Ray_Ban Postad 16 oktober 2009 Postad 16 oktober 2009 Hejsan! jag funderar lite på vad man ska ha, och tänka på, om man skulle köpa sig en portabelinspelningskälla. Tanken är väl att kunna ansluta någon mic till den och använda att spela in effekter, (typ bildörr som slår igen, skott, droppande vatten), men även kanske använda den som extern inspelare ihop med en videokamera. Jag skulle bli glad om det kan komma tips i allt från billigaste möjligt till vad som är bäst för pengarna. Detta är på hemanvändarnivå. Finns det begagnat? MVH 0 Citera
Konk Postad 16 oktober 2009 Postad 16 oktober 2009 MiniDisc dyker upp i mitt huvud. Smidigt portabelt och rätt vettig kvalitet för pengarna. 0 Citera
Ray_Ban Postad 16 oktober 2009 Författare Postad 16 oktober 2009 Funkar det bra att överföra detta till datorn? Vad blir det för ljudformat? Finns det några speciella minidiscar man ska titta på? Finns det några hårddisk/minneskort varianter idag? 0 Citera
Christian van Caine Postad 16 oktober 2009 Postad 16 oktober 2009 Minidisc är opålitligt & har muggig kvalitet. Billigaste solid-state-formatet, dvs att spara på minneskort istället för rörlig media, vilket är FETHÅRT att föredra, är antingen Zoom H2 eller Microtrack 2. Båda är väldigt schyssta för sitt pris, runt 3 lapp. Inget flashigt, men för amatörbruk är dom väldigt bra. Nästa steg är i min mening Fostex FR2Le. Den är fullprofessionell, låter väldigt bra & är inte speciellt dyr, kostar strax under 7200:-. Faktiskt inte jobbat på den själv, men har en FR2 själv, som är den fullstora modellen av samma maskin, & den tjänar mig väldigt troget. Edirol & Olympys, för att nämna några, har åsså gjort egna varienter, men dom har jag ingen erfarenhet av. 0 Citera
Ray_Ban Postad 16 oktober 2009 Författare Postad 16 oktober 2009 Har du eller någon annan använt någon av de billigare? Det såg ut som det var typ 3,5mm plugg att ansluta en extern mic, kan det stämma! Vilken av de 2 ska man ha? Jag såg att thomann.de sålde microtracken för 1600-1700 sek! verkar ju vara bra pris eller? Verkar vara samma som att köpa en begagnad i sverige! 0 Citera
Luzer Postad 17 oktober 2009 Postad 17 oktober 2009 Väldigt bra pris för microtracken, jag har själv en zoom H4a och tycker den låter riktigt bra. Har dock bara använt de interna mikarna och spelar in atmosfärer och effekter. Fördelen med H4an är att du har riktiga TRS ingångar så du kan koppla in både xlr eller stor stereotele. Nackdelen är att den är lite bökig och "plastig". H2an passar bättre i handen och är lite smidigare, nackdelen med denna är att spelar du in i stereo så är mikarna vända mot dig, då ser du inte displayen när du spelar in då du vänder bort denna. Men är inte alltid superviktigt då man ofta ställer en nivå och sen kör man med den. 0 Citera
Ray_Ban Postad 17 oktober 2009 Författare Postad 17 oktober 2009 När jag tittar vidare på Thomanns sida så har de även Zoomarna. 1800 för H2 och 2400 för H4. Frakten till sverige var oavsett beställning 15 euro. Jag har beställt minneskort från dem för 5 år sedan och det var bra och snabb leverans, samt att de har full garanti på grejerna. Nackdelen är ju att skicka det då! Man kanske skulle titta på en H4? Fast jag kommer nog inte använda den så jättemycket, men det skiljer ju inet så mycket i pris, och har den då bättre anslutningar att kunna använda flera olika micar så kanske den är bättre? Har den samma funktioner som H2 annars? 0 Citera
