Gå till innehåll

Kablar till tv.n


Tove

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har ganska samma problem som vissa andra här inne.

 

Mitt problem:

 

Jag ska göra en film till skolan, jag har också redan filmat med min kamera. Den saknar tråkigt nog dv-in så det går in att få den till vhs (som jag vill)

 

Men jag tänkte låna en kamera från skolan för att föra över mitt redigerande tilll den kameran och sedan spela in det på vhs.

 

Det jag dock inte vet är om jag har alla saker som behövs för det. Jag har en scart-kabel mellan videon och tvn. Jag har en kabel mellan tvn och kameran. Jag har också en sladd där en ändan passar ett utag i tvn och den andra ändan består av tre olika färger som alla passar till antingen tvn eller videon.

 

Jag vet inte hur den sistnämnde sladden ska placeras, dessutom får jag inget ljud. Jag vet heller inte hur man spelar in på ett videoband, då jag inte får fram rätt "kanal".

 

Någon villig som kan hjälpa mig?

Länk till kommentar
Share on other sites

Får du bild på TV:n från kameran?

De tre olikfärgade kontakterna är Vit = Vänster ljudkanal, Röd = Höger ljudkanal (Gul = Video, men behövs inte om du har en s-vhs kabel). Se om den andra änden passar i videokameran.

 

Kanalen du ska ställa in videon på borde vara en av scartkanalerna, AV1 eller AV2.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, tack så mycket för hjälpen Ronnie!

 

Jag har testat att ha både vit och röd kanal i både videon och tvn. Jag satte den andra ändan i kameran som heter "A/V out". Jag tog scart-kabeln som sitter nånstans i tvn och testade att sätta den andra ändan i både övre och nedre scartuttaget i videon.

 

Dessutom finns inte det ingen kanal på videon som heter "Front Y/C"

 

Nu kom jag dock på vad som troligen är felet (förutom ljudet då..)

 

Det finns flera olika scart-kablar som sitter i tvn, vilken är det jag ska använda till videon?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad skall du med teven till? Finns det någon anledning till att du inte vill koppla kameran direkt till videon? Och bläddra igenom videokanalerna tills du hittar exempelvis L-1, eller vad det kan tänkas heta på din video.

 

Jag har fört över från kamera till video tidigare, och det var inga som helst problem. Då kopplade jag bara A/V-kabeln (med scartadapter) från kameran till videon. Voila!

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså jag har massa med scartsladdar hit och dit. Hur ska man veta vilken som är videon-tvn?

 

Och dessutom, var ska sladdarna sitta? Jag skulle gärna behöva den här hjälpen eftersom jag ska låna en kamera snart...

Länk till kommentar
Share on other sites

Du skall inte koppla via teven; den har inget med saken att göra. Teven kan du lika gärna ställa i garderoben så länge.

 

En rak fråga: kan du koppla kameran direkt till videon, och vilken sladd använder du då?

 

Om du vill testa lite redan innan du får kameran så kan du alltid roa dig med att spela in från en dvd-spelare istället. Det funkar på samma sätt förutom att du får använda en annan sladd eftersom dvd-spelaren har scartutgång.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...