Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Håller på med ett projekt där jag blandar dv-material med avi-filer. Materialet är ca 30-40min totalt innan redigering, varav de flesta filer är avi, ca 20st.

När nästan alla är inlagda och jag hämtar de sista klippen (avi)från hårddisken, så får jag meddelande att systemminnet håller på att ta slut "Spara arbetet och fortsätt med försiktighet". Eller så kan det hända att den säger "minesfel, kan ej inportera klipp".

Det blir samma i både PE 7.0 och 8.0.

Datorn är en Fujitus-Siemens Scaleo X

Intel Core 2 CPU 6600 @ 2,40GHz

4GB minne installerat (Hade 2GB först men utökade och hoppades på att det var felet.)

32-bitars VISTA

nVidia Geforse 8800 GTS

2x interna HDD

Har stängt av alla program jag kan komma på och även Windows Aero m.m.

Fortfarande samma problem.

PE ser ut att använda ca 890000kb när problemet inträffar.

Någon som kan hjälpa mig?

//F

Postad

Jag har också råkat ut för detta.

Jag laddade ner en testversion av Premiere Elements 8 och provkörde med lite avi filer.

Efter ett tag fick jag också en varning att jag skulle fortsätta försiktigt eftersom något minne höll på att ta slut. jag hade några avi filer på 500 till 600 MB tror jag

Jag har en Fujitsu Amilo dator med Vista Premium. 320 GB hårddisk, processor PENTIUM Dual Core, Grafikminne 256 MB, Ramminne 4 GB

Jag minns att jag fick någon slags varning när programmet laddades ner att min dator ej uppfyllde kraven. Minns ej vad tyvärr.

Jag är ju också intresserad vad som skall ställas om för att göra Premiere nöjd.

Tappade lite intresse för Premiere efter detta.

Arne

Postad
Vilken codec är dessa "AVI"filer? och hur stora är filstorleken?

Mina avi filer är de som kommer ur min digitalkamera Canon Powershot A630.

Jag antar att de har en codec som Microsoft gillar för de kan ses utan installation av någon extra codec.

Arne

• 2 veckor senare...
Postad

Har också haft liknande problem. Även att programmet kraschar ganska ofta. Ibland har jag funderat på om programmet har svårt att hantera olika typer av format och för stora projekt. Det är väl ändå tänkt som ett hobby/amatörprogram. Kan det vara så?

Postad

Har själv aldrig testat Canons filer.

Elements 8 har haft en allvarlig minnesläcka, främst på system med nVidia-baserade system. Detta är fixat av nVidia med driver 195.62.

//Max

• 4 veckor senare...
Postad
Har själv aldrig testat Canons filer.

Elements 8 har haft en allvarlig minnesläcka, främst på system med nVidia-baserade system. Detta är fixat av nVidia med driver 195.62.

//Max

Har uppdaterat datorn till Windows 7.

Drivrutinen för nVidia är 195.62

Men fortfarande samma problem.

Har försökt att följa alla råd tips som jag kan finna på nätet men har samma problem...

Nån som har fler ideer?

Postad

Ni har inte installerat en massa codec-pack eller motsv. som K-lite eller CCCP, som hämtats från nätets olika hörn?

De där kan ställa till det, även efter att man försökt avinstallera dem..

• 1 månad senare...
Postad

Det är en buggfix för Premiere Elements 8 under utveckling, borde vara här i slutet av månaden. Men det kan vara ett codec/os problem i kombination med att Premiere Elements inte är så förtjust i just den filtypen.

/Max

Postad

Testade att öppna ett tidigare project, gjort i Elements 4.0. Enbart filer från DV-kamera. Ca 1h långt färdigklippt med effekter. När man börjar jobba i det, t.ex. att bara spela upp klippen, ser man samtidigt att programmet skapar "toppvärdefil" längst ner till höger. Om jag har aktivitetshanteraren uppe, ser jag hur mer och mer minne går åt, tillsrunt 900000kb, tor det var uppe på 935000, när programmet sa till att minnet för premiere håller på att ta slut.

Jag hade gott om minne kvar förövrigt. När jag pressade lite till med att flytta uppspelningen, dök programmet.

Har kört Memtest86, som visade ok.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...