Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Det beror ju lite på vad för skratt du har tänkt dig. Ofta skriver man skratt som en parentes.

[scrippet]

Nisse svänger händerna i en imitation av karate, snurrar runt och drar upp benet så högt han kan i en rundspark. RITCH!

Han tittar förvånat på sin byxor som spruckit stort i grenen.

ANDERS

(skrattar)

Din dumme fan!

[/scrippet]

/Jakob

Postad

Jag håller nog med Jbergman. Om det står "ha ha" så blir det mer att man läser det och inte skrattar, så om det ska vara ett riktigt skratt så kör med parenteser

Postad

Jag tror nog att det blir olika för mig, måste läsa min dialog högt först. Ena situationen är det en person som skrämmer en annan och säger "haha va rädd du vart".

Då tycker jag nog att man säger 'ha ha'. Men men. Måste läsa mina dialoger högt :)

Tack för hjälpen.

Men om man ska skratta så skriver jag nog (skrattar).

Postad
Jag tror nog att det blir olika för mig, måste läsa min dialog högt först. Ena situationen är det en person som skrämmer en annan och säger "haha va rädd du vart".

Då tycker jag nog att man säger 'ha ha'. Men men. Måste läsa mina dialoger högt :)

Tack för hjälpen.

Men om man ska skratta så skriver jag nog (skrattar).

Jag håller med kenntoft. Ska de säga ha ha så skriver man upp det, skrattar de så skriver man (skrattar).

Postad

Jag skulle bestämt vilja hävda att skratt varken hör hemma i dialogen eller i dialogbeskrivningen (parentesen), om det inte är helt oväntat och pågår under dialogen. Det hör hemma i handlingsbeskrivning (eller vad man nu kallar det, actions).

Rätt:

Olle tittar på sin pappa och skrattar.__

Fel:

Olle tittar på sin pappa._____________

_____________OLLE________________

_________Ha ha!___________________

(Ursäkta de störande ränderna men voodoofilm tillåter tydligen varken mellanslag eller tab-indrag utan att man måste hålla på med CSS och skit, eller, kanske bara är jag som är ot?)

Hur som helst, detta är alltså vad jag tror mig veta, dock tror jag mig ha rätt bra backning för detta mitt påstående, vilket inte är det samma som stenkoll.

M.v.h. /Pontus W

Postad

Nog finns det olika skolor, men jag skulle säga att skratt kan höra hemma både i handlingen, parenteser och dialog, beroende på vad man är ute efter.

[scrippet]

Olle tittar på sin pappa och skrattar. Pappan rör inte en min.

PAPPA

Ge fan i det där!

OLLE

(skrattar fortfarande)

Åh gud, du är för rolig.

PAPPA

Ha ha, eller hur?

[/scrippet]

Peus: Vad du behöver använda är scrippets-taggen. Välj att citera mitt meddelande så ser du hur det ser ut.

/Jakob

Postad
Det beror ju lite på vad för skratt du har tänkt dig. Ofta skriver man skratt som en parentes.

[scrippet]

Nisse svänger händerna i en imitation av karate, snurrar runt och drar upp benet så högt han kan i en rundspark. RITCH!

Han tittar förvånat på sin byxor som spruckit stort i grenen.

ANDERS

(skrattar)

Din dumme fan!

[/scrippet]

/Jakob

Var det där en pik mot trådskaparen? ;)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...