Luzer Postad 17 oktober 2009 Postad 17 oktober 2009 H2an har fyra mikar vilket gör att du kan spela in i surround, H4an har bara två mikar i fast X/Y läge så där är det max stereo. Enda fördelen att kunna ta surround är vid vissa atmosfärer kan jag tänka mig. H4an kan skicka phantommatning men det slukar batterierna hårt. H2an har ett minitelejack så du kan koppla in extern mik men det är lite mer meckigt. Vill du ha möjlighet att kunna koppla in externa mikar hade jag kört på H4an, men om du tänkt använda den på fältet och köra med batterier och phantommatning så hade jag sparat och satsat på nåt större och mer anpassat för detta. De flesta potabla "fick"inspelare är mest till för att användas med de interna mikarna enligt min mening. Själv köpte jag H4an för jag ville ha enklare möjligheter att kunna skicka två balanserade signaler och ha den som backup om man nån gång vill använda den som backup när man lägger ljudet på kameran. 0 Citera
Ray_Ban Postad 17 oktober 2009 Författare Postad 17 oktober 2009 Ah. Börjar ljusna lite. Kanske ska man satsa på en billig nu, och märker jag att jag har mycket användning för den så satsar jag på en större framöver? Är det rätt uppfattat? Vad är fantommatning? 0 Citera
Luzer Postad 18 oktober 2009 Postad 18 oktober 2009 De flesta mikar som används på filminspelning är kondensatormikar, de behöver matas med en spänning (48V) för att fungera, detta kallas phantom-matning. 0 Citera
Ray_Ban Postad 28 oktober 2009 Författare Postad 28 oktober 2009 om jag vill ha den att spela in lite enkla ljudeffekter men ändå få en hyffsat bra kvalitet, kan jag klara det med någon av H2 eller H4? Typ på skjutbanan, spela in olika ljud från vapen, eller olika tutor och horn etc för att kunna använda vid filmbruk? 0 Citera
Luzer Postad 28 oktober 2009 Postad 28 oktober 2009 Kort svar ja. Men vet dock inte hur högt tryck de interna mikarna klarar på H2 / H4. Ska du ta skott etc så kanske det kan bli bra högt. Men då kan det funka fint med nån dynamisk extern mik å andra sidan. 0 Citera
Ray_Ban Postad 29 oktober 2009 Författare Postad 29 oktober 2009 Har du något tips på extern mic att använda till en H2 / H4. Som helst inte kostar skjortan, men som ändå duger till? Tack för tipsen! Jobbar du med ljud? Eller är det hobby? 0 Citera
Luzer Postad 29 oktober 2009 Postad 29 oktober 2009 Jag har faktiskt aldrig kört en extern mik med min H4a. Men misstänker att de flesta ska funka. Röde Nt-2 har fått bra kritik för sitt pris, kostar väl 2000 tror jag. Och ja jag jobbar med ljud, ljudlägger film för det mesta. 0 Citera
Jimmy Rebel Postad 7 november 2009 Postad 7 november 2009 MiniDisc dyker upp i mitt huvud. Smidigt portabelt och rätt vettig kvalitet för pengarna. Vad du än gör,använd INTE minidisc,allt (nästan) annat är bättre och smidigare. 0 Citera
editman Postad 16 november 2009 Postad 16 november 2009 Jag använder en Sony PCM-D50 och den levererar extremt bra ljud. Hyfsat lätt att ha att göra med dessutom. 4GB inbyggt minne och sen kan man stoppa i mer efter behov. Upp till 96khz men jag nöjjer med 48khz. Enbart wav men MP3 är inget alternativ för mig så det är okej. 0 Citera
Jonsson Postad 17 november 2009 Postad 17 november 2009 Kör med en H4n, tycker den är supernice. Ungarna har skitkul med den också... Beträffande frågan om vapenskrammel & smällar så är det skyttetävling nästa helg. Skall försöka få med H4:an & ta upp lite ljud åt dig som du kan utvärdera. Jag kör i stamina mode (sparläge) wav 44,1/16, då räcker batterierna (uppladdningsbara) flera timmar. MVH / Dirty Jonsson 0 Citera
Ray_Ban Postad 19 november 2009 Författare Postad 19 november 2009 LÅter spännande! Ska själv panga på lite i helgen, men dock utan ljudinspelningtyvärr! Annars hade jag kunnat få till lite bakgrundsstridsljud! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.