frycek Postad 22 oktober 2009 Postad 22 oktober 2009 Hej, jag brukar oftast redigera i Premiere. Så är inte helt 100 på finalcut, men detta är säkert en fråga som är rätt basic. Jag har filmat en film i 16:9, men canvasfönstet är i 4:3. 16:9 materialet visar sig som en letterbox i canvasfönstret. Jag under kort och gott om det går att ändra canvas så den är anpassad till 16:9, så jag slipper letterboxvarianten. 0 Citera
Hummel Postad 23 oktober 2009 Postad 23 oktober 2009 Hej, jag brukar oftast redigera i Premiere. Så är inte helt 100 på finalcut, men detta är säkert en fråga som är rätt basic. Jag har filmat en film i 16:9, men canvasfönstet är i 4:3. 16:9 materialet visar sig som en letterbox i canvasfönstret. Jag under kort och gott om det går att ändra canvas så den är anpassad till 16:9, så jag slipper letterboxvarianten. Är det "äkta letterbox" med svart eller är det grått? Om gråa fält är det bara att ändra storlek på fönstret. Om inte så beror det på att din timeline är i 4:3. Vad har du för inställningar på ditt klipp? vad har du för intällningar på din timeline/sekvens? 0 Citera
vilcans Postad 24 oktober 2009 Postad 24 oktober 2009 Ändra inställningarna för sekvensen till anamorfisk. Man högerklickar på sekvensen och väljer något av valen där ("Format" kanske det heter) och klickar i Anamorphic. Jag har inte FCP här så jag kan inte kolla exakt. Man bör dessutom göra detta innan man lägger in klipp i sekvensen, annars kan det hända att ändringen inte slår igenom (i alla fall i den version jag kört). 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.