Raw Postad 19 november 2009 Postad 19 november 2009 Igentligen finns det bara Nuke och After Effects som kan göra dagens effekter till storfilmer antar jag , å en jäkla massa 3D-programm såklart:birp Men hursomhelst, när det "proffesionella" arbetar i After Effects, vilket format arbetar dom i (på videofilen alltså)? Man ser t.ex. Andrew Kramer jobba ruskigt snabbt i Adobe After Effects CS3 Jag vet att han har en 64-bit dator men det är väl skitsamma eftersom CS3 inte är kompatibelt med CS3? ..har jag hört i varjefall ... 0 Citera
High1ander Postad 19 november 2009 Postad 19 november 2009 Igentligen finns det bara Nuke och After Effects som kan göra dagens effekter till storfilmer antar jag , å en jäkla massa 3D-programm såklart:birp Men hursomhelst, när det "proffesionella" arbetar i After Effects, vilket format arbetar dom i (på videofilen alltså)? Man ser t.ex. Andrew Kramer jobba ruskigt snabbt i Adobe After Effects CS3 Jag vet att han har en 64-bit dator men det är väl skitsamma eftersom CS3 inte är kompatibelt med CS3? ..har jag hört i varjefall ... Det som spelar roll är Processor och RAM när man är i AE, att de går snabbt är att han har bra ram (snabbt och mycket) och snabb processor som snabbt fixar hans effekter. Men jag kan också påstå att han jobbar med lättare och mindre intensiva effekter. Om han skulle lägga på effekter som mer "analyserar video" som motion blur, match grain, så ska du se att saker även skulle gå långsamt för honom. Han är ju även duktig på att växla kvalite på upplösningen o så när det är saker som kräver mycket kraft för att sen slå på dem fullt vid slutrendering... 0 Citera
Raw Postad 19 november 2009 Författare Postad 19 november 2009 ok, ja just nu har jag 3,00 GB ram och en Intel Quad Core CPU Q6600 @ 2.40GHz 2.40GHz Processor. Vet inte om den är nå bra eller så :) 0 Citera
High1ander Postad 20 november 2009 Postad 20 november 2009 ok, ja just nu har jag 3,00 GB ram och en Intel Quad Core CPU Q6600 @ 2.40GHz 2.40GHz Processor. Vet inte om den är nå bra eller så :) Duger helt OK för de mesta sakerna. Jag klarar mig "OK", dvs. tar en minut att fixa en bild HD 720p, när jag kanske har 7-15 pre-comps (som slås ihop till en bild) som alla har olika simpla effekter (curves, levels, hue, etc), plus tyngre som motion blur och match grain. Då sitter jag på bara AMD X2 2,21 GHZ. 0 Citera
Max_H Postad 20 november 2009 Postad 20 november 2009 Sen får man inte glömma att han (dvs Andrew Kramer) "klipper" sina tutorials (dvs han klipper bort renderingstider osv) plus att dom är förberedda och inövade in i minsta detalj. High1anders tider matchar mina också och icke att förglömma är att snabba hårddiskar spelar stor roll om man jobbar med tunga filer. Renderingstiderna ökar dessutom MARKANT om du jobbar i 32-bit mode och har exempelvis DPX-filer i hög upplösning och enorma matte-paintings. (Vilket i mitt tycke är AE's största problemområde - dvs hanteringen av enorma stillbilder). (På programsidan får man möjligen inte glömma Shake, Fusion plus en hela räcka av Autodesk prylar och minst 314 olika pluggar till alla program....) //Max 0 Citera
Lasse_laser Postad 20 november 2009 Postad 20 november 2009 Dessutom så är alla sätt som gör att man kan dra ner på beräkningarna ganska frekvent använda, såsom capsules och så vidare. 0 Citera
Happe Postad 20 december 2009 Postad 20 december 2009 ok, ja just nu har jag 3,00 GB ram och en Intel Quad Core CPU Q6600 @ 2.40GHz 2.40GHz Processor. Vet inte om den är nå bra eller så :) 3gb ram och en tvåkärnig processor är tyvärr väldigt lite när det kommer till after effects. För att få en vettig fart på after effects vill man köra med multi processing påslagen, men för att det ska fungera bra måste du ha MINST 2gb ram per kärna, gärna 3 eller 4, och ställa in inställningarna därefter. Själv kör jag 12gb ram på 4 kärnor (eller om om det är 8 kärnor, har inte riktigt förstått hur det ligger till där. Är iaf en intel i7-processor). Har du mindre ram än så kommer after effects att prestera sämre med detta påslaget. När det kommer till format så är det viktigaste att du inte kör något komprimerat format, när detta innebär att programmet kommer måsta decoda varje frame före den visas. Inte heller okomprimerade format med referensbilder, när detta innebär att inte varje frame är "komplett", utan endast referensbilderna är kompletta, och det där emellan räknas ut efter dem. Det som körs mest professionellt är nog stillbildssekvenser. NUKE till exempel vägrar hantera filmfiler, bara stillbilder duger där. Eftersom att after effects inte stödjer 64 bitar spelar det faktiskt inte så stor roll om du kör 32 eller 64. Dock kommer de att införa stöd för detta i CS5. Då blir det åka av! :D 0 Citera
Max_H Postad 20 december 2009 Postad 20 december 2009 Det är STOR skillnad på 32-bit och 64-bit OS även i CS4. http://www.adobe.com/products/creativesuite/production/performance/ //Max 3gb ram och en tvåkärnig processor är tyvärr väldigt lite när det kommer till after effects. För att få en vettig fart på after effects vill man köra med multi processing påslagen, men för att det ska fungera bra måste du ha MINST 2gb ram per kärna, gärna 3 eller 4, och ställa in inställningarna därefter. Själv kör jag 12gb ram på 4 kärnor (eller om om det är 8 kärnor, har inte riktigt förstått hur det ligger till där. Är iaf en intel i7-processor). Har du mindre ram än så kommer after effects att prestera sämre med detta påslaget. När det kommer till format så är det viktigaste att du inte kör något komprimerat format, när detta innebär att programmet kommer måsta decoda varje frame före den visas. Inte heller okomprimerade format med referensbilder, när detta innebär att inte varje frame är "komplett", utan endast referensbilderna är kompletta, och det där emellan räknas ut efter dem. Det som körs mest professionellt är nog stillbildssekvenser. NUKE till exempel vägrar hantera filmfiler, bara stillbilder duger där. Eftersom att after effects inte stödjer 64 bitar spelar det faktiskt inte så stor roll om du kör 32 eller 64. Dock kommer de att införa stöd för detta i CS5. Då blir det åka av! :D 0 Citera
Christian van Caine Postad 27 december 2009 Postad 27 december 2009 Quad-core är inte två kärnor. Den heter Quad (fyra) av en anledning... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.