Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Om man filmar i 1080i, är det då helt ounvikligt att linjerna i bilden syns? Jag har fått tips att filma i progressive istället, men då sänker jag ju kvalitén till 720. Finns det inget bra sätt att filma i så hög upplösning som möjligt, utan att få linjer i bilden?

När man ska redigera det man filmat, vilket program rekomenderar ni? Jag har testat Adobe Premiera Elements, trial version som verkar bra, men jag kan som sagt inget om detta.

Jag har en Canon HFS 100, är det en bra kamera?

Vilket format är det bäst att spara sina redigera filmer i? Jag skall enbart titta på dem för hemmabruk, det vill säga jag filmar familjen, vänner och min son, ej för att skapa egna filmer etc. jag vill ha så hög kvalité som möjligt, dock utan ränder i bilden.

Är det någon av er som är bra på detta som har några tips?

/Glad Amatör!

Postad

Hur ska du titta på filmerna? DVD-film? eller Dator-filer?

En dator ska ha progressiv video och en TV kan ha Interlaced.

Du kan köra De-Interlace på ditt material så blir du i regel av med ränderna, om du nu ska ha allt på en dator.

1080 vs 720 är egentligen bara en fråga om upplösning och inte kvalité. subjektivt kanske, men så mycket skillnad är det inte dem emellan.

Postad

I valet och kvalet melllan 720p och 1080i skulle jag nog föredra 720p. Progressivt är så mycket mindre krångel när man ska minnas om det var upper/lower field, deinterlacea osv. osv.

Postad

ok, tack för era svar.

Nästa fråga blir då, varför säljer man kameror med 1080i när man föredrar 720p. Går det att köpa en kamera som enbart spelar in i 720, och i så fall skulle denvara billigare.?

Jag kommer personligen att titta på alla mina filmer via dator, dock kommer mina och sambons föräldrar att få dvd-filmer på vår lilla grabb.

Postad

Kort och gott därför att radsprångtekniken fortfarande är den som fungerar bäst när det är mycket rörelse i bilden. Annars får man upp till minst 50 helbilder/s för att det inte ska se ryckigt ut. Ska man filma med 24p/25p måste man ha skaplig lång slutartid som suddar ut snabba rörelser.

1080i ser alldeles utmärkt ut på stora plasman, utan några konstiga linjer.

Annars är ju alla tv-system uppbyggda av linjer, och linjeskanning, det är ju grunden sedan 1930-talet. :-)

Jag filmar vår grabb med 1080/50i, och svärföräldrarna är nöjda med de dvd-erna. Ska jag förresten vara äldrig så spelar jag in lite lite 720/30p med en Canonkamera också, men det är enklare filmning där jag accepterar lite smetigare rörelser etc.

Men visst skulle det vara kul att gå ett steg till med 1080/50p, men det är så dyrt idag.

Även om min kamera haft möjlighet till 720p idag skulle jag inte valt det, så alla andra som jag samarbetar med kring olika filmprojekt använder 1080/50i. Skulle bli för knöligt att blanda.

Postad
Kort och gott därför att radsprångtekniken fortfarande är den som fungerar bäst när det är mycket rörelse i bilden. Annars får man upp till minst 50 helbilder/s för att det inte ska se ryckigt ut.

Hur fungerar 50P på en vanlig tidslinje? Måste ju bli dubbelt så många bildrutor per sekund - så hur hanterar man det?

Gissar för övrigt att vid deinterlace av 1080i så undviks ryckigheten (som är rätt irriterande vid filmning i P).

Postad
PLF66,

Vilket program redigerar du filmerna i? Vilket program spelar du upp dem i?

Eller kör du via brända DVD-Skivor?

HDV-material (1080/50i) redigerar jag bara med Sony Vegas. Enstaka dv/dvcam-produktioner redigerar jag fortfarande med Premiere 6.5, har aldrig brytt mig om att uppgradera där och det är under utfasning hos mig. Dvd-produktion oftast med Encore, men där har jag heller inte kostat på mig uppgradering utan köpt Sony Architect istället som jag ska fasa över till.

Jag spelar i princip inte upp redigerade filmer på dator, enstaka klipp tittar jag på i Windows media player ibland. Men jag funderar lite på att undersöka lämpligt uppspelningssätt för att köra på bärbar dator ibland för demosyften.

Färdiga filmer för hemmabruk går på brända dvd i dvd-spelare, alternativt dvcam eller hdv genom bandspelare och komponentvideo till plasmatv. Ibland på en äldre 29" crt också via s-video eller rgb.

Färdiga filmer för försäljning har tidigare bränts på dvd, men är idag mest pressade DVD tvålager.

Inom kort räknar jag med att första filmerna från HDV-material ska bli bluray, där är dock ett stort problem med de höga licensavgifterna på pressade bluray.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...