Gå till innehåll

Varför ska jag inte köpa en Panasonic HPX170?


sluten_cell_nr13

Recommended Posts

Jag ska köpa en ny kamera innan nyår och just nu lutar det åt Panasonic HPX170, delvis eftersom jag redan har en DVX100 och har hört att mina batterier kommer passa i HPXen också. Men också för att det inte verkar finnas någon bättre kamera för det priset.

 

Har kollat en del på Sony EX1, men rolling shutter får mig att krypa ihop i fosterställning och om man räknar in priset för extra batterier så blir det ganska mycket mer pengar. Jag vet att HPXen har pixel shift, men har uppfattat det som att skillnaden i upplevd kvalitet inte är så stor.

 

Så, släng det på mig nu. Varför bör jag inte köpa en Panasonic HPX170? Vill höra motargumenten innan jag tar beslutet.

 

(om ni har tips på en billigare butik än Scandinavian Photo så är ni också väldigt välkomna att skriva)

 

Kram och god jul!

Länk till kommentar
Share on other sites

Relativt brusig i lågt ljus. Men det finns i ju i samtliga 1/3 DVCPRO HD kameror.

 

Filtreringen av extremt höga signalfrekvenser pga sensorns ljuskänslighet är likvärdig i prestanda på CMOS baserade videokameror i denna klassen. Likaså på videokameror i 1/3 CCD klassen. Deffinitivt gällande High-Def sensorer. Analogt signalbrus återges alltid i en stor skala vare sig CCD eller CMOS i storlekar om 1/2 - 1/3.

 

Dock..

CMOS är energisnålare, billigare att tillverka och är betydligt mindre värmegenererande än klassisk CCD.

Så tvärtom, en CMOS i hög konstrueringsklass återger generellt en betydligt förstärkt SNR än vad en CCD i samma klass gör.

 

I slutändan har det med prisklass att göra. Smakar det så kostar det.

Vi hittar extremt ljuskännsliga Super35 / 2/3 CCDer och likaså extremt ljuskännsliga 35mm / 2/3 om inte 1/2 CMOS sensorer på dagens marknad.

Ärligt nog, ner i prisklass hittas endast CMOS sensorer.

 

CCD är än idag en teknik som rent generellt slår CMOS på fingertoppen.

Dock utvecklas CMOS sensorerna kraftigt och blir allt bättre och bättre, speciellt på Sony fronten av sensorer, vilket definitivt återvisar sig i videokameror som EX1 / EX3, vilka båda är fantastiska videokameror för pislappen.

 

Sammanfattat, har inköparen som argument att i överlag hålla priset nere men samtidigt titta åt broadcast klass av videokameror, så blir CMOS det mesta för pengarna.

 

I valet mellan HPX170 samt EX3 blir det en liten kompromiss mellan de bäge kamerornas algoritmer / funktioner och utförande.

 

HPX170 har en CCD på 1/3", fast optik och har DVCPRO100 som huvudsaklig komprimeringsalgoritm.

EX3 har en Sony Exmor CMOS på 1/2", utbytbar optik, snäppet vassare SNR, integrerat SMPTE 259/292M gränssnitt och har MPEG-2 Part 2 ( upp till prefix MP@HL vid 35 mbit / sek, temporal komprimering ) som huvudsaklig komprimeringsalgoritm.

 

Personligen har jag alltid varit förtjust i Panasonics färg och gamma återgivning i digital video (för att inte tala om återgivningen av DVX100 i DV25). Även från videokameror under REC 709 av Panasonic, så har jag sett fantastiska återgivningar.

DVCPRO100 är en enormt robust algoritm, betydligt "bättre" än MPEG-2 Part 2 komprimering i alla vägar gällande direkt komprimering i videokameran, och som även håller sig inom en säker ram för broadcast standarder, världen runt om.

Dock inget som talar för att EX3 skulle vara en "sämre" videokamera. Återigen, kompromissen blir mellan det som användaren anser vara viktigt för sina produktioner.

Länk till kommentar
Share on other sites

Börja med att förklara varför du är så enormt emot en CMOS sensor för dess strukturering och bildritning, om vi nu pratar om en sensor i EX1:ans klass

 

Som jag skrev, på grund av rolling shutter. Oftast klarar man sig ju undan det, men jag tycker jag ser tendenser till det relativt ofta när jag tittar på filmer på nätet fotade med EX1:an. Och det vore så otroligt tråkigt att slänga en tagning med bra skådespel pga något sådant.

 

 

Filtreringen av extremt höga signalfrekvenser pga sensorns ljuskänslighet är likvärdig i prestanda på CMOS baserade videokameror i denna klassen. Likaså på videokameror i 1/3 CCD klassen. Deffinitivt gällande High-Def sensorer. Analogt signalbrus återges alltid i en stor skala vare sig CCD eller CMOS i storlekar om 1/2 - 1/3.

 

Dock..

CMOS är energisnålare, billigare att tillverka och är betydligt mindre värmegenererande än klassisk CCD.

Så tvärtom, en CMOS i hög konstrueringsklass återger generellt en betydligt förstärkt SNR än vad en CCD i samma klass gör.

 

Är inte helt med på hur SNR (signal to noise ratio) fungerar. Du råkar inte ha en länk så kan jag lära mig det på köpet också? Är det du säger att EX1:an är ljuskänsligare eller inte?

 

 

Testa bägge säger jag. Bägge är bra, HPX har vissa fördelar codecmässigt (mer lättarbetad då den inte är Long GOP) men EX1 är en GRYM kamera.

 

Jo, det skulle ju vara det bästa. Jag befinner mig dock utomlands till nyår så jag måste genomföra köpet innan jag kommer hem (vill ha den på det här årets deklaration).

 

 

God jul på er!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...