Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har filmat lite med en Canon xl-2, och det är filmat i LongPlay.

Nu har jag spelat in videon till datorn via en simpel dv-kamera för hemmabruk.

Problemet är att ljudet försvinner, knastrar, och det är störningar i bilden hela tiden.

Vad kan detta bero på?

Måste jag föra över videon till datorn via xl-2'an?

Postad

LongPlay kan vara boven i dramat. Det brukar kunna ställa till det när det ska spelas upp från en annan kamera än den som spelade in det.

Jag avråder starkt från att spela in saker i LP, men om man gör det så är det bästa att tanka in det från samma kamera som spelade in det från början. Det är dock fortfarande ingen garanti för att det kommer fungera smärtfritt.

Postad

Som Konk säger är det rätt garanterat Long Play som är boven i dramat. Undvik LP, den lilla kostnadsbesparing du i bästa fall gör är inte värt det. Din bästa chans är att använda samma exemplar av kamera för uppspelning som inspelning. Lycka till!

Postad

Jo, precis som ovanstående säger är det mindre bra att använda sig av LP.

Har dock för mig att DV-kameran ska känna av om det är SP eller LP, om DIN enkla kamera inte gör det

- försök få tag på en semiprofessionell Canonkamera, exempelvis XM2, den kunde iaf tanka in LP utan problem..

Ett tips: Försök att undvika DV och HDV, bilden ser heltenkelt förjävlig ut

Postad

Även om kameran eller bandaren man använder klarar LP så är det inte säkert att den klarar av LP från en annan kamera eller bandare perfekt... Tyvärr. Bäst är att försöka använda samma kamera som spelade in det.

En sak man kan försöka sig på om man inte har tillgång till den kameran är att låta den andra kameran spela upp hela bandet, och sedan spola tillbaka det och försöka tanka in det igen. Det kan få kameran att "ställa in sig" till rätt avläsning av LP-materialet. Ifall den trackar något fel dvs (gråa ränder över bilden bl.a.)

Postad

Ja, nog ser det ut som om det försvinner information. Tror också att det beror på att LP bör spelas upp på samma bandare som spelade in. Det blir ju mycket tätare med information på samma längd band pga lägre hastighet.

Postad

Ytterligare ett tips är ju att passa på att göra en kopia om det är en viktig inspelning. Jag har råkat ut för några LP-band och de har alltid varit problem med.

Har har spelat upp dem med originalkameran, och via FW gjort en SP- eller Dvcam-kopia.

Har du kört in filmen som AVI i datorn kan du ju köra tillbaka via FW och spela in den som DV SP också, så har du ett bättre original för framtiden.

Ja, lite beroende av dina behov.

Postad
Um, LP har väl samma täthet men ljudet i 32/12 & bilden i sämre upplösning?

En vild gissning från mig är att det kan ha att göra med att hastigheten kanske kan diffa mellan två kameror i LP-läge.

Nej LP innebär att bandet går långsammare, det data som skrivs är exakt samma. Med andra ord så packas databitarna på bandet tätare och det innebär ibland problem vid uppspelning.

Postad

I DV25 LP läge skrivs strömsignalen på en spårbred av 6.7 mikrometer, hastighet av band till skrivhuvud förändras inte.

Jämfört med DV25 i SP läge som har en spårbred av 10 mikrometer under skrivning, resulterar LP läge i en "möjlig" kompromiss gällande den digitala signalens pålitlighet och korrekthet under skrivningen, då som tidigare nämnts i tråden, data packas tätare.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...