andersvideon Postad 28 november 2009 Postad 28 november 2009 Jag skall snart filma ett projekt på 16mm och kommer att få materialet som 2K. Jag är inte helt säker på om min data klarar av att köra så tunga filer. Råkar nån ha ett litet 2K videoklipp filmat med 16mm på sin dator som ni kunde skicka mig så att jag skulle få testa om min data orkar köra filen? Mvh. Anders 0 Citera
Max_H Postad 29 november 2009 Postad 29 november 2009 Hur får du filmerna? Quicktime Pro RES? DPX? Targa-sekvenser...? Vad har du för dator? Du kan, beroende på program själv "generera" en fil att testa med. Testa att göra en animation av en snurrande text eller så.... //Max 0 Citera
andersvideon Postad 29 november 2009 Författare Postad 29 november 2009 Hur får du filmerna? Quicktime Pro RES? DPX? Targa-sekvenser...? Vad har du för dator? Du kan, beroende på program själv "generera" en fil att testa med. Testa att göra en animation av en snurrande text eller så.... //Max Att göra en animation i 2K funkkar ju int. Behöver en fil av 16mm material för att få veta om det funkkar. Bolagen som scannar filmen ger filerna i bästa möjliga kvalitet, filformatet är jag obekant med men har inte så stor betydelse. 0 Citera
Hummel Postad 29 november 2009 Postad 29 november 2009 Att göra en animation i 2K funkkar ju int. Behöver en fil av 16mm material för att få veta om det funkkar. Bolagen som scannar filmen ger filerna i bästa möjliga kvalitet, filformatet är jag obekant med men har inte så stor betydelse. Varför fungerar det inte med något du generar själv som Max_H säger? Formatet är väl det viktigaste, du frågade om din dator har kraft nog för detta. Så skapa en animering med samma codec som du ska få materialet i, då vet du direkt om "din data" klarar av uppdraget. 0 Citera
andersvideon Postad 29 november 2009 Författare Postad 29 november 2009 Varför fungerar det inte med något du generar själv som Max_H säger? Formatet är väl det viktigaste, du frågade om din dator har kraft nog för detta. Så skapa en animering med samma codec som du ska få materialet i, då vet du direkt om "din data" klarar av uppdraget. Formatet är inte så viktigt bara det är den filen som kommit från företagat som scannat negativet. Om jag genererar en vit text som rör sig på svart bakgrund så tar det inte mycket av datorns kapacitet. Om jag renderar tex color correction och effekter på 16mm 2K filer tar det mera av datorns kapacitet. 0 Citera
Hummel Postad 29 november 2009 Postad 29 november 2009 Formatet är inte så viktigt bara det är den filen som kommit från företagat som scannat negativet. Om jag genererar en vit text som rör sig på svart bakgrund så tar det inte mycket av datorns kapacitet. Om jag renderar tex color correction och effekter på 16mm 2K filer tar det mera av datorns kapacitet. Välj då något svårare än vit text som rör sig på svart bakgrund om du anser att det inte motsvarar verkligheten. Skapa en timeline i rätt storlek, i denna lägger du 4 st SD-formaterade filmklipp så dessa täcker upp hela spelytan. Var lite kreativ så fixar du det! 0 Citera
andersvideon Postad 29 november 2009 Författare Postad 29 november 2009 Välj då något svårare än vit text som rör sig på svart bakgrund om du anser att det inte motsvarar verkligheten. Skapa en timeline i rätt storlek, i denna lägger du 4 st SD-formaterade filmklipp så dessa täcker upp hela spelytan. Var lite kreativ så fixar du det! Grejen e ju den att jag inte vet vad som motsvarar 2K 16mm material. Därför kan jag ju inte bara testa någonting och hoppas på att det är det rätta. Det handlar ju inte bara om pixlarna utan om hur mycket information som fås in i de scannade materialet. Detta handlar icke om kreativitet utan om att få tag i en fil. 0 Citera
Hummel Postad 29 november 2009 Postad 29 november 2009 Du får inte in fler pixlar bara för att det är från 16 mm film, upplösningen på ditt material kommer basera sig på "2K". Sedan kommer den codec du använder vara avgörande för hur "trögt" det kommer att gå med just din dator och ditt redigeringsprogram. Enklast är väl att du ber labbet om en testfilm, då vet du att det är exakt rätt format osv. ok, vi tar det från början vilken 2K-variant vill du ha? 2048×1556, 2048×1080 eller 2048×858 pixlar? 8, 10 eller 12 bitars färgdjup? 0 Citera
andersvideon Postad 29 november 2009 Författare Postad 29 november 2009 Du får inte in fler pixlar bara för att det är från 16 mm film, upplösningen på ditt material kommer basera sig på "2K". Sedan kommer den codec du använder vara avgörande för hur "trögt" det kommer att gå med just din dator och ditt redigeringsprogram. Enklast är väl att du ber labbet om en testfilm, då vet du att det är exakt rätt format osv. ok, vi tar det från början vilken 2K-variant vill du ha? 2048×1556, 2048×1080 eller 2048×858 pixlar? 8, 10 eller 12 bitars färgdjup? Du Hummel tycker visst om att brilliera om hur mycket teknisk kunskap du har? :) Någon annan som råkar ha en 2K scannat av 16mm? 0 Citera
