Raffe Postad 22 oktober 2009 Postad 22 oktober 2009 Kan vi inte älta ämnet karriär i denna tråd? Min uppfattning är att de flesta här befinner sig utanför branschen; många av dessa är väldigt duktiga; många kämpar dagligen för att komma in. Om det stämmer är ju ämnet ganska angeläget. Alla är välkomna att säga sin mening. Om man är inne i branschen kan man komma med trovärdiga tips. Om man är utanför kan man säga vad man har för plan. Osv. Filmbranschen känns lite som en jävligt snårig och tät skog, där det inte finns några stigar. Man får ta sig fram på sitt eget sätt. Där man ser möjligheter, och med egna metoder. Ofta fattar man inte hur man ska bära sig åt, och stannar kvar utanför. Väljer en annnan skog med stig. Skola är ju en väg. Jag har gått Stockholms filmskola nu i ett år, sugit ur all kunskap som finns där snart. Men ändå. Man är ju inget proffs för det, inom något område. Man har fått en massa grymma föreläsningar. Gjort massa filmer och kännt på all utrustning. Jag har faktiskt regisserat och skrivit manus till en lyckad film på 16mm. Bra för mig, men det lär ändå inte leda nånstans karriärmässigt. Söka vidare till DI? Det kan man ju knappast räkna med. Så, var kan man börja sin proffesionella bana om man är duktig på det mesta, men inte proffs, känner sig jävligt taggad (beredd att jobba 24/7) och kanske är begåvad? Pratar inte nödv. om mig själv utan generellt. Informationsfilm? Söka assistent-tjänster? Mejla prod-bolag i allmänhet? Tror denna tråd kan vara väldigt värdefull om folk bidrar! Jag personligen skulle kunna betala för informationen, men hoppas att forum-varienten går bra som vanligt. 0 Citera
Luzer Postad 22 oktober 2009 Postad 22 oktober 2009 Är man beredd att jobba mycket och gratis så är väl det hetaste att försöka hoppa på så mycket produktioner som möjligt som man ändå känner är seriösa och kan ta sig ganska långt. Just för att knyta kontakter för att senare hoppas att någon av dessa får något större gig och kommer ihåg just dig. Att erbjuda sig att jobba gratis på slutfilmer på DI, stockholms filmskola, producentutbildningar eller regiutbildningen på GU kan säkerligen knyta bra kontakter. Att hålla koll på produktionsbolag och vad de har på gång är väl också en bra idé, villig att ta jobb som inspelningsassistent och runner, är ju inget man behöver någon direkt utbildning till, möjligtvis körkort. 0 Citera
Raffe Postad 22 oktober 2009 Författare Postad 22 oktober 2009 Luzer. Tack för tipsen! Jobba gör jag gärna så gott det går. Men anser du att de med utbildning kan skippa runner-jobben, och försöka fokusera mer på de "riktiga" jobben/assistans till de riktiga jobben? 0 Citera
Raffe Postad 27 oktober 2009 Författare Postad 27 oktober 2009 Oj! Antingen måste ämnet vara väldigt svårt eller alldeles för lätt och dumt för att bemöta... Hmm! 0 Citera
Davido Postad 18 december 2009 Postad 18 december 2009 Oj! Antingen måste ämnet vara väldigt svårt eller alldeles för lätt och dumt för att bemöta... Hmm! Personligen tror jag att om man verkligen vill komma in i branschen så går det! Frågan är snarare vad för slags film man vill göra och hur mycket man måste kompromissa med sig själv? Läs min senaste tråd.. 0 Citera
Dread Postad 19 december 2009 Postad 19 december 2009 Film branschen är väl relativ lätt att komma in i, bara flytta till Hollywood, ta jobb som servitör/sertivtris sedan tjata på bolag att få jobba. Funkat för nästan alla stora stjärnor. -D 0 Citera
daarco Postad 19 december 2009 Postad 19 december 2009 Jag tror man behöver kontakter och tur : ) Självklart ska man vara duktig på att filma, men det är ju ingen garanti. Kontakter går ju alltid före talang. 2001 var jag med som statist i svenska filmen "Farligt Förflutet". Regissören var en jätteung kille som hade gjort en liten skräckdomumentär. Producenten till "Ninja Mission 2000" tyckte att det räckte för att producera en långfilm åt honom. Thats it! Alltså, vi måste synas (filma) och träffa massor av människor : ) Jag leter också efter någon bra utbildning inom film (där träffar man filmfiolk). EDIT Jag slänger in IMDB länken till filmen. http://www.imdb.com/title/tt0262418/ 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.