Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

När jag exporterar i FCP, och ska göra filer så att en PC kan se det, utan vet jag inte hur jag ska göra. För trycker jag på exportera med quicktime movie, och kör på default, får jag en .mov som bara jag kan se, inte ens quicktime på en PC klarar av det, utan att ladda ner massa extra filer. Jag kan komprimera genom att välja JPEG osv, då får jag en .mov som man kan se på vad som, tex i VLC, men då blir filerna så fruktansvärt stora.

Så hur gör jag, för att exportera så att inte bara jag själv kan se filerna, de håller högsta möjliga kvalle, utan att bli superstora?

Det är så att min kusin ska ta in filerna i sitt redigeringsprogram, och det kan inte läsa de -mov jag skickar.

Är det ända vettiga att föra över det tillbaka på ett DV band, så han får ta det därifrån, och i såntfall hur?

Postad
Mp4 / h264 är ett mycket lämpligt filmfilsformat som fungerar bra på pc och mac. Dessutom bra komprimering!

hmm, okej, men jag vill att det komprimeras så lite som möjligt. Då det ska in i hans redigeringsprogram, för att sen komprimeras.

Postad

Men du kan inte få små filer och så lite komprimering som möjligt, där måste du avgöra hur vad som är viktigast.

Ska det vara små filer är även min rekommendation MP4 H.264

Postad

Vilket originalformat har du? QT DV filer ska funka på PC. Likaså fungerar ProRes (dock endast "läsning" av filerna) om man har senaste versionen av Quicktime installerat på PC.

//Max

Postad

jag gjorde så till slut att det fick bli stora filer, så förde jag in dem på en extern HDD, och gav den till min kusin, så det gick bra, då gjorde det inget att filerna va lite stora. Tack ändå.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...