Max_H Postad 29 november 2009 Postad 29 november 2009 Att göra en animation i 2K funkkar ju int. Behöver en fil av 16mm material för att få veta om det funkkar. Bolagen som scannar filmen ger filerna i bästa möjliga kvalitet, filformatet är jag obekant med men har inte så stor betydelse. Filformatet och codecen spelar ALL roll i världen för om du ska klara av att spela upp filmerna... Det är en enorm skillnad på att spela upp en 10 eller 12 bitars 2K DPX-sekvens mot en 8-bitars 2K MJPEG film. Du behöver grymt snabba diskar och osv. //Max 0 Citera
andersvideon Postad 29 november 2009 Författare Postad 29 november 2009 Filformatet och codecen spelar ALL roll i världen för om du ska klara av att spela upp filmerna... Det är en enorm skillnad på att spela upp en 10 eller 12 bitars 2K DPX-sekvens mot en 8-bitars 2K MJPEG film. //Max Jo jag vet. Det är just de som spelar roll. Just därför vill jag få tag i en fil eftersom jag inte vet om min dator orkar köra filerna. Men eftersom jag inte vet i vilken codec eller filformat 2K 16mm levereras så kan jag inte ge den informationen till er. Utan jag vill ha en fil för att kunna kolla! Vad jag menade med att filformatet inte har någon betydelse menade jag att det inte har för mig eftersom jag inte vet vad jag skall fråga efter. Såklart filmformatet har betydelse för programmet, filen osv. Något oklart om detta ännu? 0 Citera
Max_H Postad 29 november 2009 Postad 29 november 2009 Inte för att vara sån, men om du inte vet vilket filformat du får filmen i, blir testet rätt värdelöst... (ring labbet och fråga) Åter till test: Är det image sekvenser (TIFF, DPX, TARGA) spelar det ingen som helst roll om det är en animerad textskylt, myrornas krig, skannad 16mm film eller en vit vägg. Det är dataflödet som är (lika) tungt - oavsett motiv. I fallet okomprimerad HD likså... En snurrande textskylt ger en klar indikation på om burken och/eller programmet klarar av det. Ex okomprimerad HD är över 130Mb/sek och det kräver minst 4 SATA diskar i RAID 0 för att spela upp det utan problem, även om disken är lite full. Sen är det upp till resten av systemet och mjukvara också. Dessutom kan du ju faktiskt rendera lågupplösta versioner att klippa med. //Max 0 Citera
andersvideon Postad 30 november 2009 Författare Postad 30 november 2009 Inte för att vara sån, men om du inte vet vilket filformat du får filmen i, blir testet rätt värdelöst... (ring labbet och fråga) Åter till test: Är det image sekvenser (TIFF, DPX, TARGA) spelar det ingen som helst roll om det är en animerad textskylt, myrornas krig, skannad 16mm film eller en vit vägg. Det är dataflödet som är (lika) tungt - oavsett motiv. I fallet okomprimerad HD likså... En snurrande textskylt ger en klar indikation på om burken och/eller programmet klarar av det. Ex okomprimerad HD är över 130Mb/sek och det kräver minst 4 SATA diskar i RAID 0 för att spela upp det utan problem, även om disken är lite full. Sen är det upp till resten av systemet och mjukvara också. Dessutom kan du ju faktiskt rendera lågupplösta versioner att klippa med. //Max Inte skulle testet alls vara värdelöst. Jag antar att "okomprimerad" 2K 16mm i "bättre" filmformat är ungefär lika tunga filer från vilket företag de än kommer ifrån. Såklart varierar det delvis. När det gäller testet du snackar om. Vi tar som exempel AfterFX, programmet vilket jag kommer att jobba med. Menar du att en textplanch i 2K och colorcorrectad 16mm 2K material kräver samma kapacitet av min dator när den renderar? Det har jag mycket svårt att tro. Jag måste ha realistiskt material för att kunna testa effekter. Här påverkas datorn förstås också av hur tunga effekterna är. Men just därför behöver jag realistiskt material för att kunna testa. 0 Citera
Max_H Postad 30 november 2009 Postad 30 november 2009 After Effects jobbar internt i RGB och diverse olika färgdjup (och lite olika andra parametrar som påverkar), men har ingen som helst förståelse för vad bilderna innehåller (vit vägg eller ngt annat). Vissa filter, som beräknar sin funktion på bildens innehåll, ex Keylight, Compound Blur, brusreduktion, Match Grain osv tar givetvis olika lång tid beroende på innehåll. Och resultatet av ex färgkorrektion blir givetvis olika bra beroende på hur bra originalmaterialet är. Så där skulle ett test av riktigt material vara motiverat. För att testa renderingen av masker, rotera/skala/position, färgkorr, osv spelar det ingen roll alls - du kan lika gärna köra med uppskalad DV. Där är bilden storlek, projektets färdjup/upplösning och mängden ram/cpu i din burk HELT avgörande