Jump to content

En fråga som är lite gammal men obesvarad.

beta75

Recommended Posts

Har länge haft samma typ av problem.

Jag försöker koppla ihop en dator med CRT-skärm. Allt funkar bra tills efter en liten stund. Då börjar bilden blöda i de ljusa partierna, som om det varför stark signal eller något.

Kan lägga till att jag haft dessa provlem under många år och med olika TV / datorer. Signalen är composite datorerna har varit xp och osx.

Det blir lite likt som när en högtalare hamnar för nära bildröret.

Någon som har förslag?

/KN

Jag har två tv-apparater, en gammal luxor 14" och en Bang Olufsen ls 5500 tidigt 90 tal. Båda är 4:3. Båda funkar klockrent med iPhone composite out, boxer, Popcorn hour osv. Men så fort jag kopplar in en en dator med composite out, i det senaste faller en powerbook g4 12" med tillhörande composite /s-video adapter. Så får jag problemet. Det blir färgskiftningar i stora fält. Om jag låter det köra en stund och byter till en annan signalkälla så hänger problemet kvar en stund men mattas av och försvinner. Hade samma fel med en min htcp för att antal år sen.

Jag har provat att köra signalen genom min Harman Kardon förstärkare men det kvarstår.

Det känns spontant som fel i signalen, för stark fel upplösning, eller liknande,

Ju ljusare bilden är, finderfönster eller ljus skrivbordsbakgrund, desto större blir problemet.

Har även provat lite med switchResX och har för mig att jag använde powerstrip på HTPCn.

Får inte som helst av dessa problem när jag matar composite in i projektor eller i en dell 20" LCD

/KN

Helt crazy... ser precis ut som magnetpåverkan... ???? Hade du möjlighet att mäta?

//Max

Nja, kanske, jag har tillgång till universalinstrument om det skulle funka? :bire

/KN

p.s. provade att skicka signalen genom en trådlös ljud/bild-överförare (2,4Ghz) och problemet kvarstår. Sjukt. d.s.

Kopplade en potentiometer i serie med signalen och drog ner strömmen vid 100% vitt till 1 volt men då försvinner signalen helt, vid ca 1.25 kommer den igen men grå. Efter en lite stund kommer symptomet tillbaka. Jag vet, det var en genväg.

Börjar tro att det är något fel i dvi-composite adaptern från apple. Tyvärr är det den enda dator jag har tillgänglig hemma med composite ut.

Jag blir inte klok på detta.

/KN

Har samma jävla problem själv på två apparater!

Jag tror att fosforen blir polariserad av magnetism, eftersom blå-skärm (dvs en tom kanal som min tv funkar) löser upp de rödaktiga fälten.

Jag tänker köpa en defluxer (avmagnetiserare) att testa med. Kostar iof runt en tusenlapp, men har god nytta av den till jobbet åsså, så det är det värt.

En vanlig TV-signal är ju dynamiskt begränsad på ett sätt som inte DVD måsate vara, & (vad jag vet) datorer alls är. För mig kan dom jävla fälten även uppstå vid vanlig tv-titt, men dom är snabbare vid DVD-tittning, vilket känns logiskt om det är magnetisk kondens det är frågan om.

En monitor tenderar ha avmagnetisering inbyggd, men en tv, speciellt så gamla som du skrev, måste man göra sånt manuellt på tyvärr.

Och men då skulle de ju försvinna när jag kör signalen via en trådlös bildsändare eftersom signalen saknar fysisk koppling. Sänder jag en signal från min iPhone så funkar det perfekt. Sänder jag signalen från datorn så kvarstår helvetet. Jag har provat med en annan dator, Macbook, fast med samma mini-dvi -> composite adapter. Same shit. Den enda delen som är samma är Adaptern. Har tillgång till en som är till iBook och funderar på att plocka hem en sådan och testa.

Det enda som jag fick att funka var windows XP media center med en JVC 28" crt. När jag ställde in i MCE.

/KN

Felet beror inte på signalen, utan (om jag har rätt) förmodligen på slitna fosforlager i bildröret.

