att spela in HD film på 1280p. Förmodar det då jag själv har tillgång till en D90, och han säger att han inte kan använda autofokus. Sällan du inte kan göra det på en så bra kamera som 5D, det hela har att göra med film förmodligen.

För att komma till topicen igen kan jag tyvärr inte svara på frågan angående guiden på internet. Hade varit kul att hitta något sånt. Men mitt tips till dig skulle nog vara att den bästa lärdomen du kan få är att bara fortsätta. Erfarenhet är absolut det bästa hjälpmedlet du kommer att få.

Posted

Tråden omdöpt från "Hej alla!".

Tänk på att skriva lämpliga rubriker och rapportera inlägg om ni tycker att rubriken behöver förtydligas.

Posted

Scarlet? Vad är det?

Är det en foto- eller videokamera du är ute efter? (du snackar om film i början, men i slutet om en canon 5d?)

Scarlet är en kommande modell från tillverkaren RED.

Canon 5D Mark 2 är en stillbildskamera men videofunktion 1080p.

/KN