för om du går i land med projektet. Du vill tex absolut jobba i 16- eller 32-bitars färg, vilket drar en MASSA ram oavsett innehåll. Så för att kolla om datorn i fråga en klarar en RAM-preview i 24fps med 2K upplösning så funkar återigen en animerad skylt i rätt filformat lika bra som det skannade 16mm materialet. Får att referera till ditt exempel: I princip är en skannad 16mm film en serie av 2K-planscher... Något som däremot spelar STOR roll är codecen. AFX är inte särskilt förtjust i Long-GOP material, ex MPEG2-baserade filer från HDV- och AVCHD-kameror, det blir enormt seg att ex flytta masker osv eftersom AE måste läsa massor av frames. En annan sak som kan ge trubbel i AE med 2K och uppåt är STORA matte-paintings. Dessa kan med fördel splittas i flera olika delar. Stora 2K-projekt i After Effects = Kör med 64-bitars operativsystem och MASSOR av ram. //Max 0 Citera
Hummel Postad 30 november 2009 Postad 30 november 2009 Du Hummel tycker visst om att brilliera om hur mycket teknisk kunskap du har? :) Någon annan som råkar ha en 2K scannat av 16mm? Nej, absolut inte. Vi och andra som svarat i denna tråd försöker hjälpa dig. Oavsett råd så säger du "nej" hela tiden. Nu gjorde jag ett ny ansträngning och för att det inte ska bli fel behöver mer fakta. Du har fått svar av flera personer men som tydligen är bra nog för dig. 0 Citera
ChrisSFP Postad 30 november 2009 Postad 30 november 2009 Nej, absolut inte. Vi och andra som svarat i denna tråd försöker hjälpa dig. Oavsett råd så säger du "nej" hela tiden. Nu gjorde jag ett ny ansträngning och för att det inte ska bli fel behöver mer fakta. Du har fått svar av flera personer men som tydligen är bra nog för dig. Haha jag måste dig och Max cred för att ni orkar fortsätta hjälpa till efter så många ostrukturerade mothugg.. Är på tok för sliten från helgen för att orka säga precis samma sak som er men läste tråden med stort nöjje... 0 Citera
Kimster Postad 30 november 2009 Postad 30 november 2009 Jo jag vet. Det är just de som spelar roll. Just därför vill jag få tag i en fil eftersom jag inte vet om min dator orkar köra filerna. Men eftersom jag inte vet i vilken codec eller filformat 2K 16mm levereras så kan jag inte ge den informationen till er. Utan jag vill ha en fil för att kunna kolla! Vad jag menade med att filformatet inte har någon betydelse menade jag att det inte har för mig eftersom jag inte vet vad jag skall fråga efter. Såklart filmformatet har betydelse för programmet, filen osv. Något oklart om detta ännu? Ta reda på vilken codec du kommer få filen i, till att börja med. Att veta hur filen är komprimerad spelar nästan mest roll, skulle jag vilja påstå. Ungefär som att få en bil utan att veta vilken motor som sitter i. Om du får en fil i en codec här och sen kommer filmen i en annan, så kan det vara natt och dag. Att sen materialet är inscannat från 16mm spelar mindre roll. 2K berättar om en upplösning, inte källinformation. Alltså kan du skapa egna 2K material med typ de exempel Max har tipsat om. Skala upp DV/HD eller gå ut och ta en stillbild i den upplösningen och sen animera den lite hit och dit. Exportera därefter i "rätt" codec och sen kan du slänga på effekter till höger och vänster och se ifall datorn din orkar. 0 Citera
andersvideon Postad 30 november 2009 Författare Postad 30 november 2009 Nu får jag nog äta upp en del av min stolthet. Jag gjorde ett test steg för steg och förstår nu hur det fungerar. Tackar för all information o sorry, har ibland svårt att erkänna att jag har fel :) 0 Citera
Hummel Postad 30 november 2009 Postad 30 november 2009 Nu får jag nog äta upp en del av min stolthet. Jag gjorde ett test steg för steg och förstår nu hur det fungerar. Tackar för all information o sorry, har ibland svårt att erkänna att jag har fel :) Det är därför vi finns här på forumet, för att lära och hjälpa varandra. På http://lanc.mine.nu/mats/2k.mov har du en film att testa med. 0 Citera
video_sync Postad 11 december 2009 Postad 11 december 2009 Nu är min kväll HELT förstörd, jag går helt in i väggen av detta för helvete! Detta var nog bland det mest patetiska jag någonsin läst inne på voodoo.. Detta slår till och med priserna på amatörernas kliché: Jag citerar: " Min ""film"" som jag filmat med min kompis kamera har jag nu sparat som en okomprimerad AVI ""film"" och nu undrar jag, varför bli inte kvalitén lika bra som på HÅLLYWOOD filmerna ? ". Ett gott råd till lille pojken: Släpp intresset innan något hemskt händer! Dessa människor är livsfarliga.. En stor anledning till att man börjat avta från voodoo forum mer och mer på sistone.. 0 Citera
andersvideon Postad 11 december 2009 Författare Postad 11 december 2009 Du får vara glad att du är pro :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.