neolit Postad 20 oktober 2009 Postad 20 oktober 2009 Hej Ska göra ett litet projekt, där intervjun är huvudsaken i denna projekt. Jag undrar hur man kopplar två mikrofoner på denna kamera, så att både intervjuaren och den intervjuande har egna mikrofoner. Och, en annan fråga: hur kan jag titta på inspelad material i kameran, utan att bryta tidskoden? Tacksam för svar Neo 0 Citera
Kimster Postad 20 oktober 2009 Postad 20 oktober 2009 Kameran har ju två XLR-kanaler så det är bara att koppla två mickar. Både kan styras individuellt volymmässigt. 0 Citera
beta75 Postad 20 oktober 2009 Postad 20 oktober 2009 Och tidskoden bryts endast om du när du tittar låter [play] rulla på efter det sista du spelat in. Du ska stanna innan den tidigare tidskoden slutar när du tittar på materialet. Ett annat sätt är att lägga en hel tidskod (helt svart) på bandet innan du börjar filma dit projekt. /KN 0 Citera
neolit Postad 21 oktober 2009 Författare Postad 21 oktober 2009 Kameran har ju två XLR-kanaler så det är bara att koppla två mickar. Både kan styras individuellt volymmässigt. Vad behöver jag tänka på för inställningar i de knappar som finns för justering av ljud? 0 Citera
neolit Postad 21 oktober 2009 Författare Postad 21 oktober 2009 Och tidskoden bryts endast om du när du tittar låter [play] rulla på efter det sista du spelat in. Du ska stanna innan den tidigare tidskoden slutar när du tittar på materialet. Ett annat sätt är att lägga en hel tidskod (helt svart) på bandet innan du börjar filma dit projekt. /KN Så du menar att jag, när jag tittar på materialet, bara att inte låta bandet rulla in i oinspelad material så bryts inte tidskode. Sedan undrar jag det andra sättet du föreslår, hur fungerar det? 0 Citera
Kimster Postad 21 oktober 2009 Postad 21 oktober 2009 Vad behöver jag tänka på för inställningar i de knappar som finns för justering av ljud? tja... att ha rätt volym. Sånt får du ju lyssna dig till. vill du vara extra säker så spela in ett testklipp med pratljud där du varierar lite på volymen på båda, och sen tanka in i redigeringen och lyssna vad som låter bäst. Använd lurar på kameran! 0 Citera
beta75 Postad 21 oktober 2009 Postad 21 oktober 2009 Så du menar att jag, när jag tittar på materialet, bara att inte låta bandet rulla in i oinspelad material så bryts inte tidskode. Sedan undrar jag det andra sättet du föreslår, hur fungerar det? Jepp, helt rätt. För att lägga en tidskod på ett helt band gör du helt enkelt så att du spelar in något på det. Förslagsvis en helt svart ruta utan ljud. Du kan göra det i vissa kameror och du kan göra det genom att sätta på linsskyddet och trycka på rec och ställa ljudingången på 0. Eller om du har en bandstation kan du göra det från redigerinsprogrammet. Principen är den samma. Nackdelen är att du sliter på kameran. /KN 0 Citera
neolit Postad 21 oktober 2009 Författare Postad 21 oktober 2009 Jepp, helt rätt. För att lägga en tidskod på ett helt band gör du helt enkelt så att du spelar in något på det. Förslagsvis en helt svart ruta utan ljud. Du kan göra det i vissa kameror och du kan göra det genom att sätta på linsskyddet och trycka på rec och ställa ljudingången på 0. Eller om du har en bandstation kan du göra det från redigerinsprogrammet. Principen är den samma. Nackdelen är att du sliter på kameran. /KN Det första alternativet låter bättre just med tanke på att det inte sliter kameran som alternativ två. Så, tack för tipset, nu vet jag. Neo 0 Citera
Hummel Postad 21 oktober 2009 Postad 21 oktober 2009 Hej Och, en annan fråga: hur kan jag titta på inspelad material i kameran, utan att bryta tidskoden? Tacksam för svar Neo Så länge du inte tar bandet ur kameran fungerar "End Search" bra. Titta på ditt klipp och sedan tryck på "End Search" och du är redo att filma igen utan avbrott på tidskoden. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.