Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag är på jakt efter en bra bild/illustration av den Anglosaxiska dramaturgikurvan. Har sökt på anglo saxon dramaturgy curve, suspense curve och liknande men hittar inget. Jag undrar också om det finns allmänt vedertagna engelska ord för; Anslag, presentation, fördjupning, konfliktupptrappning, upplösning och avtoning. Kan någon peka mig i rätt riktning?

Postad

Ordet dramaturgikurva har jag aldrig hört det kallas men:

http://www.screenplaymastery.com/Final%20Art/chart2.gif

Var det något liknande du menade?

Jag skulle inte kalla det anglosaxiskt. Det är i grunden samma sak som det Aristoteles skrev. Det finns massvis med olika dramaturgimodeller, ingen är väl rätt eller fel. Men det är bra att läsa mycket, alltid är det något nytt som fastnar.

Sedan är det ju en fara att fastna i de här böckerna och aldrig komma igång med själva skrivandet. Det är ju det som är det viktigaste. Det och att läsa andra manus.

EDIT: Eller är det något du ska svara på för någon svensk utbildning? Då är det nog en ren treaktsmodell som menas.

EDIT2: Eller hjältens resa? Googla i så fall Hero's Journey.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...