Laranja Postad 16 december 2009 Postad 16 december 2009 helt plötsligt har jag fått lägga vantarna på 6 st Kodachrome 40! kommer definitivt att filma dom, eftersom det kommer dö ut HELT och hållet nästa år. ska bli kul som fan! däremot är jag osäker på om det är värt att satsa på nåt riktigt seriöst. två av rullarna är från 83 och 4 är ljudfilm från 81. de har nog inte legat i kyla, så jag undrar hur det har påverkat kvalitén. är det färgerna som påverkas mest av dess ålder och förvaring eller kommer de bli gryniga och äckliga hur jag än kommer bete mig? vill ju återskapa det geniala och extremt finkorniga K40... dela gärna med er om ni har några erfarenhets 0 Citera
plf66 Postad 16 december 2009 Postad 16 december 2009 Om jag drar parallell till K25/K64 och K200 på 135-format så var den filmen bäst om den kylskåpsförvarades så nära till kameraanvändning som möjlig och sen framkallning så snabbt som möjligt. Att ha en rulle länge i kameran var aldrig en höjdare, de första bilderna på rullen var aldrig lika bra i färgerna som de sista. Förvarad mörkt och svalt är lagringsbeständigheten mycket bra. Satt häromdagen och skannade några Kodachrome från 1948 och några från 1966, alla utmärkta i färgerna. Om K40 som smalfilm är likadana så hoppa över dem, och behåll dem som kuriosa. "Ingår" framkallningen alls längre, eller måste den alltid köpas separat numera? 0 Citera
Uppsala BildTeknik Postad 16 december 2009 Postad 16 december 2009 Framkallningen måste betalas separat. Jag tror mer på att använad färsk 100D än gammal och dåligt lagrad K40. I alla fall om man vill få bra färger, osv. 0 Citera
Laranja Postad 17 december 2009 Författare Postad 17 december 2009 färgerna är jag faktiskt inte så orolig för, det får bli som det blir. mest orolig är jag för finkornigheten. alltså om den dåliga lagringen och årgång påverkar finkornigheten i filmen? K40 är ju enastående när det är som bäst, men jag är orolig för att det kommer se ut som gamla agfa-rullar... dwayne's lägger ju ner K40 helt efter 2010 så jag tänkte ta chansen. känns som nåt man borde ha gjort på nåt sätt :D 0 Citera
Rävjägarn Postad 16 januari 2010 Postad 16 januari 2010 färgerna är jag faktiskt inte så orolig för, det får bli som det blir. mest orolig är jag för finkornigheten. alltså om den dåliga lagringen och årgång påverkar finkornigheten i filmen? :D Jag köpte 16 rullar dubbelåttafilm, K40, som hade bäst före 1981. Jag märkte i princip inget av de 30 åren. Varken kornig eller dålig i färgen. Filmen hade förvarats svalt. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.