Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag tycker mig skönja ett mönster (nybörjare som jag är) av film och tv branschen som en sluten klubb av inbördes beundran och nepotism.

Som inom vilket annat välmående företag som är lyhörda för sina anställdas förslag på förbättringar, så skulle väl svensk filmindustri ha massor att vinna på att skapa ett forum där idéer och förslag, snabbt och enkelt kan bedömas eller avfärdas.

Jag vet att tex uppfinnare har kanaler där man får framföra idéer, och finner dom en idé intressant så får man hjälp med kontakter, mönsterskydd, patent och viss utveckling av befintlig idé.

Vad jag förstår så fungerar väl agenter lite som ett sådant forum, men existerar dom i Sverige?

För att dra en parallel inom idrotten så är ju Sverige bland dom bästa i världen inom ishockey, men där till skillnad från filmbranschen så försöker man leta reda på och utbilda dom talanger man hittar.

Vad har ni för erfarenheter av film och tv branschen när det gäller att komma sig fram utan att ha kontakter eller tur, jag tänker då närmast på Astrid lindgren(iofs inom bokbranscen) som blev refuserad med Pippi långstrump flera gånger innan ett förlag tog sig an henne, hon(Astrid) hade ju talang så att det räckte och blev över, hur många andra begåvningar försvinner i den här lite slumpartade processen?

Postad

"hon(Astrid) hade ju talang så att det räckte och blev över, hur många andra begåvningar försvinner i den här lite slumpartade processen?"

Vill dock påstå att detta inte är något utmärkande för Sverige. Tvärtom tror jag det är hyfsat lätt att ta sig fram i Sverige. Hur många amerikanska begåvningar från underklassen försvinner inte? Hur många rumänska begåvningar försvinner inte? Hur många kinesiska...

Min bild av den nuvarande filmpolitiken är att man verkligen letar efter nya människor, begåvningar från olika bakgrunder. Det ser man också på folk som tagit sig fram och fått göra film, typ sen 2000-talet. Stor mångfald av invandrare, kvinnor osv. Det är ju kul.

Med Astrid ligger det lite annorlunda till. Inom bokbranschen finns det verkligen att vinna, som du är inne på, att hitta talanger. Inom filmbranschen finns inget att vinna. Det finns inga Harvey Weinstein i Sverige som är pigga och letar efter fräscha begåvningar som kan dra in massa pengar. Det finns helt enkelt inga pengar.

Och när det inte finns några pengar att tjäna blir det mycket av axelryckningar, klia varandra på ryggen osv. Filmpolitiken och tryggheten styr.

Jag är nöjd med filmklimatet idag, både som skapare och tittare. Är man duktig, driven och struntar i att det inte finns några pengar så får man göra film, typ.

Men det finns verkligen hur mycket som helst att klaga på inom svensk film. Så är det ju. Om vi ständigt ska ställa svenska filmer mot hollywoodfilmer, kommer vi aldrig bli nöjda. Alltid gå runt och klaga, och slå in den öppna dörren "svensk film suger".

Postad

I slutändan så handlar det ju om kontakter och tur. Ofta handlar det ju bara om att synas

Filmskapande är ju en konst. Så du kan ju inte mäta det som man kan i idrott. Svårt att hitta de som har "talang".

De som hittas är ju de som helt enkelt gör film. Det spelar ingen roll om de bara är "medel", bara att de gör något.

Postad
Är man duktig, driven och struntar i att det inte finns några pengar så får man göra film

Ja det är lite av det jag menar, det är ju inte direkt ett klimat som främjar svensk film.

Jag tycker heller inte att svensk film är så dålig, många av Hollywoodfilmerna börjar däremot kännas lite uddlösa och klichéartade (typ Göta kanal 2)

Postad

"det är ju inte direkt ett klimat som främjar svensk film"

Tja... det är antingen det eller att pengarna styr filmen. Och det finns inga pengar, så då blir det inte mycket film. Därför är jag nöjd idag.

Folk lyfter gärna fram Göta kanal-filmerna när de vill belysa svensk films uselhet. Det är helt onödigt. Göta kanal-filmerna går jättebra ekonomiskt. Folk gillar filmerna. Alltså kommer det alltid att komma sådana filmer och med all rätt. Låt folk gilla det. Vi måste inse att ALL svensk film är inte VÅR angelägenhet. Strunta i det som är dåligt, och fokusera på det som är bra.

Postad
Ja det är lite av det jag menar, det är ju inte direkt ett klimat som främjar svensk film.

Jag tycker heller inte att svensk film är så dålig, många av Hollywoodfilmerna börjar däremot kännas lite uddlösa och klichéartade (typ Göta kanal 2)

Göta Kanal 2 en Hollywoodfilm? Hur menar du nu?

Postad

Nej , jag menar att amerikansk film börjar likna göta kanal 2, med undantag förstås, många av komedierna följer samma mönster, ganska förutsägbara, sen är det ju som Raffe säger om Götakanalfilmerna, det är bara att gratulera om det går bra ekonomiskt.

Postad
I slutändan så handlar det ju om kontakter och tur. Svårt att hitta de som har "talang".

Mera pengar till utbildning och kursverksamhet landet över skulle hjälpa.

En skoj grej vore kanske om det fanns typ "filmidol" eller "manusidol" med istort sett samma upplägg som vanliga idol, fast istället för att sjunga i 3 minuter så visas en kortfilm på några minuter som den tävlande gjort, och sen röstar folket.

Detta forum (voodoo) är ett stort steg i rätt riktning.

Vad mer finns att göra?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...