kenntoft Postad 19 november 2009 Postad 19 november 2009 Skriver man 'haha' i dialogen? Eller är det något man lämnar till skådespelaren? Vill ju inte detaljstyra. Men är det okej att ha med det i första draften iaf? 0 Citera
jbergman Postad 19 november 2009 Postad 19 november 2009 Det beror ju lite på vad för skratt du har tänkt dig. Ofta skriver man skratt som en parentes. [scrippet] Nisse svänger händerna i en imitation av karate, snurrar runt och drar upp benet så högt han kan i en rundspark. RITCH! Han tittar förvånat på sin byxor som spruckit stort i grenen. ANDERS (skrattar) Din dumme fan! [/scrippet] /Jakob 0 Citera
Shelly Postad 20 november 2009 Postad 20 november 2009 Jag håller nog med Jbergman. Om det står "ha ha" så blir det mer att man läser det och inte skrattar, så om det ska vara ett riktigt skratt så kör med parenteser 0 Citera
kenntoft Postad 20 november 2009 Författare Postad 20 november 2009 Jag tror nog att det blir olika för mig, måste läsa min dialog högt först. Ena situationen är det en person som skrämmer en annan och säger "haha va rädd du vart". Då tycker jag nog att man säger 'ha ha'. Men men. Måste läsa mina dialoger högt :) Tack för hjälpen. Men om man ska skratta så skriver jag nog (skrattar). 0 Citera
Saron Postad 21 november 2009 Postad 21 november 2009 Jag tror nog att det blir olika för mig, måste läsa min dialog högt först. Ena situationen är det en person som skrämmer en annan och säger "haha va rädd du vart". Då tycker jag nog att man säger 'ha ha'. Men men. Måste läsa mina dialoger högt :) Tack för hjälpen. Men om man ska skratta så skriver jag nog (skrattar). Jag håller med kenntoft. Ska de säga ha ha så skriver man upp det, skrattar de så skriver man (skrattar). 0 Citera
Peus Postad 23 november 2009 Postad 23 november 2009 Jag skulle bestämt vilja hävda att skratt varken hör hemma i dialogen eller i dialogbeskrivningen (parentesen), om det inte är helt oväntat och pågår under dialogen. Det hör hemma i handlingsbeskrivning (eller vad man nu kallar det, actions). Rätt: Olle tittar på sin pappa och skrattar.__ Fel: Olle tittar på sin pappa._____________ _________________________________ _____________OLLE________________ _________Ha ha!___________________ _________________________________ (Ursäkta de störande ränderna men voodoofilm tillåter tydligen varken mellanslag eller tab-indrag utan att man måste hålla på med CSS och skit, eller, kanske bara är jag som är ot?) Hur som helst, detta är alltså vad jag tror mig veta, dock tror jag mig ha rätt bra backning för detta mitt påstående, vilket inte är det samma som stenkoll. M.v.h. /Pontus W 0 Citera
jbergman Postad 23 november 2009 Postad 23 november 2009 Nog finns det olika skolor, men jag skulle säga att skratt kan höra hemma både i handlingen, parenteser och dialog, beroende på vad man är ute efter. [scrippet] Olle tittar på sin pappa och skrattar. Pappan rör inte en min. PAPPA Ge fan i det där! OLLE (skrattar fortfarande) Åh gud, du är för rolig. PAPPA Ha ha, eller hur? [/scrippet] Peus: Vad du behöver använda är scrippets-taggen. Välj att citera mitt meddelande så ser du hur det ser ut. /Jakob 0 Citera
nson Postad 24 november 2009 Postad 24 november 2009 Det beror ju lite på vad för skratt du har tänkt dig. Ofta skriver man skratt som en parentes. [scrippet] Nisse svänger händerna i en imitation av karate, snurrar runt och drar upp benet så högt han kan i en rundspark. RITCH! Han tittar förvånat på sin byxor som spruckit stort i grenen. ANDERS (skrattar) Din dumme fan! [/scrippet] /Jakob Var det där en pik mot trådskaparen? ;) 0 Citera
kenntoft Postad 24 november 2009 Författare Postad 24 november 2009 jag kände det inte som en pik iaf. 0 Citera
jbergman Postad 24 november 2009 Postad 24 november 2009 Varför skulle det vara en pik? /Jakob 0 Citera
nson Postad 24 november 2009 Postad 24 november 2009 fail på mig. tyckte bara det stod "ANDERS (skrattar) Din dumme fan!" My baaad :P 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.