Gå till innehåll

HV20 och pulserande störning


gusdav

Recommended Posts

Helvete. Jag köpte en beg. Canon HV20 för några veckor sedan och har använt den ganska mycket. Försöker fortfarande lära mig den.

De första filmerna jag fick ut var helt OK, utan störningar. M.a.o tror jag inte att jag köpte störningen från början.

 

För en vecka sedan drog jag iväg på mitt första bröllopsjobb och filmade en hel dag + kväll.

Innan bröllopsmiddagen var det dans hemma hos bruden och här deltog två musiker. En trumpetare och en trumslagare med en hiskelig jävla trumma. Han slog hårt av bara fan och det var bara att kasta sig efter öronpropparna. Hur som helst - efter denna hänsynslösa ljudurladdning tror jag att en ful störning dykt upp på allt material jag filmar.

 

PROBLEMBESKRIVNING:

 

En pulserande störning, mest tydlig som en centrering kring ljuskällor/ljusare partier. Vid mer jämnt ljussatta vyer får man anstränga sig lite mer för att upptäcka det, men det går!

Givetvis undrar jag nu om den glade trumslagaren åstadkom ljud som slog upp störningarna kameran av bara farten?

 

ÄR KAMERAN OCH DESS TEKNIK KÄNSLIG FÖR STARKA LJUD? Det vore ju fan om jag som glad och okunnig amatör begav mig iväg till mitt första filmjobb för att pajja kameran det första jag gör...

 

I vilket fall har jag en småtaskig bildeffekt som jag vill bli av med - NU.

 

Kanske finns det någon som varit med om samma sak, vad vet jag, filmat metalkonsert i 200db. Någon?

 

Tack! på förhand för tips, idéer eller hjälp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Canons HV-serie är mera känslig för vibrationer än många andra kameror. (Dock har jag fått grymt bra bilder med kameror ur serien när de stått på stabilt underlag).

 

Detta med ljuspunkterna verkar dock lite skumt, men vibrerar det så mycket att bildstabilisering störst så kanske det upplevs så?

 

HV-serien är inget bra val för glada amatörer som förbehålls löst ska filma vad som helst, det är perfekta billiga kameror för de som vill lära sig dess nackdelar och sen accepterar att undvika dem.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Jag har en HV20 som använts på resor i Asien enbart med inbyggd mic och utan stativ. Fick aldrig problem med bildstabilisatorn eller pulserat ljud, ens vid höga/ojämna ljudnivåer. Oftast ställde jag till det själv då ljudnivå inte var reglerad. Ljudnivån är kritisk, men om man är förberedd så är HV20 ok. Om man ska vara skjutklar så bör ljudnivån vara runt 1/4 och sen skruvas upp vid behov.

Problemet med pulserat ljud (självsvängning/interferens?) upplevde jag först efter några år med HV20 vid en scenuppvisning där jag inte, som normalt, stod framför scenen och högtalarna utan på scenen mellan högtalarna, eftersom uppvisningen var på golvet. Frågan är om svängningen försvinner om nivån först är lägre sen skruvas upp långsamt? Jag fick aldrig chansen att testa. I sådana här fall bör man kanske lägga på originalmusiken efteråt om det nu är möjligt och om miljöljudet är oviktigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...