Bildstrålen i en tv/monitor är starkt magnetisk, tillräckligt stark för att två oskärmade skärmar (no pun intended) stående direkt bredvid varandra faktiskt kvaddar varandra. Det är tyvärr något jag har plågsamt personlig erfarenhet av...

Med tiden får skärmen mer & mer permanent magnetisering av bildytan, vilket tydligen resulterar i sånt här.

Undrade länge över vad en monitor rimligtvis hade för nytta av degaussingen eftersom jag aldrig hade sett effekterna av att inte använda den (vilket jag iof gjorde ofta endå utifall att...). Skulle säga att vi ser effekterna av bristen på degauss just nu...

Rövhål till tillverkare som aldrig byggde in sånt i tjockis-tv-apparater :-(

Felet beror inte på signalen, utan (om jag har rätt) förmodligen på slitna fosforlager i bildröret.

Bildstrålen i en tv/monitor är starkt magnetisk, tillräckligt stark för att två oskärmade skärmar (no pun intended) stående direkt bredvid varandra faktiskt kvaddar varandra. Det är tyvärr något jag har plågsamt personlig erfarenhet av...

Med tiden får skärmen mer & mer permanent magnetisering av bildytan, vilket tydligen resulterar i sånt här.

Undrade länge över vad en monitor rimligtvis hade för nytta av degaussingen eftersom jag aldrig hade sett effekterna av att inte använda den (vilket jag iof gjorde ofta endå utifall att...). Skulle säga att vi ser effekterna av bristen på degauss just nu...

Rövhål till tillverkare som aldrig byggde in sånt i tjockis-tv-apparater :-(

Ok, men det låter lite konstigt att problemet dyker upp på exakt samma ställe på på olika skärmar propetioneligt beroende av skärmstorlek.

Det är något annat som stökar. Signalen är väldigt hög strömstyrka. 1,3v mot 0,95 från boxern. Det gör att bilden i ljusa partier överstyr verkar det som. En signal med mörk bild ger inte symptomen. Vid mörk bild är även strömstyrkan lägre.

/KN

Jo, filtert, om det har några som helst likheter med ett postprod-filter för audio, skär bla bort väldigt låga frequenser, vilket ger kraftigt reducerad signalstyrka utan att tappa luminance.

Vet inte med säkerhet att det faktiskt funkar så även på bild, men antar att det har lika mycket som uppgift att sänka bandbredden som att sänka signalstyrkan.

Tror att magnetfälten i fosforen funkar lite som ruttet gummi; grymt hållbart tills en liten plätt börjar murkna, sen utvidgar sig rötan om den inte åtgärdas.

Det är inte underligt att bilden inte får samma problem vid lägre ljusstyrka. Lägre ljusstyrka betyder lägre magnetfält, vilket ger bildcellerna mer tid att ladda ur sig. En dator behöver inte begränsa bandbredden alls, medan en boxer-box tar emot signalen via etern. Lägre bandbredd ger sämre kontraster & blaskigare färger, så varesig datorer eller många DVD-spelare är strypta på det sättet, eftersom dom inte behöver det.

Jo, filtert, om det har några som helst likheter med ett postprod-filter för audio, skär bla bort väldigt låga frequenser, vilket ger kraftigt reducerad signalstyrka utan att tappa luminance.

Vet inte med säkerhet att det faktiskt funkar så även på bild, men antar att det har lika mycket som uppgift att sänka bandbredden som att sänka signalstyrkan.

Tror att magnetfälten i fosforen funkar lite som ruttet gummi; grymt hållbart tills en liten plätt börjar murkna, sen utvidgar sig rötan om den inte åtgärdas.

Det är inte underligt att bilden inte får samma problem vid lägre ljusstyrka. Lägre ljusstyrka betyder lägre magnetfält, vilket ger bildcellerna mer tid att ladda ur sig. En dator behöver inte begränsa bandbredden alls, medan en boxer-box tar emot signalen via etern. Lägre bandbredd ger sämre kontraster & blaskigare färger, så varesig datorer eller många DVD-spelare är strypta på det sättet, eftersom dom inte behöver det.

Ok, det är en bra teori. Man undrar ju vad som händer om man kopplar på ett hög-/lågpassfilter på signalen. Kanske värt att prova.

/KN