Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Filmen är inspelad på RED i 4K. Vi har gjort en offline redigering i FCP där vi använt proxyfilerna. Vi vill nu colorcorrecta filmen i COLOR. Målet är en 2K master, med så bra kvalitet som möjlig och så smidigt som möjligt?

Fråga 1. hur går jag smidigast från FCP till Color? Vilken typ av export skall jag göra? Behövs nåt program emellan?

Fråga 2. I vilket läge conformerar/renderar jag 4K filerna till 2K? Efter att jag colorcorretctat eller innan? Har rätt snabb dator.

Har kollat runt lite på nätet men blir ganska förvirrad av alla exporter (edl, xml, dpx, ovs) och program (crimson, redcine, clipfinder, ovs). Tacksam för svar från nån som verkligen är insatt.

Postad

Jag kan tyvärr inte hjälpa, men jag har alltid själv undrat...

Går det inte att korrigera raw-filerna i Reds egna färgkorrigeringsprogram och se det uppdateras i projektet där man redigerar med proxyfilerna? Proxyfilerna hämtar vad jag har förståt data direkt från raw-filerna.

Postad

Hej, hur har det gått med RED-problemet? Har haft fullt upp en period nu och kommer säker ha det kommande veckor också men om du fortfarande har problem kan jag säkert få lite tid över för att försöka hjälpa till lite.

Var iofs länge sedan nu sedan jag jobbat med R3D filer i annat än Adobes suite som är så pass praktisk att det/n tar de riktiga filerna och möjliggör således färgkorr och export etc direkt från timeline i Premiere ell via import av Premiere projekt i After Effects etc.

Detta tycks även stämma för Final Cut och Color nu mer så vitt jag förstår.

Det äldre arbetssättet var att klippa med proxyfilerna så att säga i offline och kanske är det fortfarande smidigast när det gäller FCP, jag vet iaf att Premiere får jobba rätt hårt med att spela upp R3D filer.

Hur som helst, du kanske har löst det redan men här kommer iaf några råd eller säg tips.

Vet du hur en EDL eller en XML fil fungerar?

Om inte så skall jag försöka förklara.

EDL är gamla klipplistor för bandbaserade system baserad på tidkod/band och man skulle kunna säga att en XML-fil (i detta fall) är en mer avancerad EDL. Bra att veta är dock att XML-filer inte alls behöver ha att göra med videoredigering utan det är en slags standardiserad unicode formatering som används friskt för t.ex. online formulär och dylikt.

Hur som helst XML och EDLer är alltså klipp-listor. Så om du exporterar ut en EDL eller XML fil ur FCP och lyfter in den i t.ex. Premiere eller säg något av REDs egna program så kommer programmet antagligen att fråga efter källfilerna som du då kan ända från proxy-filerna till originalen. Om så ej sker kan du öppna EDL eller XMLen i en texteditor typ TextEdit (ell Notepad i Windows) och ändra filerna från proxy ändelsen till 001.R3D d.v.s. likt detta: A017_C002_1018BJ_M.mov till A017_C002_1018BJ_001.R3D

Det var så man jobbade tidigare och då gjorde man även all färgkorr och slutgiltig export från REDs egna program, vilka jag inte längre har koll på sedan t.ex. Redcine-X släppts.

Detta borde du dock inte behöva längre i FCP eftersom det stödjer R3D filer native nu mer, jag är ingen mästare på FCP men jag skulle gissa att det bara är att typ batcha om alla videofiler från mov filerna till r3d och kanske ändra upplösningen på projektet samt så klart se till att ha FCP stödet från RED installerat. http://www.red.com/support

Någon FCP expert här kanske kan beskriva bättre hur man gör videofiler i ett projekt till offline och sedan associerar dem med nya filer. Det borde räcka, och sedan borde det bara vara att öppna projektet i Color eftersom även Color nu mer skall ha stöd för R3D filer.

Du får gärna berätta hur det gick/går, fråga om mer hjälp etc, jag kan om inte annat funkar hänvisa dig till de som jobbar med dylikt dagligen, annars är REDs egna forum en självklar hitt om man nu orkar och kan göra sig förstådd på engelska.

Lycka till och håll mig/oss gärna uppdaterade.

M.v.h. Pontus W

Och jo Proxyfilerna hämtar data från R3D filerna men så vitt jag vet (svårt att veta, allting ändras hela tiden vad gäller RED dock) så ändrar man inte på själva R3D filerna om man öppnar dem och ändrar en massa i t.ex. RED ALERT och därtill vill man inte använda Proxyfilerna för sin slutgiltiga export eftersom de är just proxys d.v.s. lågupplösta och har förhållandevis dålig kvalité etc. Man vill batach om till R3D filerna, oberoende om man gör det i befintlig editerings mjukvara eller via t.ex. XML export till REDs egna program.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...